Με δύο ακόμα παραπομπές από τον απόστολο Παύλο, συνεχίζει ο Άγιος Νεκτάριος: «ο θείος νόμος εδόθη γραπτός εν τη καρδία του ανθρώπου», από την προς Ρωμαίους 2, 15, και «τον εν τη καρδία γραπτόν νόμον του νοός αυτού» που ταυτίζει τούτον προς τον νόμον του Θεού, επίσης από την προς Ρωμαίους 7, 23.
Αναφέρει αυτά, διότι ο έρωτας του ανθρώπου προς το αγαθό γεννιέται από τις υπαγορεύσεις της καρδιάς και του θείου νόμου, που είναι γραμμένος στην καρδιά του ανθρώπου. Ο Θεός έπλασε την καρδιά ως έδρα της αγάπης προς το αγαθό, γι’ αυτό και από τη φύση του ο άνθρωπος αγαπά, ποθεί και ζητάει το αγαθό205 . Η γνώση του χαρακτήρα της αληθινής θελησής μας μας καθιστά ικανούς να διαφυλάξουμε ανεπηρέαστη την ηθική μας ελευθερία και να ζήσουμε αληθινά ελεύθεροι, συνεχίζει ο Άγιος Νεκτάριος, αναφερόμενος στα χαρακτηριστικά της ηθικής ελευθερίας και της ψεύτικης ελευθερίας. Για τον ηθικά ελεύθερο γράφει: «το δε πολιτευμά του εν ουρανώ», παραπέμποντας στον Παύλο και στην προς Φιλιππησίους 3, 20. Αντίθετα, για τον ηθικά ανελεύθερο, αναφέρει ότι είναι «δούλος του νόμου της αμαρτίας», παραπέμποντας και πάλι στον Παύλο και στην προς Ρωμαίους 6, 17, 20. Επίσης, από τον Παύλο, αναφέρει: «οὐκ οἴδατε ὅτι ᾧ παριστάνετε ἑαυτοὺς δούλους εἰς ὑπακοήν, δοῦλοί ἐστε ᾧ ὑπακούετε» (Ρωμ.6, 16), για την ηθική δουλεία206. Συνεχίζει, με τις διαφορές της αληθινής ελευθερίας από τη ψεύτικη. Η πρώτη προσεγγίζει τον Θεό καταλήγει, η δεύτερη απομακρύνει από τον Θεό. Τέλος, προτρέπει όσους θέλουν να τηρήσουν ελεύθερο τον εαυτό τους, να εξετάζουν τις θελήσεις που υπαγορεύουν τις πράξεις τους, να ερευνούν τα ελατήρια των πραξεών τους, να βλέπουν τον χαρακτήρα των πραξεών τους και να ρωτούν τον έσω άνθρωπο. Αν αυτός συναινεί, η θελησή τους είναι ελεύθερη. Διαφορετικά, είναι δούλη των παθών207. Σε μας υπόκεινται η ελευθερία και η υποδούλωση, η ζωή και ο θάνατος λέει ο Άγιος Νεκτάριος και κλείνει την ομιλία του με ένα ρητό από τον Άγιο Γρηγόριο τον Θεολόγο.
-73-
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου