20 Ιουνίου 2017

3 προκλήσεις για το διαδίκτυο από τον εφευρέτη του

 

Ο Sir Tim Berners-Lee είναι ο εφευρέτης και δημιουργός του διαδικτύου πριν από 28 χρόνια, το 1989. Σύμφωνα με το περιοδικό Time είναι ένας από τους 100 πιο σημαντικούς ανθρώπους του 20ού αιώνα. Κατέχει ακαδημαϊκές θέσεις στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Μασαχουσέτης, το γνωστό MIT, και στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Είναι ιδρυτής και Διευθυντής του World Wide Web Foundation.
Στις 12.3.2017, επέτειος των 28 γενεθλίων του διαδικτύου, ο δημιουργός του, Sir Tim Berners-Lee, έστειλε ένα ανοικτό μήνυμα μέσω του ιστότοπου του Ιδρύματος που διευθύνει. Μεταξύ άλλων ανέφερε ότι τους τελευταίους 12 μήνες όλο και περισσότερο ανησυχεί για τρεις τάσεις, τις οποίες πιστεύει ότι πρέπει να αντιμετωπίσουμε, με στόχο το διαδίκτυο να εκπληρώσει την πραγματική του δυνατότητα ως εργαλείου που θα υπηρετήσει όλη την ανθρωπότητα.
Η πρώτη ανησυχία του είναι ότι έχουμε χάσει τον έλεγχο των προσωπικών μας δεδομένων. Το τρέχον επιχειρηματικό μοντέλο για τους περισσότερους ιστότοπους είναι να προσφέρουν ελεύθερη πρόσβαση με αντάλλαγμα τα προσωπικά μας δεδομένα. Οι περισσότεροι από μας συμφωνούμε με αυτό, αλλά δεν μας ενδιαφέρει αν κάποιες πληροφορίες μας δοθούν σε αντάλλαγμα δωρεάν υπηρεσιών. Όμως ξεχνάμε κάτι: Καθώς τα δεδομένα μας συγκεντρώνονται μακριά από τη δική μας θέα, χάνουμε τον έλεγχό τους και την επιλογή μας πότε και με ποιους θα τα μοιραζόμαστε. Διαμέσου της συνεργασίας των εταιρειών με άλλες εταιρείες, οι κυβερνήσεις παρατηρούν την κάθε μας κίνηση στο διαδίκτυο και δημιουργούν ακραίους νόμους, που παγιδεύουν το δικαίωμά μας για ιδιωτικότητα. Σε καταπιεστικά καθεστώτα, οι μπλόγκερς συλλαμβάνονται η δολοφονούνται και οι πολιτικοί αντίπαλοι καταγράφονται, με αποτέλεσμα το πάγωμα του ελεύθερου λόγου.
Η δεύτερη ανησυχία του είναι ότι μια ψευδής είδηση η πληροφορία μπορεί να διαδοθεί στο διαδίκτυο εύκολα και γρήγορα. Σήμερα οι άνθρωποι βρίσκουν ειδήσεις και πληροφορίες σε λίγους συγκεκριμένους ιστότοπους κοινωνικών δικτύων. Αυτοί οι ιστότοποι κερδίζουν περισσότερα χρήματα, όταν επιλέγουμε τους συνδέσμους που μας δείχνουν. Η επιλογή αυτών που μας προβάλλουν βασίζεται σε αλγόριθμους που σχετίζονται με τα προσωπικά μας δεδομένα, τα οποία συνεχώς αποθηκεύουν. Το τελικό αποτέλεσμα είναι ότι αυτοί οι ιστότοποι μας δείχνουν περιεχόμενα που πιστεύουν ότι θα τα επισκεφθούμε, που σημαίνει ότι ψευδείς ειδήσεις η πληροφορίες που εκπλήσσουν, συγκλονίζουν και είναι σχεδιασμένες να προκαλούν τις προκαταλήψεις μας, μπορούν να διαδοθούν όπως το υγρό πυρ. Ακόμη, άνθρωποι με κακές προθέσεις μπορούν να παίξουν με το σύστημα για τη διάδοση ψευδών πληροφοριών για οικονομικό ή πολιτικό όφελος.
Η τρίτη ανησυχία του είναι ότι η πολιτική διαφήμιση στο διαδίκτυο πρέπει να γίνει διαυγής και κατανοητή. Η πολιτική διαφήμιση στο διαδίκτυο έχει γίνει μια εξελιγμένη βιομηχανία. Οι πολιτικές καμπάνιες ανά τον κόσμο χρησιμοποιούν πλέον έναν τεράστιο όγκο προσωπικών δεδομένων για να στοχεύσουν συγκεκριμένες ομάδες του πληθυσμού με τα πολιτικά τους μηνύματα. Πηγή αναφέρει ότι στις αμερικανικές εκλογές του 2016, 50.000 διαφορετικές διαφημίσεις σερβίρονταν κάθε ημέρα στο facebook, μια κατάσταση που ήταν αδύνατον να ελεγχθεί. Άλλες πηγές αναφέρουν ότι οι πολιτικές διαφημίσεις χρησιμοποιούν ανήθικους τρόπους. Οι στοχευμένες διαφημίσεις επιτρέπουν στους πολιτικούς διαφημιστές να λένε διαφορετικά και πιθανόν αντιτιθέμενα πράγματα σε διαφορετικές ομάδες. Είναι αυτό δημοκρατία;

Τα παραπάνω, γραμμένα από τον εφευρέτη και δημιουργό του διαδικτύου, είναι πέραν οποιασδήποτε αμφισβήτησης. Έτσι ακριβώς είναι τα πράγματα, γι᾽ αυτό και τα προσυπογράφουμε. Οι ανησυχίες που εκφράζονται από τον δημιουργό του διαδικτύου είναι ένα αφυπνιστικό μήνυμα για τη σημερινή διαδικτυακή πραγματικότητα και τον τρόπο που την διαχειριζόμαστε. Πολύ εύκολα μπορεί να γίνουμε θύματά της. Η ευκολία και η αφέλεια με την οποία συχνά-πυκνά εκθέτουμε – κυρίως οι νέοι – τα προσωπικά μας δεδομένα στους ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης, είναι πράγμα επικίνδυνο.
Εμμανουήλ Παναγόπουλου Αμ. Επ. Καθηγητή Χειρουργικής, τ. Συντ/στη Δ/ντη ΕΣΥ
από το περιοδικό Η Δράση μας,
τεύχ. Ιουνίου-Ιουλίου 2017

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου