Ioannis Zachos
Η ακολουθία του Μ. Αγιασμού τελείται την παραμονή της εορτής των Θεοφανείων μετά το τέλος της Θ. Λειτουργίας του Μ. Βασιλείου και την ημέρα των Θεοφανείων. Και στις δύο περιπτώσεις ο «μέγας Αγιασμός» είναι ακριβώς ο ίδιος και τελείται η ίδια ακριβώς ακολουθία, με μόνη διαφορά ότι ο πρόλογος της μεγάλης καθαγιαστικής ευχής δηλ. από το «Τριάς Υπερούσιε…» μέχρι το «συνεχόμενος φόβω εν κατανύξει βοώ σοι» διαβάζεται μόνο την ημέρα των Θεοφανείων.
Η νηστεία της παραμονής των Θεοφανείων δεν έχει καμιά σχέση με τον αγιασμό και μπορούμε να πιούμε τον αγιασμό της παραμονής της εορτής χωρίς να έχουμε νηστέψει την προηγούμενη μέρα. Πολλοί νομίζουν ότι την παραμονή των Θεοφανείων νηστεύουμε για να πιούμε τον αγιασμό την άλλη μέρα. Αυτό δεν είναι σωστό. Η νηστεία της παραμονής γίνεται για την γιορτή των Θεοφανείων και όχι για τον αγιασμό. Επειδή η νηστεία, κατά τους ιερούς κανόνας, απαγορεύεται κατά τα Σάββατα και τις Κυριακές, αν κατ’ αυτάς τας ημέρας συμπέσει η παραμονή των Θεοφανείων, καταλύεται «οίνος και έλαιον».
Μετά την ημέρα των Θεοφανείων, σε ενδεχόμενη χρήση του, προσέχουμε να μην χυθεί ούτε σταγόνα του. Μετά την Θεία Κοινωνία, ο μεγάλος αγιασμός έχει την δεύτερη θέση. Παλιά συνήθεια είναι ο μεγάλος αγιασμός να δίνεται στους χριστιανούς εκείνους, που εμποδίζονται από τον πνευματικό να κοινωνήσουν τα Άχραντα μυστήρια, επειδή υπέπεσαν σε βαρειά αμαρτήματα. Για την Θεία Κοινωνία υπάρχουν κωλύματα (εμπόδια), για τον μεγάλο αγιασμό δεν υπάρχουν. Όσοι συμβαίνει να μεταλαμβάνουν από τον μεγάλο αγιασμό παίρνουν βέβαια ευλογία, δεν πρέπει όμως στη συνείδησή τους ο μεγάλος αγιασμός να αντικαταστήσει τη Θεία Κοινωνία. Πρέπει να αντιληφθούν ότι έμειναν ακοινώνητοι και να στενοχωρούνται γι’ αυτό.
Εν τέλει, ο Μεγάλος Αγιασμός πίνεται πριν να πάρουμε το αντίδωρο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου