Επηρεασμένοι πολλοί απο τον "Επιτάφιο" του Περικλή - ενα απο τα ωραιότερα κείμενα της αρχαίας γραμματείας- θεωρούν οτι ο Θουκυδίδης ηταν υποστηρικτής του Πολιτεύματος
της ονομαζόμενης (="ΚΕΚΛΗΤΑΙ")
Δημοκρατίας ,που οπως την ορίζει ,βασιζεται στους "Πολλούς"("ΠΛΕΙΟΝΑΣ ΟΙΚΕΙΝ").
Ωστόσο αυτό ΔΕΝ ειναι αληθές.
Οπως εχω γράψει ξανά ο "Επιτάφιος" ,οπως τον διασώζει ο Θουκυδίδης , ΔΕΝ πρέπει να ειναι ακριβώς ο λόγος ("δημηγορία") που εξεφώνησε ο Περικλής ως επικήδειο για τους νεκρούς του πρώτου ετους του Πελοποννησιακού Πολέμου στο ΔΗΜΟΣΙΟΝ ΣΗΜΑ ( στον Κεραμεικό),
και τουτο διότι ΦΑΙΝΕΤΑΙ οτι ο εκφωνητής του Επιταφίου ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ , με την Καταστροφή των Αθηνων,
που βεβαίως δεν μπορούσε να ξέρει ο ιδιος ο Περικλής, που πέθανε νωρίς ,το 429 πΧ, θύμα κι αυτός του φοβερού ΛΟΙΜΟΥ (πιθανώς ΤΥΦΟΕΙΔΟΥΣ ΠΥΡΕΤΟΥ, οπως εδειξαν οι τελευταιες ερευνες σε δόντια νεκρών της εποχής..).
Στο Η' βιβλίο των "ΙΣΤΟΡΙΩΝ" του ο Θουκυδίδης αποκαλύπτει ο ιδιος ,ΑΜΕΣΑ , τις Πολιτικές του αντιλήψεις κάνοντας λόγο για τα γεγονότα του 411 πΧ (σε εκεινο το σημείο τελειώνει το βιβλίο του, ο Θουκυδίδης ΑΝΟΛΟΚΛΗΡΩΤΟ, πιθανώς επειδή πέθανε.
Δεν γνωριζουμε το πότε απεβίωσε ο Θουκυδίδης ουτε το πώς .
Η πληροφορία του Παυσανία οτι δολοφονήθηκε ειναι ανεπιβεβαίωτη, ξερουμε μονο οτι γυρισε απο την εξορία, το 403 πΧ, στην Αθήνα.
Εξάλλου ο ιδιος ομολογει οτι ΕΙΔΕ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ.)
Το 411πΧ ενω οι Ολιγαρχικοί ειχαν κανει πραξικόπημα , με αφορμή την Καταστροφή στη Σικελία αλλά απέτυχαν απο την αντίδραση του Ναυτικού στη Σάμο που επανεφερε τον ΑΛΚΙΒΙΑΔΗ στα πράγματα, μετά την απώλεια της ΕΥΒΟΙΑΣ, ο λαός στην Πνύκα επανέφερε-ΣΕΠΤΕΜΒΡΗΣ 411 ΠΧ- ενα ΕΝΔΙΑΜΕΣΟ Πολιτευμα (που στην αρχαια γραμματεια συνήθως αποκαλείται "ΠΟΛΙΤΕΙΑ", ενω ο Θουκυδίδης το ονομάσει "ΞΥΓΚΡΑΣΙΣ"δηλ ανάμειξη Ολιγαρχίας & Δημοκρατιας, ορίζοντας ως Πολίτες μονον οσους μπορουσαν να εξοπλιστουν με δικά τους εξοδα ("ΤΑ ΟΠΛΑ ΠΑΡΕΧΟΜΕΝΟΙ").
Επίσης καταργήθηκε Ο ΜΙΣΘΟΣ ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΑΝΑΛΑΜΒΑΝΑΝ ΔΗΜΟΣΙΑ ΑΞΙΩΜΑΤΑ, και περιοριστηκε ο αριθμός των Πολιτών σε 5000 ,
σε οσους μπορούσαν ΕΞ ΙΔΙΩΝ να εξοπλιστούν, οπως ειπαμε, ενω ηγετης αναδείχθηκε ο μετριοπαθής ΘΗΡΑΜΕΝΗΣ.
Σκοπός αυτής της Πολιτικής Μεταβολής
ηταν να απομακρυνθει ο Οχλος των .."ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ" Πολιτών , (= ο Δήμος)
οι οποιοι ζουσαν κυριολεκτικά απο τους μισθους που ελαμβαναν ειτε ως "Εκκλησιάζοντες"(=Πολίτες) ειτε ως "Ηλιαστές"(= δικαστές) και επεδίωκαν συνεχιση του Πολέμου ενω πολλές φορές ελάμβαναν ΑΛΛΟΠΡΟΣΑΛΛΕΣ αποφάσεις που συνεχώς άλλαζαν.. (Οχλος γαρ, οπως φαινεται κι απο τις Κωμωδίες του Αριστοφάνη).
Πράγματι το Πολιτευμα αυτό , οδήγησε σε νικες τους Αθηναιους με τον Αλκιβιάδη στον Ελλήσποντο και οι Σπαρτιάτες ΖΗΤΗΣΑΝ ΑΝΑΚΩΧΗ και λήξη του Πολεμου.
Ομως το "Πλήθος" (ο Δημος) πηρε θαρρος, ξεσηκώθηκε, επανάφερε την παλιά ΑΚΡΑΙΑ Δημοκρατία (οπως ειχε διαμορφωθει με την μεταρρυθμιση του ΕΦΙΑΛΤΗ το 462 πΧ με την αποδυνάμωση του Αρείου Πάγου) και με ηγετη εναν νεο Δημαγωγό τον ΚΛΕΟΦΩΝΤΑ(410 πΧ)
συνεχισε τον Πολεμο που οδηγησε τελικά
το 405 πΧ στην ΗΤΤΑ της Αθηνας (καταστροφή των Αθηναίων στους ΑΙΓΟΣ ΠΟΤΑΜΟΥΣ από τον Λύσανδρο).
Εκεινο λοιπόν το Πολίτευμα του 411 πΧ ΥΜΝΕΙ ο Θουκυδίδης γράφοντας οτι ηταν το ΚΑΛΥΤΕΡΟ απο οσα ειχε δει στη ζωή του , κι επανέφερε την πολη στο παλιό της μεγαλείο!
(και ο Θουκυδίδης οπως ξέρουμε ειχε δει την περίφημη Δημοκρατία του Περικλή ..).
Γράφει :"ΕΠΙ ΓΕ ΕΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΟΙ ΦΑΙΝΟΝΤΑΙ ΕΥ ΠΟΛΙΤΕΥΣΑΝΤΕΣ ΜΕΤΡΙΑ ΓΑΡ Η ΤΕ ΕΣ ΤΟΥΣ ΟΛΙΓΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΠΟΛΛΟΥΣ ΞΥΓΚΡΑΣΙΣ ΕΓΕΝΕΤΟ.."(Η, 97)
[Μεταφρ. : Στην εποχή μου φάνηκαν οι Αθηναιοι να εχουν τοτε (=411 πΧ) το καλύτερο Πολίτευμα επειδή εγινε ανάμειξη με μέτρο της Ολιγαρχίας και της Δημοκρατίας..]
ΥΓ 1 Ένα δείγμα της ΚΑΤΑΝΤΙΑΣ της Δημοκρατίας του Όχλου των Αθηνών βλέπουμε στα γεγονότα μετά την νικηφόρα για τους Αθηναίους Ναυμαχία των ΑΡΓΙΝΟΥΣΩΝ-406 πΧ- οταν δίκασαν ΟΜΑΔΙΚΑ ΜΕ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ και καταδίκασαν σε θάνατο τους Στρατηγούς που δεν μάζεψαν λόγω θαλασσοταραχής τους ναυαγούς..
Κι οταν κάποιοι τόνισαν το παράνομο της ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ καταδίκης -αφού κάθε ευθύνη κατά νόμον είναι ΑΤΟΜΙΚΗ- ο Όχλος φώναξε ότι είναι φοβερό να μην αφήνει κάποιος τον Δήμο να κάνει οτι θέλει ! (=" ΤΟ ΠΛΗΘΟΣ ΕΒΟΑ ΔΕΙΝΟΝ ΕΙΝΑΙ ΕΙ ΜΗ ΤΙΣ ΕΑΣΕΙ ΤΟΝ ΔΗΜΟΝ ΠΡΑΤΤΕΙΝ Ο ΑΝ ΒΟΥΛΗΤΑΙ"- Ξεν.Ελλ.1,7,12)
Δηλ η Λαϊκή Βούληση (= Ψηφίσματα) κειται παραπάνω απο κάθε Νόμο !
Γι αυτό και ΟΛΟΙ ΣΧΕΔΟΝ οι Αρχαιοι Συγγραφείς ειναι αρνητικοί για το Πολίτευμα της Ακραίας Δημοκρατίας οπως ειχε αυτή εκπέσει μετά την Μεταρρύθμιση του Εφιάλτη,
ενω δεν ειναι αρνητικοί για την "ΠΑΤΡΙΟΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑΝ " του Κλεισθένη , του ιδρυτή της Αθηναϊκής Δημοκρατίας.
ΥΓ 2 η Αθηναϊκή Δημοκρατία μπορούσε να επιβιώσει αν δεν προχωρούσε στα ΑΚΡΑΙΑ μετρα
τα οποία εδιναν ΑΠΟΛΥΤΗ εξουσια στον "Δήμο" μετατρέποντας τον σε Οχλο, που επιζητούσε να ζει ΜΕΣΩ ΤΩΝ ΕΠΙΔΟΜΑΤΩΝ που ελάμβανε ασκώντας δημόσια καθήκοντα και ηταν επιρρεπής σε Δημαγωγούς σαν τον Κλέωνα ,για ιδιον οφελος οπως δειχνει στις ΣΦΗΚΕΣ ο Αριστοφάνης.
Ο μόνος δρόμος επιβίωσης της Αθήνας ηταν το
ΝΑ ΔΩΣΕΙ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ σε ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΣΥΜΜΑΧΟΥΣ ,οπως εκανε λιγους αιώνες κατόπιν η Ρώμη με τους κατοίκους της Ιταλίας.
Αυτό ομως δεν μπορουσε να γινει οσο ο Δήμος ειχε την απολυτη εξουσία στην Αθήνα..
Και οσον ζουσε ο χαρισματικός Περικλής ο Οχλος υποτασσόταν στην ΕΝΟΣ ΑΝΔΡΟΣ ΑΡΧΗ ,οταν ομως την εξουσία ανέλαβε ο Κλεων ,ο Οχλος οδηγήθηκε στην καταστροφή. Και αιτία ηταν η Μεταρρύθμιση του Εφιαλτη το 462 πΧ που κατήργησε την εξουσία - αντίβαρο του Αρείου Πάγου , ως ΦΥΛΑΚΑ ΤΩΝ ΝΟΜΩΝ μετατρέποντας την Δημοκρατία του Κλεισθένη σε Οχλοκρατία των Δημαγωγών (και σε αυτό βεβαίως επαιξε ρόλο και ο ιδιος ο Περικλής ως "διάδοχος" του Εφιάλτη, μέσω των επιδομάτων που μοιρασε για τους λαμβάνοντας δημόσια αξιώματα..)
Για τουτο και ο Αριστοτέλης θεωρεί την "Δημοκρατία" ως ΠΑΡΕΚΚΛΙΣΗ του "ορθού" Πολιτεύματος που αποκαλεί "Πολιτεια".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου