Τὴν Κυριακή, πρὶν τὴν ἑορτὴ τῆς Πεντηκοστῆς, κάθε χρόνο ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία τιμᾶ τοὺς 318 θεοφόρους Πατέρες τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου ποὺ συγκροτήθηκε στὴ Νίκαια τῆς Βιθυνίας τὸ 325 μ.Χ. Αὐτοὶ καταπολέμησαν σθεναρὰ τὶς αἱρετικὲς διδασκαλίες τοῦ Ἀρείου, διασαλπίζοντας τὴν ἀλήθεια ὅτι ὁ Ἰησοῦς Χριστὸς εἶναι ἀληθινὸς Θεός, ὁμοούσιος μὲ τὸν Πατέρα. Γι᾿ αὐτὸ καὶ ἡ ἀποστολικὴ περικοπὴ ποὺ ἀκούγεται στις Εκκλησιες ειναι απὸ τὶς Πράξεις τῶν Ἀποστόλων και εἶναι ἀφιερωμένη στὴ μνήμη τους.
1. Ὁ ἀπόστολος Παῦλος ταξίδευε ἀπὸ τὴν Τροία πρὸς τὰ Ἱεροσόλυμα. Φθάνοντας στὴ Μίλητο, κάλεσε ἐκεῖ τοὺς πρεσβυτέρους τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἐφέσου γιὰ νὰ τοὺς δεῖ καὶ νὰ τοὺς ἀπευθύνει πολύτιμες νουθεσίες. Τοὺς ἐφιστᾶ τὴν προσοχὴ στὸ νὰ συμπεριφέρονται μὲ σύνεση καὶ νὰ προστατεύουν τὸ πνευματικὸ ποίμνιο ποὺ τοὺς ἀνέθεσε τὸ Ἅγιον Πνεῦμα. Ἡ θέση τους εἶναι ἱερὴ καὶ ἡ εὐθύνη τους μεγάλη, διότι τὴν Ἐκκλησία ὁ Κύριος «περιεποιήσατο διὰ τοῦ ἰδίου αἵματος», ὅπως ἀναφέρει. Ἡ Ἐκκλησία εἶναι κτῆμα τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ. Ἐκεῖνος, ἐνῶ δημιούργησε ὅλη τὴν ὑλικὴ κτίση μὲ ἕναν Του μόνο λόγο, μὲ ἕνα Του πρόσταγμα, γιὰ τὴ θεμελίωση τῆς Ἐκκλησίας ὅμως ἔκανε κάτι πολὺ ἰδιαίτερο, κάτι ἀσυγκρίτως ἀνώτερο: Προσέφερε τὸ Αἷμα τῆς σταυρικῆς Του θυσίας. Τόσο πολύτιμη εἶναι γιὰ Ἐκεῖνον ἡ Ἐκκλησία. Τόσο μεγαλύτερη ἀξία ἔχει ἀπὸ ὅλο τὸ ὑλικὸ σύμπαν! Μέσα στὸν ἱερὸ χῶρο τῆς Ἐκκλησίας ἐργάζεται ὁ Κύριος τὴν πρόοδο καὶ τὸν ἁγιασμὸ τῶν ἀνθρώπων. Μὲ τὰ ἱερὰ Μυστήρια, τὴ θεία Λατρεία καὶ τὸ κήρυγμα τοῦ θείου Λόγου Του ὁδηγεῖ μὲ ἀσφάλεια τοὺς πιστοὺς στὴ σωτηρία.
2. Στὴ συνέχεια τῆς περικοπῆς ὁ Ἀπόστολος προμηνύει στοὺς πρεσβυτέρους ἕνα σημαντικὸ ἐχθρὸ ποὺ θὰ κληθοῦν νὰ ἀντιμετωπίσουν: «Εἰσελεύσονται μετὰ τὴν ἄφιξίν μου λύκοι βαρεῖς εἰς ὑμᾶς μὴ φειδόμενοι τοῦ ποιμνίου». Μετὰ τὴν ἀναχώρησή μου, τοὺς εἶπε, θὰ εἰσβάλουν μεταξύ σας ψευδοδιδάσκαλοι, σὰν ἄγριοι καὶ σκληροὶ λύκοι, ποὺ ἀλύπητα θὰ διαρπάζουν τὸ ποίμνιο βλάπτοντας καὶ ἀφανίζοντας τὶς ψυχὲς τῶν λογικῶν προβάτων. Λύκους βαρεῖς ὀνομάζει τοὺς ψευδοδιδασκάλους ὁ Ἀπόστολος. Λύκους προβατόσχημους καὶ ἅρπαγες τοὺς εἶχε ὀνομάσει νωρίτερα καὶ ὁ Κύριος, δηλαδὴ ὕπουλους καὶ αἱμοδιψεῖς (βλ. Ματθ. ζ΄ 15). Οἱ χαρακτηρισμοὶ αὐτοὶ τονίζουν ἰδιαιτέρως τὴ μεγάλη ζημιὰ ποὺ μποροῦν νὰ προκαλέσουν στὸ σῶμα τῆς Ἐκκλησίας, ὁδηγώντας στὴν αἰώνια ἀπώλεια τὰ λογικὰ πρόβατα τοῦ Χριστοῦ, οἱ αἱρετικοί. Ἡ προειδοποίηση αὐτὴ εἶναι πολὺ ἐπίκαιρη καὶ στὶς μέρες μας, καθὼς ἀγέλη λύκων ἔχει περικυκλώσει τὴν ἁγία μάνδρα τῆς Ἐκκλησίας. Οἱ Παπικοί, οἱ Οὐνίτες, οἱ Προτεστάντες μὲ τὶς ἀναρίθμητες παραφυάδες τους, οἱ «Μάρτυρες τοῦ Ἰεχωβᾶ» καὶ πολλοὶ ἄλλοι δροῦν ἀνενόχλητα προτάσσοντας μάλιστα τὸ ἱερὸ Εὐαγγέλιο καὶ τὴν ἀρετὴ τῆς ἀγάπης καὶ παραπλανώντας μὲ ἑλκυστικὰ λόγια τοὺς ἀνθρώπους. Προσοχή! Ἂς φεύγουμε μακριά τους. «Ὧν τὸ φρόνημα ἀποστρεφόμεθα, τούτους ἀπὸ τῆς κοινωνίας προσήκει φεύγειν», ὑπογραμμίζει ὁ Μέγας Ἀθανάσιος (ΕΠΕ 10, 312). Πρέπει δηλαδὴ νὰ ἀποφεύγουμε καὶ τὴν ἐπικοινωνία ἀκόμη μὲ ἀνθρώπους τῶν ὁποίων ἀποστρεφόμαστε τὴν πίστη.
3. Μπροστὰ στὸν φοβερὸ αὐτὸν κίνδυνο τῶν αἱρετικῶν ὁ φλογερὸς Ἀπόστολος παραθέτει καὶ τὸ ὅπλο γιὰ τὴν ἀντιμετώπισή τους: «Γρηγορεῖτε»! φωνάζει στοὺς πρεσβυτέρους. Καὶ γιὰ νὰ ἀποδείξει τὴ δύναμη ποὺ ἔχει ἡ ἐγρήγορση, προβάλλει τὸ δικό του παράδειγμα ὡς ποιμένος. Πράγματι, ὁ φλογερὸς Ἀπόστολος μὲ ζέση καὶ ζῆλο δίδασκε τοὺς πιστοὺς ἐπὶ τρία ὁλόκληρα ἔτη, ὄχι μόνο τὴν ἡμέρα, ἀλλὰ καὶ κατὰ τὴ διάρκεια τῆς νύκτας ὅταν χρειαζόταν. Καὶ ἐπιπλέον, ὄχι μόνο σὲ κοινὲς συνάξεις, ἀλλὰ νουθετώντας μὲ δάκρυα τὸν κάθε πιστὸ ξεχωριστά. Τί ποιμένας ἦταν ὁ ἀπόστολος Παῦλος! Τί ἀνύστακτη μέριμνα εἶχε γιὰ τὸν κάθε πιστὸ τῆς Ἐκκλησίας! Αὐτὴ τὴν ἄγρυπνη φροντίδα εἶχαν καὶ οἱ 318 θεοφόροι Πατέρες τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, οἱ πρόμαχοι αὐτοὶ τῆς Ἐκκλησίας, ποὺ μὲ τὴ θεοφώτιστη διδασκαλία τους περιχαράκωσαν τὴν ὀρθὴ Πίστη. Ἄξιοι συνεχιστές τους καλοῦνται νὰ φανοῦν καὶ οἱ σημερινοὶ ποιμένες τῆς Ἐκκλησίας, ἀλλὰ καὶ ὅλοι ἐμεῖς οἱ πιστοὶ Χριστιανοί, ὥστε νὰ κρατήσουμε ἀπαρασάλευτο τὸν θησαυρὸ τῆς ἀληθείας ποὺ μᾶς παρέδωσαν οἱ θεοφόροι Πατέρες μας. Ἂς ἀντηχεῖ διαρκῶς στὰ αὐτιά μας ἡ πολεμικὴ ἰαχὴ τοῦ Ἀποστόλου: «Γρηγορεῖτε»!ΟΣΩΤΗΡ2221
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου