Όταν ένα σπουδαίο πρόσωπο κάνει επίσκεψη στον τόπο μας και την επίσκεψη του αυτή την προαναγγέλλουν τα μέσα της ενημερώσεως με συνεχείς αναφορές στο πρόσωπό του, στην αξία του, στη χαρισματική μορφή του, στο αξιοθαύμαστο και ευεργετικό έργο του, τότε αυτή η επίσκεψη δημιουργεί ένα παλλαϊκό συναγερμό. Δημιουργεί ένα ενδιαφέρον ειλικρινές και μια δικαιολογημένη περιέργεια, να ιδούμε αυτό το πρόσωπο, να ακούσουμε τον λόγο του, να βιώσουμε έστω για λίγες στιγμές κάποια ιδιαίτερα γεγονότα, που συνδέονται με αυτή την προσωπικότητα και τελικά να μάθουμε ποιος είναι ο επισκέπτης και τι καλό θα κάνει σε μας και στον τόπο μας.
Αν όλα αυτά συμβαίνουν για κάποιο σπουδαίο πρόσωπο, είναι φυσικό το ενδιαφέρον μας να κορυφώνεται με την επίσκεψη στη γη μας ενός μοναδικού και ασύγκριτου προσώπου, Εκείνου που αποτελεί το Α και το Ω, που είναι το σαρκωμένο δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, Εκείνου που είναι για τον καθένα μας ο Ευεργέτης και Λυτρωτής του. Εκείνου που είναι «ο θαυμαστός σύμβουλος, ο ισχυρός Θεός, ο άρχοντας της ειρήνης, ο πατήρ του μέλλοντος αιώνος», Εκείνου που έσπειρε τα άστρα και τους γαλαξίες στον ουρανό, που φύτεψε τα λουλούδια στη γη, που κυβερνά με σοφία το σύμπαν.
Ημέρα μεγάλη είναι η Γέννησή Του στην πολυστένακτη γη. Νύχτα Αγία είναι ο χρόνος της ενσάρκου παρουσίας Του στην χρεοκοπημένη ανθρωπότητα. Ανατολή του θειου φωτός η εμφάνισή Του στον κόσμο. Ο Ήλιος της Δικαιοσύνης σηματοδοτεί με την επίσκεψή του στη γη, μια καινούργια πορεία, για τον άνθρωπο, που ήταν ανίκανος να την βρει μακριά από τον Θεάνθρωπο, στηριζόμενος στις δικές του δυνάμεις.
Όλα τα ονόματα που ανθρώπινα προσδιορίζουν το Πανάγιο Πρόσωπό Του, την απερίγραπτη αγάπη Του και την απύθμενη μακροθυμία Του, είναι γλυκύτατα, ελκυστικά, ευχάριστα και στο άκουσμά τους.
Εκείνο όμως που περισσότερο ενδιαφέρει όλους μας, εκείνο που μας γεμίζει με ελπίδα και παρηγορεί την ταλαίπωρη ψυχή μας είναι το όνομα «Σωτήρ».
Έτσι τον ονόμασαν οι ουράνιοι ψαλμωδοί την νύχτα της Γεννήσεως, όταν πλησίασαν τους εκστατικούς ποιμένες. «Ετέχθη υμίν σήμερον Σωτήρ». Έτσι τον περιγράφει και ο εμπνευσμένος υμνογράφος της Εκκλησίας «Επεσκέψατο ημάς, εξ ύψους ο Σωτήρ ημών».
Με κίνητρο και μέσο την άπειρη αγάπη του, για την λύτρωση μας «έκλινε ουρανούς και κατέβη». Με στόχο την πνευματική μας αναγέννηση και την ψυχική μας σωτηρία «σήμερον γεννάται εκ Παρθένου». Προσλαμβάνει την σάρκα μας για να την Αγιάσει.
Έκθαμβος από το μεγαλείο της θεϊκής αγάπης ο άγιος Γρήγορος ο Θεολόγος αναφωνεί «Αυτός που πλουτίζει τους πάντες γίνεται φτωχός. Αυτός που έχει απόλυτη πληρότητα, αδειάζει. Αλήθεια τι πλούσια αγαθότητα!».
Περιπλανιέται και ταλαιπωρείται εδώ στην γη ψάχνοντας για το χαμένο πρόβατο αναζητώντας εμένα τον Αμαρτωλό και εσένα τον συναμαρτωλό, για να μας οδηγήσει στην σωτήρια μάνδρα, που είναι η Εκκλησία Του. Περπάτησε και περπατά μύριους δρόμους και επινόησε ποικίλους τρόπους για να μας συναντήσει και να μας σώσει. Ξέρει καλύτερα από τον καθένα μας όλους τους δρόμους μιας πόλεως, ενός χωριού. Ξέρει τους μεγάλους δρόμους και τα στενά σοκάκια. Ξέρει τους καθαρούς και τους βρώμικους. Όλους τους έχει περπατήσει ψάχνοντας να μας βρει.
Αυτή η αναζήτηση, που συγκινεί βαθιά τις καρδιές των Αγίων συγκλόνισε και την ψυχή του Αγίου Ιωάννου του Χρυσόστομου, ώστε σε μια βαθυστόχαστη ομιλία του βάζει στο άγιο στόμα του Κυρίου μας τούτα τα αξιοπρόσεκτα λόγια: «Εγώ για χάρη σου έγινα φτωχός και αλήτης (με την αρχαία έννοια της λέξεως που σημαίνει περιπλανώμενος). Για χάρη σου ανέβηκα στο σταυρό και έφθασα και στον τάφο. Επάνω στον ουρανό παρακαλώ για σένα ως πρεσβευτής τον Πατέρα. Συ είσαι για μένα το παν. Και αδελφός και συγκληρονόμος και φίλος. Τι περισσότερο θέλεις; Γιατί αποστρέφεσαι αυτόν, που έτσι σ” αγαπά;».
Αδελφοί μου, αυτό είναι το νόημα της μεγάλης γιορτής των Χριστουγέννων. Ο ουράνιος επισκέπτης κάνει την παρουσία Του στη γη για να πραγματοποιηθεί η άνοδος μας στον ουρανό. «Τον άνω κάτω δι οικονομίαν και τον κάτω άνω δια φιλανθρωπίαν». Κατεβαίνει στη γη για να μας επαναφέρει στην χαρά και στην πληρότητα της δικής Του αγάπης. Και αυτό δεν επιτυγχάνεται μόνο με την δική Του θέληση. Είναι αναγκαία και η δική μας επιθυμία γιατί μας έχει χαρίσει την πολύτιμη ελευθερία, η οποία και δίδει την άξια στην κάθε καλή πράξη μας.
Σήμερα σ” ένα κρίσιμο χρονικό ορόσημο, που πραγματοποιείται μια ολέθρια κίνηση, από τον Θεό στον ανθρωπόθεο, με αποτέλεσμα να θεοποιείται η εξυπνάδα και να γίνεται αποδεκτή η πονηριά, να θαυμάζονται τα χρυσά πόδια και η σιδερένια γροθιά, να επιδιώκεται η ηδονή και το χρήμα, να επικρατεί η τεμπελιά και η αδιαφορία, να καλλιεργείται η σκληρότητα και να θεωρείται αδυναμία, η αγάπη, η ευσπλαχνία και η συγχωρητικότητα, σήμερα είναι ανάγκη επιστροφής μας κοντά στο Θεό, γιατί «Εκείνος για μας είναι και Πατέρας και Μητέρα και δάσκαλος και τροφή και ένδυμα και οικία και τα πάντα», για να επαναλάβω μια άλλη αξιοθαύμαστη κηρυκτική πρόταση του Ιερού Χρυσοστόμου.
Για τούτη την ευλογημένη ημέρα των Χριστουγέννων , ολόψυχα εύχομαι για όλους μας, μια τέτοια λυτρωτική κίνηση, που θα μας φέρει στην αγκαλιά του Θεού και θα μας ξαναδώσει την ομορφιά που μας ανήκει, για να γίνουμε αυτό που ήμαστε στην αρχή, για να ζήσουμε ευτυχισμένοι και χαρούμενοι σ” όλη την διάρκεια του καινούργιου χρόνου που σε λίγο ανατέλλει.
Θέρμος ευχετής όλων σας προς τον Σαρκωθέντα Κύριον
Ο Μητροπολίτης + Ο Μονεμβασίας και Σπάρτης ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ
ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΟΣΙΟΣ ΝΙΚΩΝ Τεύχος 140 (Οκτώβριος – Νοέμβριος – Δεκέμβριος 2002)
Ποιμαντορική Χριστουγεννιάτικη Εγκύκλιος 684η.
ΜΥΣΤΡΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου