- Η κάθαρση των χεριών.
«59 Και τα χέρια επίσης ενεργούν με διάφορες άλλες κινήσεις, σύμφωνα με την κακή προαίρεση της ψυχής. [Ασφαλώς] αυτό δεν πρέπει να γίνεται έτσι, διότι το [Άγιο] Πνεύμα τα προόρισε για την τιμιότητα και την ύψωσή τους στην προσευχή, στα έργα της ευσπλαχνίας και της ελεημοσύνης, 60 όπως λέει η Γραφή για τις καθαρές προσευχές, ότι «η ύψωση των χεριών μου ας γίνει ως θυσία εσπερινή»221. Όσον αφορά τα έργα της ευσπλαχνίας και της ελεημοσύνης, λέει ότι «τα χέρια των φιλόπονων πλουτίζει»222. Η ελληνική παράδοση προσθέτει: «59…και το Πνεύμα θα μάθει το νου πως να τα εξαγνίζει…»
- Η κάθαρση της κοιλιάς.
«61 Ως προς την κοιλία, αυτή πρέπει επίσης να προσέχει επίσης τη διατροφή και το ποτό, 62 όπως το αναφέρει το Πνεύμα μέσω του στόματος του Δαβίδ: «με τον υπερόπτη και τον άπληστο δε θα συνφάγω»223. Αν τα πολλά φαγητά, τα ποτά και η κραιπάλη την έχουν εξουσιάσει [δηλ. την κοιλιά] και την παρασύρει η κακή επιθυμία της ψυχής σ’ αυτά, τότε η δύναμη του εχθρού θα την εξουσιάζει.» Προσθέτει η ελληνική παράδοση τα εξής: «63 και [το Πνεύμα] θα θέσει κανόνες για την εγκράτεια, να τρώει [η κοιλία] με μετριοπάθεια κατά την ανάγκη του σώματος και χωρίς ηδονική επιθυμία». Κατακλείει την πραγμάτευση με το εξής: «63 Έτσι, λοιπόν, όποιοι επιζητούν αυτή την υψηλή θέση της τιμιότητας, θα τους οδηγεί το Πνεύμα του Θεού στους ορθούς δρόμους 64 και θα τους στηρίζει στη ζωή της εγκράτειας και των ορθών έργων του σώματος. 65 Έτσι, θα πραγματοποιηθούν τα λόγια του αποστόλου Παύλου, που λέει «Είτε τρώτε είτε πίνετε είτε ο,τιδήποτε άλλο πράττετε, πρέπει όλα να τα κάνετε για τη δόξα του Θεού» 224.
- Η κάθαρση των γεννητικών οργάνων.
Η ελληνική παράδοση είναι η μόνη που αναφέρει την κάθαρση των γεννητικών οργάνων και τους σαρκικούς λογισμούς: «66 όσον αφορά τους σαρκικούς λογισμούς, που κινούνται στο μέρος κάτω από την κοιλία, το Πνεύμα θα διδάξει το νου πως να διακρίνει μεταξύ των τριών προηγουμένων κινήσεων» Στην Αραβική μετάφραση και στη Συριακή μετάφραση225, όμως, δεν υπάρχει αυτή η προσθήκη, αλλά μόνο μια αποφθεγματική φράση: «66 Και αν επικρατήσουν οι τρεις αναφερόμενες κινήσεις στο σώμα, θα το απομακρύνουν από την ορθότητα του βίου.» Εντέλει όμως επικρατεί μια αισιόδοξη και ελπιδοφόρα προοπτική: «Όμως αυτός που επιδιώκει πραγματικά την σωτηρία του, θα μπορέσει να απομακρύνει εύκολα αυτές τις κινήσεις από τον εαυτό του και θα κρατηθεί στην αγνότητα, 67 διότι το Πνεύμα θα γίνει γι’ αυτόν καταφύγιο και θα τον εφοδιάζει με δύναμη και θα σβήνει όλα τα κινούμενα κακά, 68 όπως μας διδάσκει ο απόστολος Παύλος λέγοντας: «Απονεκρώστε, λοιπόν, ό,τι σας συνδέει με το αμαρτωλό παρελθόν: Την πορνεία, την ηθική ακαθαρσία, το πάθος, την κακή επιθυμία και την πλεονεξία, που είναι ειδωλολατρία»226 κτλ.»
- Η κάθαρση των ποδιών.
«69 Επίσης τα πόδια, ακόμη κι όταν δεν βαδίζουν με ορθότητα και προσοχή και δεν κάνουν προσεκτικά βήματα κατά το θέλημα του Θεού, η χάρη του Αγίου Πνεύματος, που πλημμυρίζει την καρδία, θα μπορέσει να τα ελέγξει και να τα κατευθύνει, σύμφωνα με το θέλημα Του, 70 για να συμβάλλουν στις αγαθές υποθέσεις, για να τελειοποιηθεί το σώμα με όλο το αγαθό έργο και να επιστρέψει ξανά κάτω από την εξουσία του Αγίου Πνεύματος.» Σύμφωνα με την Αραβική μετάφραση, η κάθαρση των ποδιών προέρχεται από την καρδιά, που πλημμυρίζει από το Άγιο Πνεύμα, ενώ στις άλλες μεταφράσεις προέρχεται από το νού, ο οποίος ενώνεται με το Άγιο Πνεύμα, υποτασσόμενος στην εξουσία Του. Συνοψίζοντας την αναφορά στα μέλη του σώματος, τονίζεται ότι τα πάθη αυτά είναι «72 … τα πάθη της ψυχής, που αναμείχθηκαν με το σώμα, και τα οποία το κινούν στη διάπραξη αμαρτωλών έργων, που κυριεύουν όλα τα μέλη του σώματος». Η ελληνική παράδοση προσθέτει «72 …ώστε να καταστεί η ψυχή οδηγός των πονηρών πνευμάτων και έτσι αυτά να επενεργούν στα μέλη του σώματος», υπογραμμίζοντας έτσι ότι η ψυχή είναι απολύτως υπεύθυνη και για τα πάθη του σώματος.
-82-
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου