«Τὸ αἷμα τοῦ Χριστοῦ... καθαριεῖ τὴν συνειδησιν ὑμῶν
ἀπὸ νεκρῶν ἔργων»
Ἤδη φθάνουμε πρὸς τὸ τέλος τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς καὶ μόλις λίγες
ἡμέρες μᾶς χωρίζουν ἀπὸ τὴν Ἁγία καὶ
Μεγάλη Ἑβδομάδα, κατὰ τὴν ὁποία θὰ
προσκυνήσουμε τὰ ἄχραντα Πάθη τοῦ
Κυρίου, ἀφοῦ πρῶτα καθαρίσουμε τὴν
καρδιά μας ἀπὸ τὴ δυσωδία τῆς ἁμαρτίας.
Ἡ συνείδησή μας μᾶς βεβαιώνει ὅτι
εἴμαστε ἔνοχοι, ο Αποστολος Παυλος ὅμως μᾶς δίνει θάρρος
καὶ ἐλπίδα. Προβάλλοντας τὸ ἀσύγκριτο μεγαλεῖο τῆς θυσίας τοῦ Κυρίου ὁ
θεoφώτιστος Ἀπόστολος μᾶς τονίζει ὅτι
τὸ αἷμα τοῦ Χριστοῦ «καθαριεῖ τὴν συνείδησιν ἡμῶν ἀπὸ νεκρῶν ἔργων εἰς τὸ
λατρεύειν Θεῷ ζῶντι»· δηλαδὴ θὰ καθαρίσει τὴ συνείδησή μας ἀπὸ τὰ ἔργα
τῆς ἁμαρτίας, ποὺ φέρνουν στὴν ψυχὴ
νέκρωση, καὶ θὰ μᾶς ἀξιώσει νὰ λατρεύουμε ἀξίως τὸν ζωντανὸ Θεό.
Ἂς δοῦμε λοιπὸν ποιὰ εἶναι ἡ δύναμη
τοῦ Αἵματος τοῦ Κυρίου καὶ πῶς αὐτὸ
μᾶς καθαρίζει ἀπὸ κάθε ἁμαρτία.
1. Η ἀσύγκριτη δύναμή του
Ἀνέκαθεν ὁ ἄνθρωπος αἰσθανόταν
τὸ βάρος τῆς ἐνοχῆς ἀπὸ τὴν ἁμαρτία.
Οἱ τύψεις τῆς συνειδήσεως δὲν ἄφηναν
τὴν ψυχή του νὰ εἰρηνεύσει. Γι’ αὐτὸ στὰ πρὸ Χριστοῦ χρόνια τόσο οἱ εἰδωλολάτρες ὅσο καὶ οἱ Ἰουδαῖοι προκειμένου νὰ ἐπιτύχουν τὴν ἐξιλέωσή τους,
πρόσφεραν θυσίες ζώων. Ὅπως σημειώνει ὅμως ὁ Ἀπόστολος, εἶναι «ἀδύνατον αἷμα ταύρων καὶ τράγων ἀφαιρεῖν ἁμαρτίας» (Ἑβρ. ι΄ 4). Ἂν κάτι μπορεῖ νὰ ἐξαγνίσει τὸν ἐσωτερικό μας κόσμο καὶ νὰ καθαρίσει τὴ συνείδησή μας,
αὐτὸ εἶναι τὸ αἷμα τοῦ Χριστοῦ, πού χύθηκε πάνω στὸ Σταυρὸ «ὑπὲρ τῆς τοῦ
κόσμου ζωῆς καὶ σωτηρίας».
Γιατί;
Πρῶτον διότι τὸ αἷμα αὐτὸ εἶναι
αἷμα τοῦ ἐντελῶς ἀθώου καὶ ἀναμαρτήτου Κυρίου Ἰησοῦ, ὁ Ὁποῖος «ἁμαρτίαν οὐκ ἐποίησεν, οὐδὲ εὑρέθη δόλος ἐν
τῷ στόματι αὐτοῦ» (Α΄ Πέτρ. β΄ 22).
Δεύτερον αὐτὸ ποὺ προσδίδει ἄπειρη
ἀξία καὶ δύναμη στὴ θυσία τοῦ Κυρίου
εἶναι τὸ γεγονὸς ὅτι θυσιάζεται ὁ ἴδιος ὁ
Θεός, καὶ συνεπῶς τὸ αἷμα αὐτὸ εἶναι
αἷμα Θεοῦ! Εἶναι χαρακτηριστικὸς ὁ λόγος ποὺ χρησιμοποιεῖ ὁ ἱερὸς ὑμνογράφος γιὰ νὰ διατυπώσει τὸ ἀσύλληπτο
μυστήριο: «Αἵματι Θεοῦ ὁ ἰὸς τοῦ ὄφεως ἀποπλύνεται» (Δοξαστικὸ Ἑσπερινοῦ Ἑορτῆς Ὑψώσεως Τιμίου Σταυροῦ)· δηλαδὴ μὲ αἷμα Θεοῦ ξεπλένεται
τὸ δηλητήριο τοῦ ἀρχαίου ὄφεως (τοῦ
διαβόλου).
«Τοῦτο τὸ αἷμα ἐκχυθὲν πᾶσαν τὴν
οἰκουμένην ἐξέπλυνε», γράφει ὁ ἅγιος
Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος (PG 59,261).
Καὶ ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος ὑπογραμμίζοντας τὴν ἀτίμητη ἀξία του σημειώνει: Λίγες ρανίδες τοῦ τιμίου αἵματος τοῦ Κυρίου ἀναπλάττουν ὅλο τὸν
κόσμο (PG 36,664).
2. Πῶς μᾶς καθαρίζει
Πραγματικὰ τὸ αἷμα τοῦ Χριστοῦ εἶναι αὐτὸ τὸ ὁποῖο «καθαρίζει ἡμᾶς ἀπὸ πάσης ἁμαρτίας» (Α΄ Ἰω. α΄ 7), ὅπως
σημειώνει ὁ ἱερὸς εὐαγγελιστὴς Ἰωάννης.
Πῶς γίνεται αὐτό; Γίνεται διὰ τῶν
Μυστηρίων τῆς Ἐκκλησίας μας. Ἔτσι, κάθε
φορὰ ποὺ προσερχόμαστε μὲ εἰλικρινὴ
μετάνοια στὸ Μυστήριο τῆς ἱερᾶς Ἐξομολογήσεως, ἡ ψυχή μας λούζεται μὲ
τὸ αἷμα τῆς θυσίας τοῦ Κυρίου καὶ γίνεται πεντακάθαρη καὶ ὁλοφώτεινη, πιὸ
λευκὴ κι ἀπὸ τὸ χιόνι! Καὶ στὸ Μυστήριο τῆς θείας Εὐχαριστίας, ποὺ κοινωνοῦμε Σῶμα καὶ Αἷμα Χριστοῦ «εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν καὶ εἰς ζωὴν αἰώνιον»,
ὁλοκληρώνεται τὸ θαῦμα τοῦ καθαρισμοῦ τῶν ἁμαρτιῶν μας. Τότε πραγματικὰ ἀπολαμβάνουμε ζωὴ εἰρηνική, μὲ
ἤρεμη καὶ ἀνένοχη συνείδηση, μὲ χαρὰ
καὶ ἀνάπαυση στὴν ψυχή μας.
❁ ❁ ❁
Καθε Ε΄ Κυριακὴ τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία προβάλλει ἐνώπιόν μας καὶ τὴν ἀσκητικὴ
μορφὴ τῆς ὁσίας Μαρίας τῆς Αἰγυπτίας, ἡ ὁποία ἐνῶ ζοῦσε βυθισμένη μέσα
στὴν ἀνηθικότητα καὶ τὴ διαφθορά,
συγκλονίστηκε ἀπὸ ἕνα προσκύνημα
στοὺς Ἁγίους Τόπους, μετανόησε εἰλικρινά, ἐξομολογήθηκε κι ἔζησε τὸ ὑπόλοιπο τῆς ζωῆς της στὴν ἔρημο μὲ συντριβὴ ψυχῆς καὶ σκληροὺς ἀσκητικοὺς
ἀγῶνες. Αὐτὸ τὸ συγκλονιστικὸ θαῦμα
μεταστροφῆς δὲν θὰ μποροῦσε ποτὲ
νὰ γίνει χωρὶς τὴ δύναμη τῆς σταυρικῆς
θυσίας τοῦ Κυρίου. Τό αἷμα τοῦ Χριστοῦ ἦταν αὐτὸ ποὺ καθάρισε τὴν καρδιὰ τῆς ὁσίας Μαρίας ἀπὸ κάθε μολυσμὸ ἁμαρτίας καὶ τῆς χάρισε πλήρη
ἄφεση, λύτρωση καὶ σωτηρία.
Μακάρι κι ἐμεῖς νὰ προστρέχουμε μὲ
πίστη καὶ μετάνοια στὸν ἐσταυρωμένο
Λυτρωτή, γιὰ νὰ μᾶς ξεπλένει μὲ τὸ τίμιο αἷμα του καὶ νὰ μᾶς καθαρίζει ἀπὸ
κάθε ἁμαρτία. Ο ΣΩΤΗΡ2041
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου