21 Αυγούστου, 2017

Εσωστρέφεια: Τι να κάνεις αν είσαι ντροπαλός/ ή




Γεια σας. Είμαι 18 ετών έχω τελειώσει το λύκειο και αναμένω τα αποτελέσματα για την εισαγωγή μου στο πανεπιστήμιο. Το πρόβλημά μου όμως έχει σχέση με την εσωστρεφή συμπεριφορά μου.
 Ανέκαθεν ήμουν η πρώτη μαθήτρια του σχολείου έπαιρνα συνεχώς βραβεία και επαίνους στις πανελλαδικές αρίστευσα περνάω στη σχολή που επιθυμώ. Ωστόσο ήμουν πάντα ένα κλειστό και εσωστρεφές παιδί. Ήδη από το γυμνάσιο όταν οι συμμαθήτριές μου έβγαιναν εγώ δεν πήγαινα μαζί τους γιατί είχα πάντα διάβασμα ή άλλες υποχρεώσεις γλώσσες, μουσική ,χορό κλπ .Επιπλέον ντρεπόμουν επειδή αυτές ήταν ντυμένες με την τελευταία λέξη της μόδας ενδεχομένως και λίγο προκλητικά με μίνι φούστες κλπ ενώ εγώ ήμουν η πιο συντηρητική περίπου τα ίδια συνέβαιναν και στο λύκειο. Άκουγα τις φίλες μου να μιλάνε για αγόρια για τις σχέσεις τους κι εγώ ένιωθα μειονεκτικά επειδή δεν με κοίταζε κανείς .Με έβλεπαν σαν το σπασικλάκι της τάξης, σαν κοπέλα ποτέ. Δεν ήμουν ποτέ άσχημη το αντίθετο απλώς δεν επεδείκνυα τα εξωτερικά μου προσόντα για οποιονδήποτε λόγο. Εξακολουθώ να έχω μια λιτή εμφάνιση γιατί ανέκαθεν πίστευα πως διαθέτω άλλα πιο ουσιαστικά χαρίσματα και αυτά πρέπει να αναδείξω .Καμιά φορά βρίσκω τις συζητήσεις των συνομηλίκων μου ανιαρές και ανούσιες, προτιμώ τη συζήτηση με τους δασκάλους μου ή τη συντροφιά ενός καλού βιβλίου. Οι γονείς μου αντιδρούν αρνητικά σε όλα αυτά ενίοτε με ξεσπάσματα θυμού και απογοήτευσης. Μου φωνάζουν και με συγκρίνουν με τις πιο εξωστρεφείς και κοινωνικές συμμαθήτριές μου, με ωθούν να βγαίνω μαζί τους για να γίνω σαν αυτές. Το κάνω αλλά όχι πάντα με τη θέλησή μου περισσότερο για να πάψουν να διαμαρτύρονται Ίσως η εσωστρέφειά μου να οφείλεται σε δική μου χαμηλή αυτοπεποίθηση, αλλά εγώ συχνά νιώθω καλά με τις επιλογές μου.

 Τι με συμβουλεύετε να κάνω ώστε να διαχειριστώ τους διαπληκτισμούς με τους γονείς και τις συγκρίσεις με άλλα παιδιά από τις οποίες πάντα βγαίνω χαμένη και υποδεέστερη? Ανυπομονώ να πάω στο πανεπιστήμιο στη σχολή που ονειρευόμουν χρόνια τώρα. Εκεί ελπίζω να βρω ανθρώπους να με καταλαβαίνουν και να μάθω πράγματα ουσιαστικά από εκείνους. Σας ευχαριστώ.
Στο ερώτημα απαντά η ψυχολόγος Μαρκέλλα Καπλάνη 
Αγαπητή Αναγνώστρια,
Η εσωστρέφεια πολλές φορές συνδέεται με την χαμηλή αυτοεκτίμηση. Στην πραγματικότητα, αυτά τα δυο δεν πάνε απαραιτήτως μαζί. Η εξωστρέφεια τείνει να είναι πιο αποδεκτή σε κοινωνικό επίπεδο. Δυστυχώς όμως βασίζεται στα 'πρέπει' και όχι σε ουσιαστική επαφή. Επομένως, το ποσοστό ανθρώπων που νιώθει μοναξιά όλο και αυξάνεται. Αυτό που αποζητάς εσύ είναι κάτι πιο βαθύ από τις σχέσεις που θα διαμορφώσεις με τους γύρω σου. Ο περίγυρος σου όμως έχει δεχθεί και αποδεχθεί άλλα πρότυπα κοινωνικής συμπεριφοράς. Οπότε, από την δική τους οπτική γωνία, θεωρούν πως κάνεις κακό στον εαυτό σου που δεν ακολουθείς τον ίδιο τρόπο δράσης και σκέψης και εκ τούτου για να σε προστατέψουν σε συμβουλεύουν ανάλογα. Οι γονείς σου, για παράδειγμα, θέλουν να σε δουν ευτυχισμένη. Η ευτυχία, όμως, για τον καθένα έχει διαφορετική έννοια. Για τους ίδιους, προφανώς, σημαίνει να έχεις πολλούς φίλους, να βρεις σύντροφο, πιθανώς να δημιουργήσεις οικογένεια στο μέλλον, κτλ. Από αυτήν την σκοπιά, λογικό είναι να προωθούν το να μοιάσεις με τους συνομήλικους σου που βγαίνουν πιο πολύ και συναναστρέφονται κόσμο πιο συχνά. Δεν το κάνουν από κακή πρόθεση - αντιθέτως το ενθαρρύνουν ώστε να σε δουν ευτυχισμένη. Μπορεί ποτέ να μην μπορέσεις να τους πείσεις πως ο δικός σου τρόπος ζωής σε κάνει ευτυχισμένη και δεν έχει και νόημα να πασχίζεις για κάτι τέτοιο. Πιο ουσιαστικό είναι να προσπαθήσεις να κατανοήσεις τις προθέσεις τους ώστε να μπορέσεις να τους συγχωρείς κάθε φορά που θα γίνεται ανάλογη συζήτηση, ξέροντας πως, με τον δικό τους τρόπο, σου δείξουν την αγάπη και την αποδοχή τους κι ας μη συμφωνούν με κάποιες από τις επιλογές σου. 
Όσον αφορά τον δικό σου ψυχισμό, εσύ ξέρεις τα όρια της εξωστρέφειας και εσωστρέφειας που σε ικανοποιούν. Ο καθένας μας έχει κάποιο ποσοστό και απo τα δυο. Κάποιες φορές είναι δύσκολο να το υπολογίσουμε οπότε η έμφυτη τάση που έχουμε προς μια πλευρά μπορεί να ερμηνευτεί και η εξ ολοκλήρου επιλογή μας. Ενώ σίγουρα είσαι πολύ περισσότερο εσωστρεφής παρά εξωστρεφής, αυτό δε σημαίνει πως δεν έχεις ανάγκη και την ανθρώπινη επαφή. Δεν υπάρχει πρόβλημα στο να την ψάχνεις εναλλακτικά εφόσον δεν σου αρέσουν, για παράδειγμα, τα ξενύχτια, αλλά μην την αποκλείσεις και εντελώς επειδή έτσι θα καταντήσει δυσλειτουργικό. Επίσης, το ότι θέλεις να αναδείξεις το εσωτερικό σου κάλλος δε σημαίνει απαραίτητα πως πρέπει να κάνεις ενδυματολογικές επιλογές που είναι συντηρητικές, εκτός κι αν αυτό πράγματι είναι το στιλ που σε εκφράζει. Εν ολίγοις, μες στην προσπάθεια σου να μην υποταχθείς σε ένα πρότυπο κοινωνίας που δε ταιριάζει στον χαρακτήρα και στις προτιμήσεις σου, πρόσεξε μη φτάσεις στο σημείο να πολωθείς σε ένα εξίσου αντισυμβατικό με τον πραγματικό σου εαυτό άκρο. Υγιής αυτοπεποίθηση σημαίνει να παραμένει κάποιος σθεναρά σίγουρος για τις απόψεις του, χωρίς όμως δυσαρέσκεια προς την έλλειψη κατανόησης από τους άλλους και προπαντός χωρίς να νιώθει την ανάγκη να αποδείξει πως έχει δίκιο, κάτι το οποίο ωθεί σε ακρότητες που τελικά πάλι δεν μας εκφράζουν. 

http://www.boro.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου