
«Μὴ κλαιε»
Καθὼς ὁ Κύριος μαζὶ μὲ τοὺς μαθητές Του καὶ
πλῆθος κόσμου πλησίαζε στὴν πόλη τῆς Ναΐν,
συνάντησε μιὰ νεκρικὴ πομπή. Δὲν ἦταν μιὰ συν-
ηθισμένη κηδεία· ὁ νεκρὸς ἦταν νεαρός, καὶ μάλι-
στα τὸ μονάκριβο παιδὶ μιᾶς χήρας. Ἡ πονεμένη
μάνα ἔκλαιγε ἀπαρηγόρητη· οἱ συγχωριανοί της
συγκλονισμένοι τῆς συμπαρίσταντο σιωπηλοί. Ὁ
Κύριος ἔνιωσε βαθιὰ συμπάθεια γιὰ τὴν πονεμέ-
νη μητέρα· τὴν πλησίασε καὶ τῆς εἶπε: «Μὴ κλαῖε». Μὴν κλαῖς. Ταυτόχρονα ἄγγιξε τὸ φέρετρο καὶ ἡ θλιβερὴ πομπὴ σταμάτησε. Μ᾿ ἕναν Του λόγο: «νεανίσκε, σοὶ λέγω, ἐγέρθητι», ἀνέστησε τὸ ἀγόρι καὶ τὸ παρέδωσε στὴν ἔκπληκτη καὶ παρηγορημένη μητέρα του…
«Μὴ κλαῖε». Τί σήμαινε ὅμως ὁ λόγος αὐτὸς τοῦ
Κυρίου γιὰ τὴ χήρα τῆς Ναῒν καὶ πῶς ἀφορᾶ στὸν
καθένα μας;
Αὐτὸ θὰ δοῦμε πολὺ σύντομα σήμερα.
1. Λόγος συμπαθείας και εξουσιαστικος.
«Μὴν κλαῖς». Ποιὸς θὰ μποροῦσε νὰ πεῖ αὐτὸ τὸν
λόγο σὲ μιὰ χήρα ποὺ μόλις ἔχασε τὸ μόνο στήρι-
γμα τῆς ζωῆς της, τὸ μονάκριβο παιδί της; Τί νόημα θὰ εἶχε νὰ τὸν πεῖ; Τέτοιος λόγος δὲν θὰ παρηγοροῦσε τὴν πενθοῦσα, ἀλλὰ θὰ τὴν πλήγωνε ἀκόμη περισσότερο, θὰ βάρυνε τὸ πένθος της, διότι ἔδειχνε ὅτι αὐτὸς ποὺ τὸν λέει δὲν καταλάβαινε τὸν πόνο της. Δὲν εἶναι εὔκολο νὰ παρηγορήσει κανεὶς μὲ λόγια κάποιον πολὺ πονεμένο, ὅταν δὲν ἔχει ζήσει τὸν πόνο του. Στὸ στόμα ὅμως τοῦ Κυρίου ἡ προτροπὴ «Μὴν κλαῖς» δὲν ἦταν ἄκριτος λόγος, ἀλλὰ εἶχε νόημα. Ἦταν λόγος ποὺ φανέρωνε τὴ συμπάθεια τοῦ Κυρί-
ου – τὸ δηλώνει σαφῶς τὸ ἱερὸ κείμενο
– καὶ συγχρόνως τὴν ἐξουσία Του ἐπάνω στὸ θάνατο – ἐφόσον συνδέεται μὲ τὸ θαῦμα ποὺ ἀμέσως ἐπακολούθησε.
Ἦταν λόγος καὶ ἀνθρώπινης συμπάθει-
ας ἀλλὰ καὶ θεϊκῆς ἐξουσίας.
«Μὴν κλαῖς· σταμάτα νὰ κλαῖς· διότι
τώρα εἶμαι Ἐγὼ ἐδῶ, ὁ ἐνανθρωπή-
σας Θεός, ὁ ἐξουσιαστὴς τῆς ζωῆς καὶ
τοῦ θανάτου. Μὴν κλαῖς. Γιατὶ δὲν μένω
ἀδιάφορος στὸ μεγάλο σου πόνο, στὰ
θερμά σου δάκρυα. Θέλω νὰ τὰ στε-
γνώσω καὶ μπορῶ νὰ τὰ στεγνώσω.
Μὴν κλαῖς, διότι τώρα θὰ ἀναστήσω τὸ
παιδί σου».
«Μὴν κλαῖς»: λόγος ἐξουσιαστικός,
ποὺ μποροῦσε νὰ τὸν πεῖ σ᾿ ἕναν τό-
σο πονεμένο ἄνθρωπο μόνο ὁ παντο-
δύναμος Θεός, Ἐκεῖνος ποὺ γνωρίζει
καὶ νιώθει τὴ δοκιμασία μας καὶ ἦλθε νὰ
συντρίψει τὸν θάνατο.
2. Πενθος με ελπιδα.
Ὁ Κύριος ἀπευθύνει τὸ «Μὴ κλαῖε»
καὶ στὸν καθένα ἀπὸ ἐμᾶς, στὸν πιστὸ
τῆς κάθε ἐποχῆς ποὺ πενθεῖ τοὺς
προσφιλεῖς νεκρούς του. Βέβαια ἀπευ-
θύνει αὐτὸ τὸν λόγο μὲ ἄλλη σημασία
ἀπὸ ὅ,τι στὴ χήρα. Διότι ὁ Κύριος δὲν
πρόκειται νὰ ἀναστήσει τοὺς νεκρούς
μας, ὥστε νὰ συνεχίσουν αὐτὴ τὴ ζωὴ
τῆς φθορᾶς καὶ νὰ ξαναπεθάνουν·
ἀλλὰ μᾶς βεβαιώνει ὅτι θὰ τοὺς ἀνα-
στήσει κατὰ τὴ Δευτέρα Του Παρουσία
χαρίζοντάς τους ἄφθαρτο σῶμα, ὥστε
νὰ ζήσουν πλέον αἰωνίως στὴ Βασι-
λεία Του.
Μᾶς ἀπευθύνει τὸ «Μὴν κλαῖς» μὲ τὴν
ἔννοια ὄχι νὰ μὴν πενθοῦμε, ἀλλὰ νὰ
μὴν πενθοῦμε ὑπερβολικά, νὰ μὴ λυ-
πούμαστε «καθὼς καὶ οἱ λοιποὶ οἱ μὴ
ἔχοντες ἐλπίδα» (βλ. Α´ Θεσ. δ´ 13). Δι-
ότι ἐμεῖς ἔχουμε ἐλπίδα. Μᾶς τὴν ἔδω-
σε Ἐκεῖνος, ὁ Ἀρχηγὸς τῆς πίστεώς μας,
μὲ τὴν Ἀνάστασή Του.
Νίκησε τὸν θάνατο, ἐκμηδένισε τὴ δύ-
ναμη τοῦ Ἅδη· καὶ τώρα ζεῖ στοὺς οὐρα-
νούς, παρακολουθεῖ μὲ πολλὴ συμπά-
θεια τὸν ἀγώνα καὶ τὶς θλίψεις μας καὶ
μᾶς δίνει τὴ Χάρι Του νὰ τὶς ὑπομένου-
με. Ἀγαπᾶ τὸν κάθε ἄνθρωπο, καὶ τὸν
ἐκδημήσαντα οἰκεῖο μας, μὲ τέλεια ἀγά-
πη. Ἡ πίστη μας σ᾿ αὐτὴ τὴν ἀγάπη
μᾶς δίνει τὴ ζωντανὴ πληροφορία ὅτι
ὁ ἄνθρωπός μας δὲν χάθηκε στὸν Ἅδη,
οὔτε τὸν ἀποχωρισθήκαμε γιὰ πάντα.
Ἀλλὰ τὸν πιστὸ ἄνθρωπο τὸν κάλεσε ὁ
Θεὸς τὴν πιὸ κατάλληλη στιγμὴ καὶ τὸν
ἀνέπαυσε κοντά Του. Σύντομα θὰ τὸν
συναντήσουμε στὴ Βασιλεία τοῦ Θε-
οῦ, ὅπου ὁ Κύριος θὰ ἐξαλείψει κάθε
δάκρυ, καὶ δὲν θὰ ὑπάρχει πλέον ἐκεῖ
ὁ θάνατος· οὔτε πένθος, οὔτε κραυγὴ
σπαρακτική, οὔτε πόνος (βλ. Ἀποκ. κα´
[21] 4), ἀλλὰ ἀτελεύτητη ζωὴ ἀπέραν-
της μακαριότητος.
Σήμερα στὴν ἔξοδο τῆς Ναΐν, μιᾶς
μικρῆς πόλεως τῆς Γαλιλαίας, ἔσπευσε
ὁ Κύριος νὰ συναντήσει τὸν ἄνθρωπο
τὸν συντετριμμένο ἀπὸ τὴν πιὸ σκληρὴ
δοκιμασία: τὸν θάνατο. Ἔσπευσε νὰ τὸν
συναντήσει γιὰ νὰ τοῦ πεῖ: «Μὴν κλαῖς».
Διότι νά, ἦλθα· ἦλθα νὰ στεγνώσω τὰ
δάκρυά σου, νὰ σταματήσω τὴν τρα-
γικὴ μονόδρομη πορεία σου πρὸς τὸν
Ἅδη καὶ νὰ σοῦ ἀνοίξω ὁλόφωτο δρόμο
ζωῆς πρὸς τὸν οὐρανό. «Μόνον οἰκεί-
ως ἔχε πρὸς ἐμέ». Μόνο δῶσε μου τὴν
καρδιά σου, γίνε δικός μου, καὶ θὰ σοῦ
χαρίσω ζωὴ καὶ πλήρωμα ζωῆς στοὺς
ἀτελεύτητους αἰῶνες…
Δοξασμένο νὰ εἶναι τὸ ὄνομά Του!
ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ''Ο ΣΩΤΗΡ'' 2162
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου