Ο ἅγιος ἱερομάρτυς Εὐλόγιος ὑπῆρξε
χαρισματικὴ ἱερατικὴ μορφὴ τῆς
Ἱσπανικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας
τοῦ 9ου αἰῶνος.
Γεννήθηκε στὴν Κορδούη (σημερινὴ
Κόρντοβα) τῆς Ἱσπανίας ἀπὸ εὐσεβεῖς
γονεῖς μὲ ἀριστοκρατικὴ κοινωνικὴ ἐπι-
φάνεια. Ἀπὸ νωρὶς ὁ μικρὸς Εὐλόγιος
δέχθηκε ἀπὸ τοὺς γονεῖς του τὰ νάμα-
τα τῆς Ὀρθοδόξου Πίστεως καὶ καλλι-
έργησε μὲ τὸν ἀγώνα του χαρακτήρα
ἤπιο, συνετὸ καὶ ἀκέραιο. Στὴν κατάλ-
ληλη ἡλικία χειροτονήθηκε ἱερέας. Ὡς
πρεσβύτερος ἦταν κοσμημένος μὲ τὸ
χάρισμα φλογεροῦ θείου κηρύγματος,
ποὺ συνοδευόταν πάντα ἀπὸ ἔνθεη
καὶ ἁγία ζωή. Ζηλευτὸ πρότυπο ἀλη-
θινοῦ ποιμένα.
Ἡ ἐποχὴ κατὰ τὴν ὁποία ἔζησε ὁ Εὐ-
λόγιος ἦταν γιὰ τὴν Ἱσπανία δύσκολη.
Ἀπὸ τὸ 711 μ.Χ. εἶχε κατακτηθεῖ ἀπὸ
τοὺς Ἄραβες, ποὺ πίεζαν τοὺς Ὀρθο-
δόξους νὰ ἐξισλαμισθοῦν. Πολλοὶ ἀπὸ
αὐτούς, κυρίως κληρικοὶ καὶ μοναχοί,
εἶχαν διαφύγει πρὸς τὴ Γαλλία. Οἱ πι-
στοὶ Χριστιανοὶ ἔδιναν καθημερινὰ μά-
χες γιὰ νὰ ἀσφαλιστοῦν ἀπὸ τὴ λαίλα-
πα τῶν σατανικῶν ἐπιθέσεων.
Ἡ Κορδούη, ἂν καὶ εἶχε καταστεῖ ἰσ-
λαμικὸ κέντρο μὲ ἐντυπωσιακὸ μάλι-
στα τέμενος ποὺ εἶχε 1.001 κίονες, δὲν
ὑστέρησε σὲ παρρησία καὶ ὁμολογία
Ὀρθοδόξου Πίστεως. Ἡ πόλη αὐτὴ
κατέχει τὰ πρωτεῖα σὲ μάρτυρες στὸ
Ἱσπανικὸ Μαρτυρολόγιο τοῦ 9ου αἰώ-
να. Ὁ Εὐλόγιος, πιστὸς στὴν Παράδο-
ση καὶ στὸ δόγμα τῶν ἁγίων Πατέρων,
ἔδινε συνεχῶς τὴ μαρτυρία του γιὰ τὸν
Κύριο Ἰησοῦ Χριστὸ μὲ ζωὴ ποὺ ἔλαμ-
πε ἀπὸ φῶς ἀσκήσεως, προσευχῆς,
νηστείας καὶ ἀγάπης.
Ἐντονότερος ἔγινε ὁ διωγμὸς ἐναντί-
ον τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ κατὰ τὸ
850 μ.Χ. Τότε οἱ Μαυριτανοὶ μὲ τὴ με-
σολάβηση ἑνὸς ἐξωμότη ἐπισκόπου
συνέλαβαν καὶ ἔκλεισαν στὴ φυλακὴ
ὅλους τοὺς ἱερεῖς τῆς Κορδούης μαζὶ
μὲ τὸν Ἐπίσκοπό τους καὶ πολλοὺς πι-
στούς. Ἀνάμεσα στοὺς ἐγκλείστους
καὶ ὁ πρεσβύτερος Εὐλόγιος, ποὺ δὲν
ἔπαυε νύκτα καὶ ἡμέρα νὰ ἐνισχύει
ὅλους τοὺς κρατούμενους, κλῆρο καὶ
λαό, νὰ μείνουν «πιστοὶ ἄχρι θανά-
του».
Ἰδιαίτερη ἐνίσχυση δέχθηκαν καὶ δύο
μαθήτριές του, παρθένες, ἀξιοζήλευτες
σὲ ἦθος καὶ ἀναστροφή. Ὅταν μετὰ ἀ-
πὸ ἕνα χρόνο, τὸ 851, οἱ δύο αὐτὲς κό-
ρες μαρτύρησαν, ὁ Εὐλόγιος ἔσπευσε
νὰ καταγράψει ἀναλυτικὰ τὴ θεοφιλὴ
πολιτεία τους καὶ τὸ ἔνδοξο μαρτύριό
τους. Πόσο συγκίνησαν τὰ κείμενα αὐ-
τὰ τὸν τρομαγμένο λαὸ τῆς Κορδούης!
Πόσοι στερεώθηκαν στὴν πίστη! Πό-
σοι συγκρατήθηκαν ἀπὸ ὀλισθήματα
ἀποστασίας! Ὁ Εὐλόγιος συνέγραψε
ἀκόμη τρία βιβλία μὲ τὸν βίο καὶ ἄλλων
γενναίων μαρτυρικῶν μορφῶν τῆς ἐ-
ποχῆς του.
Γιὰ τὸ πολύτιμο αὐτὸ ἔργο τοῦ στηρι-
γμοῦ τοῦ λαοῦ τοῦ Θεοῦ καὶ προ-
παντὸς γιὰ τὸ ἱερατικό του ἦθος ποὺ
ἐνέπνεε ἐμπιστοσύνη, ἡ Ἐκκλησία τῆς
Ἱσπανίας τὸ 858 μ.Χ. προώθησε στὸν
ἐπισκοπικὸ θρόνο τῆς Κορδούης τὸν
ἀξιαγάπητο Εὐλόγιο. Ὅμως λίγες ἡμέ-
ρες πρὶν ἀπὸ τὴν ἐνθρόνισή του δέ-
χθηκε ὁ Ἅγιος πειρασμὸ ἀπὸ τοὺς
ἐχθροὺς τοῦ Χριστοῦ. Τὸν συνέλαβαν
μὲ τὴν κατηγορία ὅτι ἔκρυβε μιὰ νεαρὴ
κόρη παρθένο, τὴν Λουκρητία, ποὺ
οἱ γονεῖς της ἤθελαν νὰ τὴν ἐξισλαμί-
σουν. Τὸν κατηγόρησαν ἀκόμη καὶ γιὰ
ἀποπλάνηση καὶ ἀπαγωγή.
Ὁ καθαρὸς καὶ ἁγνότατος κληρικὸς
ἀπολογήθηκε ἤρεμα στοὺς συκοφάν-
τες του λέγοντας: «Καθῆκον κάθε ποι-
μένα εἶναι νὰ συμπαραστέκεται στὴ
δύσκολη ὥρα κάθε κατατρεγμένου
παιδιοῦ του. Τὸ Εὐαγγέλιο μᾶς διδά-
σκει ὅτι ὁ πιστὸς Χριστιανὸς προκρί-
νει πιὸ πάνω ἀπὸ τοὺς γονεῖς του τὸν
Θεό, διότι ‘‘ὁ φιλῶν πατέρα ἢ μητέρα
ὑπὲρ ἐμέ’’, εἶπε ὁ Κύριος, ‘‘οὐκ ἔστι
μου ἄξιος’’ (Ματθ. ι΄ 37)».
Ὁ Εὐλόγιος ζήτησε ἀκόμη ἀπὸ τὸν
Κριτή του νὰ τοῦ ἐπιτρέψει νὰ ἀποδεί-
ξει μὲ ἐπιχειρήματα τὴν πλάνη καὶ τὶς
ἀπάτες τῆς θρησκείας τοῦ Μωαμεθανι-
σμοῦ. Ἡ ἄδεια τοῦ δόθηκε καὶ σὲ λίγο
ἀπὸ ἐπίσημο βῆμα τῆς ἀνακτορικῆς
αὐλῆς ὁ Εὐλόγιος ὁμιλοῦσε ἀτρόμητα
γιὰ τὰ σαθρὰ θεμέλια τοῦ Ἰσλαμισμοῦ.
Ἡ ἀκλόνητη ἐπιχειρηματολογία τοῦ
Εὐλογίου ἐρέθισε τοὺς Μουσουλμά-
νους. Καὶ δόθηκε ἀμέσως ἐντολὴ νὰ
ἀποκεφαλισθεῖ.
Σὰν τὸ ἄκακο πρόβατο ποὺ ὁδηγεῖται
στὴ σφαγὴ ὁδήγησαν τὸν ἁγνότατο
αὐτὸ ἱερωμένο στὸν τόπο τῆς θυσίας.
Στὸ δρόμο πρὸς τὸ μαρτύριο ἕνας εὐ-
νοῦχος ἀπὸ τὴ συνοδεία τῶν δημίων
ράπισε βίαια τὸν ὑποψήφιο μάρτυρα.
Ὁ Εὐλόγιος ἔστρεψε τὸ πρόσωπό του
καὶ ἀπὸ τὴν ἄλλη πλευρὰ καὶ δέχθη-
κε νέο ράπισμα, μιμούμενος τὴν ἀκα-
κία τοῦ θείου του Διδασκάλου, τοῦ Κυ-
ρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Σιωπηλὸς ἔφθασε στὸν τόπο τῆς κα-
ταδίκης καὶ προσευχόμενος ἔσκυψε
τὸν αὐχένα του στὸ σπαθὶ τοῦ δημίου,
γιὰ νὰ προστεθεῖ καὶ αὐτὸς στὴ χρυσὴ
ἁλυσίδα τῶν Μαρτύρων τῆς Ἱσπανίας.
Αὐτὸς ποὺ εἶχε προπονήσει καὶ στη-
ρίξει στὸ δρόμο τῆς θυσίας πλῆθος
Μαρτύρων, ἔτρεχε νὰ τοὺς συναντήσει
καὶ νὰ τοὺς ἐναγκαλισθεῖ στὸν οὐρά-
νιο κῆπο τοῦ Παραδείσου. Ἦταν 11
Μαρτίου τοῦ ἔτους 859.
Τὴν ἑπόμενη ἡμέρα δέχθηκε τὸν φω-
τοστέφανο τῆς δόξας καὶ ἡ Λουκρητία,
καὶ αὐτὴ μὲ ἀποκεφαλισμό.
❁ ❁ ❁
Ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία στὶς 11 Μαρτίου
συνεορτάζει καὶ πανηγυρίζει τὴ σεπτὴ
μνήμη τοῦ ἱερομάρτυρος Εὐλογίου,
τῶν δύο ἀνωνύμων παρθένων καὶ τῆς
ἁγίας Λουκρητίας.
Τί ὑπέροχος σύνδεσμος!
Τί οὐράνια συνοδεία!
Ἂς μᾶς στηρίζουν οἱ προσευχὲς καὶ
τῶν τεσσάρων αὐτῶν Μαρτύρων στὸ
δύσκολο ἀνηφορικό μας μονοπάτι
πρὸς τὴ Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν!
ΟΣΩΤΗΡ2062
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου