17 Ιουνίου, 2025

2. ΚΡΗΤΕΣ ΝΕΟΜΑΡΤΥΡΕΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ

  2.1. Ο Μάρκος ο Κρής 

 Πληροφορίες για τη ζωή και το έργο του νεομάρτυρα Μάρκου αντλούμε από το «Νεόν Μαρτυρολόγιον» του Νικοδήμου Αγιορείτου . Ωστόσο τα τελευταία χρόνια η έρευνα αποκάλυψε δύο ακόμα κείμενα πηγές. Το ένα από αυτά είναι το συναξάρι του Μελέτιου Συρίγου κληρικού και πνευματικού του Μάρκου με τίτλο «Μαΐου ιδ΄ (1643), του νεομάρτυρος Μάρκου του εν Σμύρνη αθλήσαντος, του Κρητός παιδίου» , το οποίο σώζεται στον αυτόγραφο κώδικα αρ. 778 του Μετοχίου του Παναγίου Τάφου στην Κωνσταντινούπολη292. Το δεύτερο κείμενο είναι η έκθεση που έστειλε   σε μορφή αναφοράς ο Αποστολικός Βικάριος της Αγίας Έδρας στη Σμύρνη Ιωάννης Αρετίνος Foscaro σε κάποιο αξιωματούχο της Δυτικής Εκκλησίας με τίτλο «Εκθεση του Μαρτυρίου ενός Ρωμιού στην εθνικότητα και ρυθμό, που έγινε στη Σμύρνη το έτος του Κυρίου 1643, στις 23 Μαΐου παραμονή της Πεντηκοστής»293. Το κείμενο έχει γραφτεί στην ιταλική γλώσσα και υπάρχουν δύο μεταφράσεις στην ελληνική γλώσσα. Η μία μετάφραση έγινε από τον Ιταλό καθηγητή MarioVitty και η άλλη από τον καθηγητή Ν.Β. Τωμαδάκη. 

 Ο νεομάρτυρας Μάρκος γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κρήτη. Το επίθετό του σύμφωνα με το λατινικό κείμενο ήταν Κυριακόπουλος294. Ο πατέρας του Ανδρέας ήταν από τη Ζάκυνθο και η μητέρα του από την Κρήτη295. Όταν ο Μάρκος ήταν οχτώ χρονών η μητέρα τους απεβίωσε. Ο πατέρας, μετά τον θάνατο της συζύγου του, πήρε τον Μάρκο και τον μικρότερο αδερφό του και εγκαταστάθηκε στη Σμύρνη. Ο Μάρκος ήταν εργατικός υπάκουος και ζούσε με σωφροσύνη. Ωστόσο δεν άντεχε την βάναυση συμπεριφορά που είχε ο πατέρας του απέναντι στα παιδιά του και ιδιαίτερα στο Μάρκο. Η κατάσταση αυτή τον οδήγησε να φύγει από το πατρικό του σπίτι, να αρνηθεί την χριστιανική του πίστη από αντίδραση και να καταταγεί στο Οθωμανικό στράτευμα296. Ο Μάρκος μετονομάστηκε σε Μουσταφά και ένας πλούσιος Τούρκος τον είχε υπό την προστασία του και τον συντηρούσε έχοντας ελπίδες για την εξέλιξή του στο στράτευμα και πιθανόν σε πολιτικά αξιώματα.  

Ωστόσο, μέσα στη καρδιά του είχε παραμείνει η σπίθα της Ορθόδοξης πίστης. Ώστε τέσσερα χρόνια μετά τον εξισλαμισμό του ο Μάρκος, απαρνήθηκε το Ισλάμ. Αρχικά κατέφυγε στη Ζάκυνθο και μετά στην Κρήτη όπου βρήκε καταφύγιο στην Ιερά Μονή της Κυρίας Ακρωτηριανής (Τοπλού) στη Σητεία297. Κατά την παραμονή του στο μοναστήρι ασκήθηκε και συνειδητοποίησε το μέγεθος της πράξης του να αρνηθεί τη χριστιανική του πίστη. Ο ζήλος του για να ασκηθεί και να μετανοήσει για την πράξη του ήταν τόσο μεγάλος ώστε με τις νηστείες, τις προσευχές, την υπακοή, την ταπείνωση και τα δάκρυα του ξεπέρασε παλαιότερους ασκητές, οι οποίοι μόναζαν στο μοναστήρι. Ο Μάρκος ήθελε να ομολογήσει δημόσια την πίστη του στο Χριστό στον ίδιο τόπο που είχε απαρνηθεί τη χριστιανική πίστη και είχε γίνει μουσουλμάνος. Πήγε στην Κωνσταντινούπολη και συγκεκριμένα στο ναό της Χρυσοπηγής του Γαλατά για να συναντήσει τον εφημέριο του ναού Μελέτιο Συρίγο, ο οποίος ήταν ενάρετος και σοφός άνδρας298. Σε εκείνον εξομολογήθηκε το μεγάλο του αμάρτημα και πήρε ευλογία για να προχωρήσει στη δημόσια ομολογία πίστεως. Ο Μελέτιος τον ευλόγησε και τον προετοίμασε για το επικείμενο μαρτύριο. Ο Μάρκος πήγε στη Σμύρνη στο σημείο, όπου είχε απαρνηθεί την χριστιανική πίστη και δήλωσε δημόσια ότι, πλέον, δεν θα είναι μουσουλμάνος, αλλά Χριστιανός. Οι παριστάμενοι Μουσουλμάνοι τον απείλησαν, τον προπηλάκισαν, τον βασάνισαν. Ο Μάρκος ήταν ακλόνητος στην πίστη του στο Χριστό και δεν φοβόταν ακόμα και τον θάνατο, ο οποίος ήρθε σύντομα. Στις 14 Μαΐου 1643 οι Μουσουλμάνοι αποκεφάλισαν τον Μάρκο, ο οποίος σύμφωνα με τον Μελέτιο Συρίγο ήταν μόλις 17 ετών299. Οι χριστιανοί παρέλαβαν το ιερό σκήνωμα του νεομάρτυρα Μάρκου και το ενταφίασαν με τιμή και ευλάβεια στο μητροπολιτικό ναό της Σμύρνης την Αγία Φωτεινή. Οι πιστοί επικαλούνταν τις μεσιτείες του νεομάρτυρα, ο οποίος με τη χάρη του Αγίου Πνεύματος έκανε πολλά θαύματα και βοηθούσε τους χριστιανούς Η Εκκλησία τιμά την μνήμη του, την ημέρα του μαρτυρίου του, στις 14 Μαΐου 300 .

-83-

15 Ιουνίου, 2025

ΟΙ ΝΕΟΜΑΡΤΥΡΕΣ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

  1. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ 

 Οι Νεομάρτυρες ήταν χριστιανοί, οι οποίοι μαρτύρησαν από τους Οθωμανούς επειδή ομολόγησαν την χριστιανική τους πίστη και αρνήθηκαν να προσχωρήσουν στο Μουσουλμανισμό276. 

Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των Νεομαρτύρων ήταν αντίστοιχα με τους άλλους μάρτυρες της Εκκλησίας, η μόνη διαφορά ήταν ότι έζησαν και μαρτύρησαν την περίοδο της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. 

Από τον 12ο και 13ο αιώνα παρατηρούνται μαρτύρια και εξισλαμισμοί σε περιοχές όπου κυριαρχεί το Ισλάμ. Συγκεκριμένα στον ελληνορθόδοξο κόσμο Νεομάρτυρας θεωρείτε εκείνος ο οποίος ομολόγησε την χριστιανική του πίστη και πέθανε με μαρτυρικό θάνατο από τους Οθωμανούς από τον 12ο αιώνα και μετά277. Ωστόσο ο αριθμός των Νεομαρτύρων δεν μπορεί να προσδιορισθεί με ακρίβεια, διότι λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που προκαλούσε η οθωμανική κυριαρχία ήταν ιδιαίτερα δύσκολο να διατηρηθούν πηγές και μαρτυρίες. 

Ο Καισάριος Δαπόντες (1714-1784) υπολογίζει ότι οι νεομάρτυρες ήταν πάνω από χίλιοι και τα επόμενα χρόνια ο αριθμός αυξήθηκε, χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα καθορισμού τους αριθμού τους278.

Οι Νεομάρτυρες οδηγήθηκαν στο μαρτύριο από τις Οθωμανικές αρχές για τέσσερις λόγους279. Είτε ήταν Μουσουλμάνοι και ασπάστηκαν τον Χριστιανισμό. Είτε μαρτύρησαν μετά από μία πολιτική εξέγερση, η οποία αμφισβητούσε την κυριαρχία των Οθωμανών. Μία άλλη ομάδα ήταν οι χριστιανοί οι οποίοι είχαν έντονο πόθο να μαρτυρήσουν για τον Χριστό , προκαλούσαν τις τουρκικές αρχές με αποτέλεσμα να καταδικασθούν σε θάνατο. 

Τελευταία ομάδα ήταν οι χριστιανοί, οι οποίοι έγιναν   μουσουλμάνοι, μετανόησαν για την πράξη τους και ομολόγησαν την πίστη τους στο Χριστό.

 Σημαντικά πρόσωπα για όσους είχαν εξισλαμιστεί, μετανόησαν και ήθελαν να ομολογήσουν την πίστη τους στο Χριστό ήταν οι αλείπτες. Αυτοί ήταν πνευματικοί - γέροντες, οι οποίοι βρίσκονταν, κυρίως, στα μοναστήρια του Αγίου Όρου. Οι εξισλαμισμένοι που είχαν μετανοήσει κατέφευγαν στους αλείπτες για να εισαχθούν στην πνευματική ζωή και «μετά την ολοκλήρωση της πνευματικής προετοιμασίας, με την άδεια του πνευματικού τους, έδιναν την ομολογία της πίστης, που συνήθως κατέληγε στο μαρτύριο»280 

 Οι Νεομάρτυρες ήταν συνήθως νέοι και απλοί άνθρωποι, αλλά εκτός αυτών ήταν ιερείς και αρχιερείς οι οποίοι ονομάζονται ιερομάρτυρες281. Έφθασαν στον μαρτυρικό θάνατο διότι είχαν τον πόθο να μαρτυρήσουν για τον Χριστό. Παράλληλα, είχαν τον φόβο της κόλασης αν προσχωρούσαν στο Ισλάμ και ήθελαν να κηρύξουν τον Χριστό ως νικητή του θανάτου και του κακού, απορρίπτοντας το Ισλάμ282. Οι Νεομάρτυρες μαρτύρησαν όπως αναφέρει ο Π.Β. Πάσχος «για τον Χριστό και την ορθόδοξη πίστη τους»283.  

Μία άλλη ομάδα χριστιανών οι οποίοι βρήκαν μαρτυρικό θάνατο από τους Οθωμανούς ήταν οι Εθνομάρτυρες. Η αυτοθυσία τους είχε κίνητρο την φιλοπατρία και την διαφύλαξη της Ορθόδοξης πίστης. Ο κύριος σκοπός και έργο τους ήταν «ο αγών δια την απελευθέρωσιν της πατρίδος των»284. 

 Οι Νεομάρτυρες και οι Εθνομάρτυρες έζησαν την ίδια χρονική περίοδο και είχαν ως κοινό σκοπό την ελευθερία της συνείδησης, η οποία υπονόμευε την ενότητα του Οθωμανικού κράτους. Συγκεκριμένα η χριστιανική πίστη ήταν το στοιχείο που ένωνε το Γένος285. Ωστόσο, η αφετηρία και τα κίνητρα για να φθάσουν στο μαρτύριο ήταν διαφορετικά. Οι Νεομάρτυρες ήταν μάρτυρες της πίστης , ενώ οι Εθνομάρτυρες είχαν ως απώτερο σκοπό την απελευθέρωση της πατρίδας. 

Παράλληλα, η θυσία των Νεομαρτύρων  αποτελούσε παράδειγμα για τους αγωνιστές της επανάστασης «οι οποίοι προσπάθησαν σε κάθε περίπτωση να μην υστερήσουν σε θυσίες και αγώνες»286. 

 Στο κεφάλαιο των νεομαρτύρων συμμετέχει και η Κρήτη. Ο Θεοχάρης Δετοράκης αναφέρει ότι οι νεομάρτυρες είναι έντεκα287. Ο μητροπολίτης Αρκαλοχωρίου Καστελλίου και Βιάννου Ανδρέας Νανάκης αναφέρει ότι είναι δεκαεπτά288, ενώ ο Χρυσόστομος Παπαδάκης αναφέρει ότι είναι εικοσιέξι289. 

 Ο πρώτος Κρητικός νεομάρτυρας ήταν ο άγιος Μάρκος, ο οποίος μαρτύρησε στη Σμύρνη το 1643 και τελευταίος ο Γεώργιος ο Διβόλης από τον Αλικιανό Κυδωνίας, ο οποίος μαρτύρησε στα Χανιά το 1867. 

Οι περισσότεροι Νεομάρτυρες ήταν άντρες και μία από αυτούς ήταν γυναίκα, η Μαρία Μεθυμοπούλα εκ Φουρνής. Είχαν την δυνατότητα να σώσουν τη ζωή τους, αν είχαν αρνηθεί τον Χριστό και είχαν εξισλαμιστεί, όμως μαρτύρησαν την πίστη τους στο Χριστό και οδηγήθηκαν σε μαρτυρικό θάνατο291. Στο συγκεκριμένο κεφάλαιο θα παρουσιαστούν οι Νεομάρτυρες σύμφωνα με τον χρονολογική σειρά του μαρτυρίου τους κατά την περίοδο της Οθωμανικής κυριαρχίας στη Κρήτη.

-81-