28 Μαρτίου, 2020

ΜΩΡΑ'Ι'ΤΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ


Φίλοι του διαδικτύου, ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ και ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ,
ΕΜΕΙΣ ΘΑ ΓΙΟΡΤΑΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΘΝΕΓΕΡΣΙΑ, ΟΠΩΣ ΜΑΣ ΤΗΝ ΕΧΟΥΝ ΔΙΔΑΞΕΙ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΠΑΠΟΥΔΕΣ ΜΑΣ.

Αυτό που ακολουθεί είναι το υλικό μια εκπομπής με προορισμό τον Ρ/Σ της Ι. Μητροπόλεως Αργολίδος γά τον εορτασμό της ΕΘΝΙΚΗΣ ΜΑΣ ΠΑΛΙΓΕΝΝΕΣΙΑΣ. Οι δυσκολιες που βιώνουμε αυτή την περίοδο κατέστησαν δύσκολη την μετάδοσή της. Έτσι αποφάσισα να την αναρτήσω στο διαδίκτυο και να γίνουν κοινωνοί αυτής οι, έστω, ολίγοι φίλοι μου.

ΜΙΚΡΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Στο δημοτικό τραγούδι, που είναι η γνήσια, ειλικρινής και ανόθευτη έκφραση της λαϊκής ψυχής, μας παρουσιάζεται ένας λαός λιτός στη διάθεση,στη ζωή και κλασσικός στην έκφραση του συναισθηματικού κόσμου. Τα δημοτικά τραγούδια έχουν τη ρίζα τους στα αρχαία λαϊκά τραγούδια. Πολλά δεν διαφέρουν από εκείνα παρά μόνο στη γλώσσα. Έχοντας αυτό ως δεδομένο, μπορούμε να συμπεράνουμε, ότι παρά το πέρασμα τόσωναιώνων η λαϊκή ποίηση, όπως και όλος ο λαϊκός πολιτισμός, (παροιμίες, έθιμα, μύθοι, παραμύθια κτλ.) εκφράζουν με τον ίδιο τρόπο τη λαϊκή ψυχή.Τὰ κλέφτικα τραγούδια ἀποτελοῦν τὴν ἀποκορύφωση μίας μακρᾶς ἐξέλιξης τῆς ποιητικῆς δημιουργίας τοῦ ἑλληνικοῦ λαοῦ. Στὸ κλέφτικο τραγούδι, ποὺ ἡ δημιουργικὴ ἄνθησή του ἁπλώνεται σὲ ὅλον τὸν ΙΗ´ αἰώνα καὶ στὶς παραμονὲς τῆς Ἐπανάστασης τοῦ 1821, ἀποτυπώνεται τὸ ἁδρὸ καὶ πολεμικὸ πνεῦμα τῶν ὀρεσίβιων κατοίκων τῆς Ἠπείρου, τῆς Ρούμελης καὶ τοῦ Μοριά, τῆς Θεσσαλίας, τῆς νοτιοδυτικῆς Μακεδονίας καὶ τῆς Χαλκιδικῆς, ποὺ ὡς «κλέφτες» ἢ «ἀρματολοὶ» σήκωσαν μαζὶ μὲ τοὺς νησιῶτες μπουρλοτιέρηδες τὸ βάρος καὶ τὴν εὐθύνη τῆς ἐθνικῆς ἀποκατάστασης τοῦ ἑλληνικοῦ ἜθνουςΟἱ κλέφτες με τὰ κατορθώματά τους, τὸ ἦθος καὶ τὴ συμπεριφορὰ τοὺς ξεχωρίζουν γιὰ τὴν ἀδάμαστη ἀνδρεία καὶ τὴν ἀκατάβλητη ψυχικὴ ἀντοχή τους. Αὐτοὶ σφυρηλάτησαν τὴ νέα μορφὴ τοῦ Ἕλληνα, τοῦ παλληκαριοῦ, ποὺ θὰ ἀγωνιστεῖ μέχρι θανάτου, προκειμένου νὰ ἀναδυθεῖ μέσα ἀπὸ τοὺς καπνοὺς καὶ τὰ ἐρείπια τοῦ πολέμου, ματωμένη, ἀλλὰ πάνοπλη ἡ Ἐλευθερία.

Αρχίζουμε με τὸ τραγούδι ΛΑΜΠΟΥΝ ΤΑ ΧΙΟΝΙΑ ΣΤΑ ΒΟΥΝΑ ή ΤΩΝ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΑΙΩΝ

εἶναι ἀπὸ τὰ πλέον δημοφιλῆ σὲ ὅλη τὴν Πελοπόννησο, γι᾿ αὐτὸ καὶ δικαίως θεωρεῖται ὡς ὁ «ἐθνικὸς ὕμνος» τοῦ Μοριᾶ. Τὴν αἴγλη τῶν Κολοκοτρωναίων ὡς ἀρματολῶν καὶ κλεφτῶν ἐξυμνοῦν πολλὰ δημοτικὰ τραγούδια ποὺ ἀναφέρονται στὴ ζωὴ καὶ τὴ δράση τους, ὄχι μόνο κατὰ τὴ διάρκεια τῆς Ἐπαναστάσεως τοῦ 1821, ἀλλὰ καὶ κατὰ τὴν προεπαναστατικὴ περίοδο. Κυρίως καὶ προπάντων ἐξυμνεῖται ὁ Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, ὁ Θρυλικὸς «Γέρος τοῦ Μοριᾶ» ποὺ τὸ ὄνομά του ἔγινε σύμβολο τοῦ ἑλληνικοῦ ἀπελευθερωτικοῦ ἀγώνα τοῦ 1821

. Στὸ τραγούδι ἐξαίρεται ἡ λαμπρὴ ἐμφάνιση, ὁ ἐντυπωσιακὸς ὁπλισμὸς καὶ προπαντὸς ἡ ὑπερηφάνεια τῶν Κολοκοτρωναίων.
«Λάμπουν τὰ χιόνια στὰ βουνὰ κι ὁ ἥλιος στὰ λαγκάδια.Ἔτσι λάμπει κ᾿ ἡ κλεφτουριά, οἱ Κολοκοτρωναῖοι,Πὄχουν τ᾿ ἀσήμια τὰ πολλά, τὶς ἀσημένιες πάλες.Αὐτοὶ δὲν καταδέχονται τὴ γῆς νὰ τὴν πατήσουν.Καβάλα πᾶν᾿ στὴν Ἐκκλησιά, καβάλλα προσκυνᾶνε,Καβάλα παίρνουν ἀντίδερο ἀπ᾿ τοῦ Παπᾶ τὸ χέρι.Φλουριὰ ρίχνουν στὴν Παναγιά, φλουριὰ ρίχνουν στοὺς ἅγιους καὶ στὸν ἀφέντη τὸ Χριστὸ ρίχνουνε τ᾿ ἅρματά τους».

Ερμηνεύει ο π.Χρήστος Κυριακόπουλος και χορωδία

https://www.youtube.com/watch…

Διηγείται ο Θόδωρος Κολοκοτρώνης :
O Ιμπραΐμης μου επαράγγειλε μια φορά διατί δεν στέκω να πολεμήσωμεν (κατά μέτωπον). Εγώ του αποκρίθηκα, ας πάρη πεντακόσιους, χίλιους, και παίρνω και εγώ άλλους τόσους, και τότε πολεμούμε, ή αν θέλη ας έλθη και να μονομαχήσωμεν οι δύο. Αυτός δεν με αποκρίθηκε εις κανένα. Και αν ήθελε το δεχθή το έκαμνα με όλην την καρδιάν, διότι έλεγα αν χανόμουν, ας πήγαινα, αν τον χαλούσα, εγλύτωνα το έθνος μου....
Ο Γάλλος αξιωματικός Maxime Rayband, που πολέμησε ως εθελοντής στην Ελλάδα, γράφει: "Δε μπορεί κανείς να του αρνηθεί μια έμφυτη ιδιοφυία στα πολεμικά. Είναι εντελώς αγράμματος. Ανάστημα πάνω από το μέτριο, ατημέλητη αμφίεση, θηριώδης φυσιογνωμία, έκφραση σκληρή και άγρια. Χάρη στη σωματική του διάπλαση και τη σιδερένια υγεία του αντέχει και στις πιο σκληρές κακουχίες".

Ο Πρώσσος αξιωματικός C. M. Schrebian, επίσης εθελοντής πολεμιστής, καταγράφει ως εξής την εντύπωση που του άφησε, το 1822, όταν τον είδε πρώτη φορά: "Ο Κολοκοτρώνης πλησίαζε την πόλη (Τριπολιτσά) και άφησα τη θέση που είχα ως τότε, για να παρατηρήσω από κοντά τον διαβόητο αυτόν άνδρα, που είχε τότε πολύ μεγάλο κύρος στους Έλληνες. Ίππευε ένα ωραίο άσπρο αραβικό άτι. Η φορεσιά του ήταν κοκκινοβαφής, πλούσια κεντημένη με χρυσάφι και ραμμένη με τον αλβανικό τρόπο. Στους ώμους του ήταν δύο ολόχρυσες λεοντοκεφαλές και στο αριστερό του χέρι κρατούσε ένα μπαστούνι (με χρυσό πόμολο) στηριγμένο στο δεξί πόδι. Το κάλυμμα της κεφαλής του ήταν ένα πλακουτσωτό κόκκινο σκουφί τριγυρισμένο με ένα χοντρό μεταξωτό μαντήλι. Τα πόδια του από τους αστραγάλους ως επάνω από τις κνήμες περιβάλλονταν με περικνημίδες (τουσλούκια) χρώματος ανοιχτού μπλε και κόκκινου. Τα παπούτσια επίσης κόκκινα. Το άλογό του ήταν επιστρωμένο με κόκκινη μαροκινή σέλα, κεντημένη με χρυσό. Στο πίσω και ανυψωμένο μέρος της διακρίνονταν επτά χρυσά άστρα και το μισοφέγγαρο. Το πιο κοντινό του περιβάλλον το αποτελούσαν οι δυο του γιοι και ο γιος της φημισμένης Μπουμπουλίνας, ένα αγόρι 12 περίπου χρόνων, οι οποίοι τον ακολουθούσαν ντυμένοι επίσης με βαρύτιμα ρούχα και ιππεύοντας μεγαλόπρεπα άλογα. Ακόμη στην ακολουθία του βρίσκονταν πολλοί κακοντυμένοι με βρώμικα ρούχα Έλληνες που ίππευαν άλλογα, μουλάρια και γαϊδούρια και οι οποίοι μου φάνηκαν μάλλον υπηρέτες παρά σπουδαία πρόσωπα. Η πομπή προχωρούσε προς την ορισμένη για τον καπετάνιο κατοικία κάτω από τους δυνατούς πυροβολισμούς των στρατιωτών που τους συνόδευαν και που ο αριθμός τους ίσως ανέβαινε στους τριακόσιους ή τετρακόσιους άνδρες".

Ακουμε το τραγούδι ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΕΖΗΛΕΨΑ ή Των Κολοκοτρωναίων
Τραγουδάει η Χορωδία Εθνικής Μουσικής υπό την Δ/νση του δασκάλου ΣΙΜΩΝΟΣ. ΚΑΡΑ

https://www.youtube.com/watch?v=DWKYt91HpaE

ΤΙ ΕΧΟΥΝ ΤΗΣ ΜΑΝΗΣ ΤΑ ΒΟΥΝΑ
Το τραγούδι κινείται σε γνωστά μοτίβα δημοτικών τραγουδιών,. Ερώτηση προς τα βουνά για την θλίψη τους και απάντηση αυτών. Περιγραφή της μάχης με την έκβαση υπέρ των ελληνικών ή κλεφταρματολικών δυνάμεων, όπου οι Τούρκοι έχουν χάσει τρεις χιλιάδες ενώ οι Έλληνες τρεις ΜΟΝΟΝ, οι οποίοι μάλιστα δεν είναι καν νεκροί, απλά απουσίαζαν από το πεδίο της μάχης. Σουφή οι Έλληνες λέγανε όποιον Τούρκο που ονομαζόταν Γιουσούφ. Το τραγουδι εχει ιστορικο υπόβαΘρο. ΑΦΟΡΑ ΤΗΝ ΕΚΔΊΩΞΗ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΑΛΒΑΝΏΝ ΑΠΌ ΤΟΝ ΜΩΡΙΑ ΑΠΌ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ ,ΜΕ ΤΗΝ ΣΥΝΔΡΟΜΗ ΤΟΥ ΕΛΛΉΝΝΩΝ ΚΛΕΦΤΩΝ. (ΑΡΧΓΗΓΟΣ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ ΗΤΑΝ Ο ΠΕΡΙΒΟΗΤΟΣ ΓΙΟΥΣΟΥΦ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ Ο ΚΩΣΤΑΝΤΗΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ, ΠΑΤΕΡΑΣ ΤΟΥ ΓΕΡΟΥ ΤΟΥΜΩΡΙΑ.]. ΑΜΕΣΩΣ ΜΕΤΑ ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ΕΞΟΛΟΘΡΕΨΑΝ ΣΧΕΔΟΝ ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΚΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΚΛΕΦΤΕΣ ΑΠΌ ΤΟ ΜΩΡΙΑ. ΓΙΑ ΤΟΥΤΟ ΤΟ ΜΕΓΑ ΚΑΚΟ "ΠΟΙΗΘΗΚΕ" ΑΠΌ ΤΟ ΛΑΟ ΚΑΙ ΤΡΑΓΟΥΔΗΘΗΚΕ ΤΟΥΤΟ ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ

"Τι έχουν της Μάνης τα βουνά που είν' ανταριασμένα;Κανε βοριάς τα φύσηξε, κανε κακό χαλάζι; Μαειδέ βοριάς τα φύσηξε, μαειδέ κακό χαλάζι .Ο Σουφ' Αράπης πολεμάει με δεκαοχτώ χιλιάδες. Πέφτουν τα βόλια σαν βροχή κι οι σφαίρες σαν χαλάζι. Πέφτουν τα λιανοντούφεκα σαν σιγαλή ψιχάλα.
Μανιατοπούλα φώναξε από το παραθύρι .-Πάψε, Σουφή, τον πόλεμο, πάψε και τα ντουφέκια,να κατακάτσει ο κουρνιαχτός να σηκωθεί η αντάρα,να μετρηθεί τ' ασκέρι μας να ειδούμε πόσοι λείπουν. Μετριούνται οι Τούρκοι τρεις φορές και λείπουν τρεις χιλιάδες. Μετριούνται τα κλεφτόπουλα και λείπουν τρεις λεβέντες. Ο ένας πάει για ψωμί, ο άλλος για προσφάι κι ο τρίτος ο καλύτερος πάει στο μοναστήρι ."

Τσάμικο γνωστό σε όλη την Πελοπόννησο.
Τραγουδάει ο Βαγγέλης Κώτσου
Είναι παρεμφερής σκοπός με τον σκοπό του "Μωρ' περδικούλα του Μοριά".
Παραλλαγή του τραγουδιού με την ίδια μελωδία εντοπίζεται και στην Θεσσαλία ως "Τι έχουν της Ζίχνας τα βουνά" και είναι το τραγούδι του κλέφτη Νικοτσάρα.

https://www.youtube.com/watch?v=dB8xfAy6CF8

ΤΟΥ ΚΙΤΣΟΥ Η ΜΑΝΑ ΚΑΘΟΝΤΑΝ

Τραγούδι γνωστό και αγαπημένο σε όλη τη Στεριανή Ελλάδα, αλλά τίποτα δεν γνωρίζουμε περί του κλέφτη αυτού. Το τραγούδι περιλαμβάνεται στον τριπλό δίσκο βινυλίου με τίτλο : ''ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ - ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ'' που εκδόθηκε το 1972 από την Ακαδημία Αθηνών για τον εορτασμό των 150 χρόνων από την έναρξη του αγώνα της ελληνικής ανεξαρτησίας.
Παίζοιν οι μουσικοί : Κλαρίνο : Βασίλης ΣκαλιώτηςΣαντούρι : Αριστείδης ΜόσχοςΒιολί : Ιάκωβος ΗλίαςΛαούτο : Σταύρος Κουλουριώτης
Τραγουδάει ο Γεράσιμος Φραγκαναστάσης

https://www.youtube.com/watch?v=OouY9lK2snQ

ΣΑΒΒΑΤΟ ΕΒΑΛΑΝ ΒΟΥΛΗ

Κλέφτικο τραγούδι της Πελοποννήσου σε ρυθμό καλαματιανό, που έχει ως θέμα τη σύναξη κλεφταρματολών, καπεταναίων κι όλων των Κολοκοτρωναίων, στην οποία αποφασίζεται να επιτεθούν στους Τούρκους συγχρόνως σε διάφορα σημεία. Τα αναφερόμενα τοπωνύμια δηλώνουν πως οι πολεμικές επιχειρήσεις έγιναν στην Κεντρική Πελοπόννησο. Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, του οποίου ο ηγετικός ρόλος, η πολεμική εμπειρία και η στρατηγική του ιδιοφυΐα αναγνωρίστηκαν από τις πρώτες ημέρες της Επανάστασης, αγωνιζόταν να μεταμορφώσει τους ανοργάνωτους επαναστάτες σε στρατιωτικά σώματα και να ενσταλάξει σ᾿ αυτά τη συνείδηση της πειθαρχίας και του καθήκοντος.
Λέγει στα Απομνημονεύματά του: «Εγώ εκοιμόμουν στο Βαλτέτσι, εγευμάτιζα στην Πιάνα και εδείπναγα εις το Χρυσοβίτσι».
Τραγούδι που ανφέρεται στον Θ. Κολοκοτρώνη & τους αδελφούς του Γιάννη και Πάνο
Το ερμηνεύει ο π.Χρηστος Κυριακόπουλος

https://www.youtube.com/watch?v=7JTMZPv116k

ΜΕΣ ΤΟΝ ΑΓΙΟ-ΛΙΑ ΣΤΗ ΡΑΧΗ

Το τραγούι αναφέρεται στον Μωρα'ι'τη αγωνιστή Μαντά, ονομαστό Κλέφτη, ο οποίος πολέμησε τού Τούρκους στις αρχές του 18ου αιώνα. Συνδέθηκε με τον Γιαννιά και άλλους ονομαστούς αγωνιστές οπλαρχηγούς κατά τούς αγώνας εναντίων των Τούρκων. Κοινοί ήταν και οι αγώνες των εναντίον των Τουρκαλβανών, οι οποίοι λεηλατούσαν την Πελοπόννησο
." Τής Παναγιάς, στο Νεζερό, της κάνουν πανηγύρι . Μαζεύοντ' όλη η Λεβεντουργιά κι' ούλοι οι Παλιαρβανίτες, κόβοντας και σκλαβώνοντας και πέρνοντας γυναίκες.... "
Ο Μαντάς αναφέρεται ότι εκινείτο στην Πελοπόννησο με
" Ανοικτό Μπα'ι'ράκι". Από αυτό, συμπεραίνεται ότι διέθετε πολυάριθμο σώμα.Αγωνιζόταν μέχρι τα μέσα του 18ου αιώνος, οπότε σκοτώθηκε σε κάποια μάχη, στη Γαστούνη Ηλείας
Το τραγούδι αποδίδει ο π.ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ.

https://www.youtube.com/watch?v=tP17SyEBXWE

ΚΛΕΙΣΑΝ ΟΙ ΣΤΡΑΤΕΣ ΤΟΥ ΜΩΡΙΑ

Το τραγούδι αναφέρεται στα αποτελέσματα της εκστρατείας του Δράμαλη και της καταστροφής των στρατευμάτων του στις 26 Ιουλίου του 1822 στα ΔΕΡΒΕΝΑΚΙΑ .Γέννημα -θρέμμα της Δράμας, λεβέντης σωστός στα σαράντα του κι ανδρείος πολεμιστής, ο στρατηγός της Οθωμανικής αυτοκρατορίας Μαχμούτ πασάς Δράμαλης κάλυπτε την έλλειψη στρατηγικού μυαλού με το θάρρος και την παλικαριά του. 'Ομως, στόν Μωριά είχε αντίπαλο έναν αρχηγό στρατού με στρατηγικό μυαλό , τον Θοδωρή Κολοκοτρώνη. ΟΙ Σ Τ Ι Χ Ο Ι ΤΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ ΕΙΝΑΙ :
Ωρέ κλείσαν οι στράτες του Μωριά, κλείσαν και τα Δερβένια.
Κλαίνε τα χάνια για άλογα και τα τζαμιά για Αγάδες.
Κλαίει και μια χανούμισσα για τον χαμό του γιου της,
του γιου της του Χαλίλμπεη.
Το ερμηνεύει ο αξέχαστος ιεροψάλτης και τραγουδιστής ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΕΪΝΤΑΝΑΣ

https://www.youtube.com/watch?v=iJY_k3LmUPE

Αγαπητοί ακροατές
Τα αποτελέσματα αυτής της άνισης μάχης είναι γνωστά.
Άς τα θυμηθούμε μέσα από το δημοτικό τραγούδι με τον τίτλο '' Του Δράμαλη" ή όπως επεκράτησε
" ΦΥΣΑ ΜΑ'Ι'ΣΤΡΟ ΔΡΟΣΕΡΕ "

Φύσα, μαΐστρο δροσερέ κι αέρα του πελάγου,
να πας τα χαιρετίσματα στου Δράμαλη τη μάννα.
Της Ρούμελης οι μπέηδες, του Δράμαλη οι αγάδες
στο Δερβενάκι κείτονται, στο χώμα ξαπλωμένοι.
Στρωμά’χουνε τη μαύρη γης, προσκέφαλο λιθάρια
και γι’απανωσκεπάσματα του φεγγαριού τη λάμψη.
Κ’ένα πουλάκι πέρασε και το συχνορωτάνε:
«Πουλί, πως πάει ο πόλεμος, το κλέφτικο ντουφέκι;
Μπροστά πάει ο Νικηταράς, πίσω ο Κολοκοτρώνης,
και παραπίσω οι Ελληνες με τα σπαθιά στα χέρια».
Γράμματα πάνε κι έρχονται στων μπέηδων τα σπίτια.
Κλαίνε τ’αχούρια γι’άλογα και τα τζαμιά για Τούρκους,
Κλαίνε μαννούλες για παιδιά, γυναίκες για τους άντρες.

Ακούμε το ομωνυμο τραγούδι , με μικρή παραλλαγή στούς παραπάνω στίχους και να θυμίσουμε ότι αναφέρεται στην καταστροφή του στρατού του Δράμαλη στα Δερβενάκια, το καλοκαίρι του 1822.
" Φύσα μα'ι'στρο δροσερέ κι' αέρα του πελάγου,
να πάς τα χαιρετίσματα στου Δράμαλη τη μάννα.
Του Δράμαλη οι μπέηδες, του Δράμαλη τ' ασκέρι ,
στα Δερβενάκια κείτονται, κορμιά χωρίς κεφάλια.
Βάνουν τήν Γής για στρώματα, πέτρες για μαξιλάρια ,
βάνουν πανωσκεπάσματα του φεγγαριού τη λάμψη.
Ενα πουλάκι πέταξε κι' ούλοι το ερωτάνε
Πουλί πώς πάει ο πόλεμος, το κλέφτικο ντουφέκι.
Μπροστά πάει ο Νικηταράς και πίσω ο Κολοκοτρώνης
και παραπίσω οι Έλληνες με τα σπαθιά στα χέρια. " Τραγουδάει ο ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΝΟΥΤΣΟΣ

https://www.youtube.com/watch?v=ku4q99VQBgo&t=5s

ΣΑΝ ΠΑΣ ΠΟΥΛΙ ΜΟΥ ΣΤΟ ΜΩΡΗΑ

Τραγούδι προεπαναστατικο
Για τούς στίχους του τραγουδιού υπάρχουν ενστάσεις, εάν και κατα πόσον έχουν παραποιηθεί. Το τραγούδι που θα ακούσουμε αναφέρει :" Σαν πάς πουλί μου στο Μωριά , σάν πάς στην Αγια Λαύρα "
ΟΤΑΝ ΓΡΑΦΤΗΚΕ ΕΛΕΓΕ:" ΣΑΝ ΠΑΣ ΠΟΥΛΙ ΜΟΥ ΣΤΗ ΦΡΑΓΚΙΑ, ΣΑΝ ΠΑΣ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΜΑΥΡΑ κ.λ.π "ΦΡΑΓΚΙΑ ΕΛΕΓΑΝ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΟΤΕ ΤΗ ΛΕΥΚΑΔΑ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΤΑΝ ΥΠΟ ΦΡΑΓΚΙΚΗ ΚΑΤΟΧΗ, ΑΓΙΑ ΜΑΥΡΑ ΤΗΝ ΕΛΕΓΑΝ ΟΙ ΦΡΑΓΚΟΙ. ΕΚΕΙ ΚΑΤΕΦΕΥΓΑΝ ΟΙ ΚΑΠΕΤΑΝΑΙΟΙ ΠΟΛΥ ΣΥΧΝΑ ΓΙΑ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ!
Πάντως , όπως κι' άν έχουν οι στίχοι, δεν παύει να είναι ένα καταπληκτικό τραγούδι
Σήμερα θα ακούσωμε να το ερμηνεύει ο αξέχαστος Γιώργος Παπασιδέρης

https://www.youtube.com/watch?v=GRPjbGvdyB8

Αγαπητοί ακροατές
η θέση τ' Αναπλιού εθεωρείτο-ανέκαθεν- ΚΟΜΒΙΚΗ. Γι' αυτό και όλοι ήθελαν να το κατέχουν.Δύο φορές πέρασε στην κατοχή τών Ενετών και άλλες τόσες των Οθωμανών.Το ενδιαφέρον αυτό αποτυπώνεται στο επόμενο τραγούδι, το οποίο και δείχνει το πόσοδύσκολο είναι να είσαι κυρίαρχος, αφού τα κλειδιά του -ΣΥΜΒΟΛΙΚΑ- κρέμονται στό ......Κάστρο του Παλαμηδιού.

ΑΝΑΠΛΙ ΤΙ ΔΕΝ ΧΑΙΡΕΣΑΙ
Τραγουδάει η Αμαλία Καρζή

https://www.youtube.com/watch?v=wawM-mWTOpg

ΠΑΙΔΙΑ Μ' ΓΙΑΤ΄ΕΙΣΤΕ ΑΝΑΛΛΑΓΑ

Τσάμικο ηρωικό τραγούδι, το οποίο μιλάει για το τι σημαίνει ήρωας και ποιοί αγωνίσθηκαν και, με θυσία της ζωής των πολλές φορές, μας κράτησαν ελεύθερους .
Ο Θόδωρος Κολοκοτρώνης , σε μία από τις διηγήσεις του , συγκεκριμένα στίς 8.10.1838, ανέφερε :" Τόσο τρομάξαμε τούς Τούρκους, οπού άκουγαν Έλληνες κι' έφευγαν χίλια μίλια μακρυά. Εκατόν Έλληνες, έβαζαν πέντε χιλιάδες μπρός και ένα καράβι, μιάν αρμάδα. "
Πρόκειται για τον Θούριο του Ελληνικού Δημοτικού τραγουδιού ερμηνευμένο ΜΟΝΑΔΙΚΑ απο ενα πραγματικό μύθο.
Την Γεωργία Μηττάκη.

https://www.youtube.com/watch?v=DEV7c2zYseg

Η γυναικεία συμμετοχή στον Εθνικο Αγώνα ήταν μεγάλη και πολλές γυναίκες διακρίθηκαν για τακατορθώματά των, όπως διηγείται και το επόμενο τραγούδι.

ΜΙΑ ΚΟΡΗ ΑΠΕΦΑΣΙΣΕ
Τραγουδάει η χορωδία του Συλλόγου ΕΘΝΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ, με Δ/ντή τον Σίμωνα Καρά

https://www.youtube.com/watch?v=g7gBhkv2UV4

ΓΙΩΡΓΗ Μ' ΤΙ ΣΤΟΛΙΖΕΣΑΙ ;

Τσάμικο από την Δυτική κυρίως Πελοπόννησο. Αναφέρεται στις μάχες που έγιναν στο Νιόκαστρο και στην Σφακτηρία κατά την εισβολή του Ιμπραήμ στον Μωρηά το 1825. Ο Δάσκαλος της ΕΘΝΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ Σίμων Καράς στην συλλογή του το αναφέρει με τον τίτλο " ΓΙΩΡΓΗ ΜΟΥ ΤΙ ΟΡΔΙΝΙΑΖΕΣΑΙ "
Ο Γιώργης του τραγουδιού δεν στολίζεται γιά να πάει σε κάποιο γάμο ή πανηγύρι. Στολίζεται για να πάει στη μάχη που δίνει η πατρίδα για να διώξει τον κατακτητή της.
Θέλει, αγαπητοί μου ακροατές, πολύ λεβεντιά και δύναμη ψυχής για να κάνεις αυτό που λέει το τραγούδι !!
Ο Γιώργης, φαίνεται ότι, τα διέθετε και τα δύο
Tο τραγούδι το αποδίδει ο ΔΗΜ. ΠΕΡΔΙΚΟΠΟΥΛΟΣ
Κλαρίνο παίζει ο Γ. ΑΝΕΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ηχογράφηση του έτους 1949

https://www.youtube.com/watch?v=RBP8EJ_3cco

Το επόμενο τραγούδι είναι Κλέφτικο ηρωικό , με στοιχεία μοιρολογιού.Είναι για τον πολεμιστή που έπεσε στη μάχη .

ΣΗΚΩ ΑΠΑΝΩ ΓΙΑΝΝΟ ΜΟΥ

Ο Γιάννος, ΕΔΩ , δεν είναι κάποιος συγκεκριμένος πολεμιστής. Είναι ο ΚΑΘΕ ΝΕΚΡΟΣ μιάς μάχης.
Η λα'ι'κή μας μούσα χρησιμοποίησε ένα κοινό όνομα γιά τις ανάγκες του τραγουδιού.
Το τραγούδι αποδίδει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΛΑΛΕΖΑΣ

https://www.youtube.com/watch?v=mlUUuy6yWXA

Αγαπητοί ακροατές
ΘΑ ΚΛΕΙΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΚΠΟΜΠΗ ΜΕ ΕΝΑ - ΑΚΟΜΗ- ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΕ'Ι'ΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ

ΜΑΡΑΘΗΚΑΝ ΤΑ ΔΕΝΤΡΑ ή Ο ΔΗΜΟΣ
Είναι κι αυτό Κολοκοτρωνέικο τραγούδι. Η τοποθεσία ΄΄πέντε αλώνια΄΄ , που αναφέρεται στο τραγούδι, είναι υπαρκτή.
Βρίσκεται 2,5 χλμ στο δρόμο φεύγοντας από το Λιμποβίσι με κατεύθυνση την Βυτίνα.Είναι στο ύψωμα πριν κατηφορίσουμε. Από εκεί ο Δήμος αγνάντευε το σπίτι του στο Αρκουδόρεμα, που καιγόταν.Χωριό ολόκληρο ήταν εκεί. Τα ερείπια σώζονται μέσα στα έλατα Είναι δύσβατο το μέρος, αλλά μυρίζει ΕΛΛΑΔΑ και ΛΕΒΕΝΤΙΑ.
Πάνω από την εκκλησία της Παναγίας στο Αρκουδόρεμα υπάρχει μεγάλη σπηλιά. Εκεί κατέφυγαν τριακόσια γυναικόπαιδα από το χωριό, τα οποία τα έκαψαν οι Τούρκοι.
Το τραγούδι ερμηνεύει ο παπα-Χρήστος Κυριακόπουλος.

Σήμερα , σας κρατήσαμε συντροφιά με ηρω'ι΄κά τραγούδια τού ΜΩΡΗΑ, ενός τόπου πού - ΠΡΩΤΟΣ- ξεσηκώθηκεγια την αποτίναξη μιάς δουλείας 400 ετών, αλλά και - πολύ - πλούσιου σε μουσικά άσματα.
Ε Υ Χ Α Ρ Ι Σ Τ Ω όλους σας που είσαστε συντονισμένοι στα ραδιοκύματα του Σταθμού της Ι.Μ. ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ αυτή την ημερα ΕΘΝΙΚΗΣ ΜΝΗΜΗΣ.
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ
ΧΑΙΡΕΤΕ, ΠΑΝΤΟΤΕ.

https://www.youtube.com/watch?v=K-X1gfCS7w4

Περιοχή συνημμένων

Προβολή βίντεο YouTube Λάμπουν τα χιόνια στα βουνά (Των Κολοκοτρωναίων)



Λάμπουν τα χιόνια στα βουνά (Των Κολοκοτρωναίων)
Προβολή βίντεο YouTube ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ - Σηκώσου απάνω Γιάννο μου [Λάλεζας]



ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ - Σηκώσου απάνω Γιάννο μου [Λάλεζας]
Προβολή βίντεο YouTube ΜΑΡΑΘΗΚΑΝ ΤΑ ΔΕΝΤΡΑ (Ο ΔΗΜΟΣ) ~ π. ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ



ΜΑΡΑΘΗΚΑΝ ΤΑ ΔΕΝΤΡΑ (Ο ΔΗΜΟΣ) ~ π. ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ  ΣΤΓΟΣ (ε.α.) ΡΕΚΟΥΝΙΩΤΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου