06 Ιουνίου, 2019

«Τέκνα ἀποστασίας»


Τί ἀπομένει σὲ μᾶς; Τί ἄλλο; Παρὰ ἡ στροφὴ στὶς ἀκατάλυτες ἀξίες τοῦ χριστιανικοῦ πολιτισμοῦ μας καὶ  ἡ ἐπιστροφὴ στὸν εὐεργέτη μας Κύριο Ἰησοῦ Χριστό. 
Η πορεία τοῦ νέου Ἰσραήλ, δηλαδὴ τῶν μελῶν τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ, εἶναι σὲ ἀρκετὰ σημεῖα παράλ­ληλη μὲ ἐκείνην τοῦ παλαιοῦ Ἰσραήλ. Εἶναι γνωστὸ ὅτι ὁ προστάτης Κύρι­ος τοῦ παλαιοῦ Ἰσραὴλ ζητοῦσε ἐπίμονα ἀπὸ τὸν λαό του νὰ μὴ στηρίζεται οὔτε στὶς δυνάμεις του οὔτε στὶς συμμαχίες μὲ ξένα εἰδωλολατρικὰ ἔθνη, ὅσο ἰσχυρὰ καὶ ἂν ἦταν αὐτά. Γι’ αὐτὸ ὁ εὐσεβὴς βασιλιὰς τῶν Ἰουδαίων Ἀσά (913/912­ 873/872 ἢ 871 π.Χ.) ἀπευθύνθηκε μὲ προσευχὴ στὸν ἅγιο Θεὸ πρὶν ἀντιμετω­πίσει τὸν Αἰθίοπα Ζαρέ, ποὺ εἶχε εἰσβά­λει στὸ βασίλειό του μὲ ἕνα ἑκατομμύριο ἄνδρες καὶ τριακόσια πολεμικὰ ἅρμα­τα. Ὁ Ἀσὰ προσευχήθηκε πρὸς τὸν Θεὸ καὶ εἶπε: «Κύριε, δὲν εἶναι ἀδύνατο σὲ Σένα νὰ προσφέρεις τὴ σωτηρία μὲ πολ­λοὺς ἢ μὲ λίγους ἄνδρες. Μπορεῖ νὰ βο­ηθεῖς ἕναν ἀδύνατο στρατὸ τόσο εὔκο­λα, ὅσο βοηθᾶς ἕναν ἰσχυρό· ἀριθμοὶ καὶ δύναμη δὲν παίζουν κανένα ρόλο σὲ Σένα, ὅταν θέλεις νὰ βοηθήσεις. Ἐνίσχυ­σέ μας λοιπὸν τώρα, Κύριε καὶ Θεέ μας, διότι σὲ Σένα στηρίξαμε ὅλη τὴν πεποί­θησή μας στὴ δύσκολη αὐτὴ περίσταση καὶ μὲ πίστη καὶ ἐμπιστοσύνη στὸ ὄνο­μά σου ἤλθαμε νὰ ἀντιμετωπίσουμε καὶ νὰ πολεμήσουμε τὴ μεγάλη αὐτὴ στρατι­ωτικὴ δύναμη. Κύριε καὶ Θεέ μας, ἂς μὴν ἐπικρατήσει καὶ ἂς μὴν ὑπερισχύσει Σοῦ τοῦ Θεοῦ καμία ἀνθρώπινη δύναμη» (βλ. Β΄ Παραλ. ιδ΄ [14] 11). Ἡ ἱκετευτικὴ καὶ βαθύτατα εὐλαβικὴ ἐκείνη προσευχὴ τοῦ Ἀσὰ ἔγινε ἀκουστὴ ἀπὸ τὸν ἅγιο Θεό, ὁ Ὁποῖος κτύπησε καὶ κατενίκησε τοὺς Αἰθίοπες, ποὺ δέχθηκαν τέτοιο καί­ριο πλῆγμα, ὥστε ἦταν πιὰ ἀδύνατο νὰ ἀνασυνταχθοῦν καὶ νὰ προβάλουν ἀντί­σταση (Β΄ Παραλ. ιδ΄ [14] 12­15). Ὁ Θεὸς ὅμως ἐνῶ βοηθοῦσε τὸν πα­λαιὸ Ἰσραὴλ σὲ παρόμοιες περιπτώσεις μὲ τέτοιο τρόπο, ἦταν σταθερὰ καὶ κα­τηγορηματικὰ ἀντίθετος μὲ τὴν πολιτικὴ ὁρισμένων Ἰσραηλιτῶν ἡγετῶν, ποὺ ἔ­σπευδαν νὰ ζητήσουν βοήθεια ἀπὸ ἔ­θνη εἰδωλολατρικά. Τοὺς ἡγέτες ἐκεί­νους τοὺς ὀνόμαζε ἀποστάτες, ἀρνητὲς τῆς ἐμπιστοσύνης ποὺ ἔπρεπε νὰ Τοῦ ἔχουν. Ἔτσι ἐξαφορμῆς τῆς φιλοαιγυπτι­ακῆς πολιτικῆς τοῦ βασιλιᾶ τῶν Ἰουδαί­ων Ἐζεκία, ὀνόμασε «τέκνα ἀποστασί­ ας» ὅσους ἔσπευσαν νὰ συμμαχήσουν μὲ τὸν Φαραὼ τῆς Αἰγύπτου γιὰ νὰ προ­ στατευθοῦν ἀπὸ τοὺς Ἀσσυρίους. Ἀφή­νετε, τοὺς εἶπε, τὸν Θεὸ καὶ ζητᾶτε προ­στασία ἀπὸ ἀνθρώπους καὶ μάλιστα Αἰγυπτίους, ποὺ ἦσαν ἄλλοτε τύραννοί σας. Θὰ ντροπιασθεῖτε ὅσοι περιμένετε προστασία ἀπὸ τὸν Φαραώ. Οἱ πρε­ σβευτὲς ποὺ στείλατε στὸν Φαραώ, εἶναι κακοὶ ἀπεσταλμένοι. Θὰ ἀποτύχουν. Κα­κοὶ εἶναι καὶ οἱ ἄρχοντες τῶν Αἰγυπτίων. Ὄχι μόνο ὠφέλεια δὲν θὰ ἔχετε, ἀλλὰ καὶ θὰ ντροπιασθεῖτε, διότι οἱ Αἰγύπτιοι εἶναι ἀνίκανοι νὰ σᾶς βοηθήσουν, ἀφοῦ θὰ ὑποταγοῦν καὶ αὐτοὶ στοὺς Ἀσσυρίους. Ντροπιάζετε ὅμως καὶ τὸ ἔθνος σας μὲ τὴν τόσο ἔνδοξη ἱστορία του, ἕνεκα τῆς εὐνοίας τοῦ Θεοῦ ἀπέναντί σας! (βλ. Ἡσ. λ΄ [30] 1­5). Δὲν ἦταν βέβαια μόνον ὁ Ἡσαΐας ποὺ ἐξέφραζε τὴ σταθερὴ αὐτὴ θέση τοῦ Θε­οῦ πρὸς τοὺς Ἰουδαίους. Καὶ ἄλλοι προ­ φῆτες πληροφοροῦσαν τὸν παλαιὸ Ἰσ­ραὴλ ὅτι συμμαχία μὲ εἰδωλολατρικοὺς λαοὺς σήμαινε περιφρόνηση πρὸς τὸν ἀληθινὸ Θεὸ καὶ εἰσβολὴ ξένου πνεύμα­τος στὸν ἐκλεκτὸ λαό. Κάθε φορὰ δὲ ποὺ πολιτικοὶ ἡγέτες τοῦ βορείου καὶ τοῦ νοτίου βασιλείου τοῦ Ἰσραὴλ πρότασσαν τὸ πολιτικὸ «συμφέρον» καὶ στήρι­ζαν τὶς ἐλπίδες τους στὸ στρατό, τὶς συμ­μαχίες καὶ τὶς ὀχυρώσεις τους καὶ ἀδι­αφοροῦσαν γιὰ τὴ θρησκευτικὴ καὶ ἠ­θικὴ κατάπτωση τοῦ βασιλείου τους, οἱ προφῆτες προειδοποιοῦσαν ὅτι τὸ κρά­τος τους θὰ καταστραφεῖ (πρβλ. Ὡσ. ι΄ 12­13). Ἂς ἔλθουμε τώρα στὴν ἐποχή μας καὶ στὰ δικά μας. Ἐπὶ χρόνια, ἰδιαίτερα μετὰ τὴν ἀπελευθέρωσή μας ἀπὸ τὴν τυραννία τῶν Τούρκων, οἱ πολιτικοί μας ἄρχοντες ἐλάχιστα ἢ καὶ καθόλου δὲν νοιάστηκαν γιὰ τὴν Ὀρθόδοξη ἀγωγὴ καὶ τὴν πνευματικὴ θωράκιση τοῦ λαοῦ μας. Μέριμνα συνεχὴς καὶ ἀγωνία τους ἦταν ἡ στροφὴ πρὸς συμμάχους ποὺ δυστυχῶς ἔπαυσαν ἀπὸ πολλῶν ἐτῶν νὰ εἶναι ὄχι μόνον Ὀρθόδοξοι ἀλλὰ καὶ Χριστιανοί. Συμμαχίες, ἐντολές, ὁδηγίες, δάνεια, δεχόμαστε συνεχῶς ἀπὸ κράτη ποὺ λατρεύουν τὸν μαμωνᾶ καὶ ζοῦν σὲ ἀποστασία ἀπὸ τὸν Θεό. Ἀδιαφοροῦν οἱ ἄρχοντές μας μπροστὰ στὸ κραυγαλέο γεγονός, ὅτι ζητοῦν βοήθεια ἀπὸ λαοὺς ποὺ ἔχουν διαφθαρεῖ καὶ πορεύονται «ὀπίσω τῶν Βααλίμ», ὅπως κατηγόρησε τὸν βασιλιὰ Ἀχαὰβ ὁ πύρινος προφήτης Ἠλίας (Γ΄ Βασ. ιη΄ [18] 18). Δηλαδὴ ὅτι οἱ λαοὶ ἀπὸ τοὺς ὁποίους ζητοῦμε βοήθεια δὲν προσκυνοῦν πλέον τὸν Θεὸ ἀλλὰ σύγχρονα εἴδωλα. Καὶ ἐπειδὴ ἡ εἰδωλο­λατρία εἶναι, ὅπως γράφει ὁ ἅγιος Γρη­ γόριος ὁ Θεολόγος, «τὸ πάντων ἔσχατον τῶν κακῶν καὶ πρῶτον»1, εἶναι ἐντελῶς ἀνάρμοστο τὸ Ὀρθόδοξο κράτος μας, μιὰ χώρα ποτισμένη ἀπὸ τὰ αἵματα μαρ­ τύρων τῆς Ἐκκλησίας καὶ ἡρώων τῆς πατρίδος, νὰ στηρίζεται σὲ λαοὺς ἀπο­στάτες τοῦ θελήματος τοῦ Θεοῦ. Καὶ ὄχι ἁπλῶς ἀποστάτες, ἀλλά – ἂς μὴ φανεῖ βαρὺς ὁ χαρακτηρισμός – καὶ ὁρισμένες φορὲς ἀντίχριστους. Διότι νομοθετοῦν νεοταξικοὺς ἢ νεοεποχίτικους νόμους ποὺ μαζοποιοῦν τοὺς λαούς· νόμους τοὺς ὁποίους υἱοθετοῦν ἄκριτα οἱ ἔξωθεν κατευθυνόμενοι ἄρχοντές μας καὶ ψηφί­ ζουν ἐμφορούμενοι ἀπὸ «πολυπολιτι­σμικὴ» νοοτροπία Ἕλληνες βουλευτές, γιὰ νὰ τὰ υἱοθετήσουν τελικὰ τὰ δέσμια ἀπὸ τοὺς ξένους ὑπουργεῖα μας. Οἱ Ὀρθόδοξοι Ἕλληνες δεχθήκαμε ἀ­πὸ τὸν φιλάνθρωπο καὶ ἐλεήμονα Κύ­ριό μας πλούσια καὶ ἀνεκτίμητης ἀξίας δῶρα. Μᾶς ἔχει χαρίσει ὅλα ὅσα συντε­λοῦν στὴν πνευματικὴ ζωὴ καὶ εὐσέβεια. Μᾶς χάρισε μέγιστες ὑποσχέσεις, κατὰ τὸν κορυφαῖο τῶν Ἀποστόλων (βλ. Β΄ Πέτρ. α΄ 3­4). Ὅμως τὰ ξεχάσαμε ὅλα αὐτά. Ἢ ὀρθότερα, τὰ περιφρονοῦμε. Καὶ περιμένουμε τὴ μοίρα μας, ὅπως λέει ἡ παροιμία, ἀπὸ τοὺς δούλους τοῦ μα­ μωνᾶ. Ἀντὶ νὰ σεβαστοῦμε τὴν πίστη καὶ τὴν ἱστορία μας ὑπακούουμε σὲ φωνὲς καὶ κελεύσματα ἄλλων. Καὶ ὄχι ἁπλῶς ἄλλων, ἀλλὰ συγχρόνων εἰδωλολατρῶν καὶ ἐχθρῶν τοῦ Θεοῦ. Κι ἂς φωνάζει ὁ ἱερὸς Χρυσόστο­ μος: Δὲν εἶναι τὸ ἴδιο νὰ λα­τρεύει τὰ εἴδωλα ὁ εἰδωλολά­ τρης, νὰ κάνει δὲ τὸ ἴδιο ἁμάρ­τημα καὶ αὐτὸς ποὺ εἶναι χρι­ στιανός2. Ἂς γίνουμε προσεκτικότε­ροι· ὕστερα ἀπὸ πικρὴ πείρα αἰώνων, εἶναι καιρὸς νὰ συν­ειδητοποιήσουμε ὅτι φθάσα­με στὸ φοβερὸ ἀδιέξοδο καὶ τὸν συγκλονισμὸ τῶν τελευ­ταίων ἐτῶν, διότι ἁμαρτήσα­με κατὰ τὸν λόγο τοῦ προφή­τη Ἱερεμία: «Ἁμαρτίαν ἥμαρ­τεν Ἱερουσαλήμ, διὰ τοῦτο εἰς σάλον ἐγένετο· ἰδόντες δὲ οἱ ἐχθροὶ αὐτῆς ἐγέλασαν» (Θρήν. α΄ 8, 7): Ἡ Ἱερουσα­λὴμ ἁμάρτησε βαρύτατα, γι’ αὐτὸ ἔπεσε σὲ ταραχή, συγ­κλονισμὸ καὶ μεγάλη πτώση. Οἱ δὲ ἐχθροί της βλέποντας τὴ συντριβή της χαιρεκάκη­σαν. Αὐτὸ μήπως δὲν συνέβη καὶ σήμερα γιὰ τὴ χώρα μας καὶ ἔτσι δὲν μᾶς συμπεριφέ­ρονται κάποιοι ποὺ ἦταν πρὶν ἀπὸ λίγα χρόνια ἐχθροί μας; Τί ἀπομένει σὲ μᾶς; Τί ἄλλο; Παρὰ ἡ στροφὴ στὶς ἀκατάλυ­ τες ἀξίες τοῦ χριστιανικοῦ πο­ λιτισμοῦ μας καὶ ταυτόχρονα ἡ συντριβή, ἡ μετάνοια καὶ ἡ ἐπιστροφὴ στὸν εὐεργέτη μας Κύριο Ἰησοῦ Χριστό. 
 1. Γρηγορίου Θεολόγου, Λόγ. 38, Εἰς τὰ Θεοφάνια 13, PG 36, 325Α καὶ Λόγ. 45, Εἰς τὸ Ἅγιον Πά­ σχα 9, PG 36, 633C. 
 2. Ἰωάννου Χρυσοστόμου, Εἰς Ρωμ. Ὁμ. 6, 6, PG 60, 440.Ο ΣΩΤΗΡ2045

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου