Ἡ ἀνὰ τὴν οἰκουμένη ἑνότητα τῶν ἐκκλησιῶν στὴν τέλεση τῆς Θ. Εὐχαριστίας
Μὲ τὸν ἅγιο Ἰγνάτιο ὁ ὅρος «Οἰκουμένη» γίνεται χριστιανικός. Οἱ ἔννοιες οἰκουμενικός (γεωγραφική) καὶ καθολικός (πνευματική) τελικὰ ταυτίζονται νοηματικά, σχετιζόμενες μὲ τὴν πληρότητα καὶ παγκοσμιότητα τῆς ἐν Χριστῷ σωτηρίας. «Οἰκουμενικὴ Ἐκκλησία» σημαίνει ἁρμονικὴ σύζευξη τοπικότητας καὶ καθολικότητας.Κατὰ τὸν ἀνωτέρω ἅγιο κάθε τοπικὴ Ἐκκλησία, ὁλοκληρωμένη μὲ τὸν ἐπίσκοπό της, εἶναι ἡ καθολική, παγκόσμια Ἐκκλησία. Ἔτσι δὲν μπορεῖ νὰ ὑπάρχει «μέρος» τῆς Ἐκκλησίας. Ἡ Ἐκκλησία εἶναι ἀδιαίρετη, δὲν εἶναι ποτὲ ἕνα ἄθροισμα. Τὸ ὅτι οἱ Ἐκκλησίες κοινωνοῦν μεταξύ τους, αὐτὸ δὲν γίνεται μὲ σκοπὸ νὰ σχηματιστεῖ ἀθροιστικὰ μιὰ πληρέστερη Ἐκκλησία, ἀλλὰ γιὰ νὰ ἀνταποκριθοῦν στὸ δυναμικὸ χαρακτήρα τοῦ ἱεραποστολικοῦ ἐπεκτατισμοῦ, χαρακτηριστικὸ τῆς οἰκουμενικότητας τῆς χριστιανοσύνης. Κατακόρυφα κάθε τοπικὴ Ἐκκλησία εἶναι ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ καὶ κάθε ἐπίσκοπος δὲν εἶναι ποτὲ ἐπίσκοπος ἑνὸς μέρους, ἀλλὰ ἐπίσκοπος τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ. Κατὰ τοὺς τρεῖς πρώτους αἰῶνες κάθε τοπικὴ Ἐκκλησία συνεκροτεῖτο σὲ σῶμα εὐχαριστιακὸ καὶ ἄρα ἦταν ἡ Ἐκκλησία πάντοτε περὶ τὸν ἐπίσκοπο. Αὐτὸς προΐστατο τῆς Θ.Εὐχαριστίας, περιστοιχισμένος ἀπὸ τοὺς πρεσβυτέρους. Ἡ ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας σὲ εὐρύτερο, οἰκουμενικὸ ἐπίπεδο, διασφαλίζεται μὲ τὴν ταύτιση, μὲ τὴ σύμπτωση τῶν κεφαλῶν τῶν τοπικῶν αὐτῶν Ἐκκλησιῶν, δηλ. τῶν ἐπισκόπων. Οἱ ἐπίσκοποι ὡς προεστοὶ μίας πλήρους καθολικῆς Ἐκκλησίας, εὑρισκόμενοι ἐν Συνόδῳ, διαπιστώνουν ἐὰν ὑπάρχει ταύτιση καὶ σύμπτωση τῶν τοπικῶν αὐτῶν Ἐκκλησιῶν μεταξύ τους καὶ ἐφ’ ὅσον διαπιστωθεῖ αὐτό, τότε ἔχουμε ἑνότητα τῆς κατὰ τὴν οἰκουμένη Ἐκκλησίας. «Ἡ καθολικότητα τῆς τοπικῆς Ἐκκλησίας εἶναι ὑπόθεση ποὺ προέρχεται ἀπὸ τὸν ἐπίσκοπο, διότι ὁ ἐπίσκοπος εἶναι ἐπὶ κεφαλῆς μιᾶς πλήρους Ἐκκλησίας καὶ ὄχι ἑνὸς μέρους τῆς Ἐκκλησίας. Ἔτσι ἡ τοπικὴ Ἐκκλησία καὶ ἡ Οἰκουμενικὴ Ἐκκλησία θὰ μπορούσαμε νὰ ποῦμε ὅτι βρίσκονται στὸ ἴδιο ἐπίπεδο, ταυτίζονται καὶ δὲν ἔχουμε προτεραιότητα ἡ μία ἔναντι τῆς ἄλλης»10. Σὲ κάθε τοπικὴ Ἐκκλησία ποὺ τελεῖται ἡ Θ. Εὐχαριστία παρέχεται ἡ πληρότητα καὶ ἡ συνείδηση τῆς καθολικότητας αὐτῆς τῆς Ἐκκλησίας. Καὶ τοῦτο διότι στὴν Εὐχαριστία παρίσταται ὁ ὅλος Χριστός, «ὁ μελιζόμενος καὶ μὴ διαιρούμενος»11. Ἡ κάθε τοπικὴ Ἐκκλησία νοεῖται ὡς συγκεκριμένη φανέρωση τοῦ ὅλου, ἀφοῦ ζεῖ εὐχαριστιακὰ τὴν πληρότητα καὶ τὴν καθολικότητα. Στὴ Θ. Λειτουργία ἐπίσης εὐχόμαστε «ὑπὲρ παντὸς τοῦ λαοῦ σου...» καὶ «ὑπὲρ τῆς οἰκουμένης», ποὺ σημαίνει γιὰ ὅλη τὴν ἁγία, καθολικὴ καὶ ἀποστολικὴ Ἐκκλησία12
-167-
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου