1. Ἦλθε ο αναμενομενος!
Κατα την Κυριακὴ πρὸ τῆς Χριστοῦ Γεννήσεως. Οἱ ὕμνοι καὶ τὰ Ἀναγνώσματα μᾶς προετοιμάζουν γιὰ τὴ μεγάλη δεσποτικὴ ἑορτή των Χριστουγεννων . Στὸ Εὐαγγελικὸ Ἀνάγνωσμα τῆς ἡμέρας ἀκοῦμε τὴ γενεαλογία τοῦ Κυρίου ὡς ἀνθρώπου, ἡ ὁποία ἴσως νὰ προκαλεῖ κάποια ἀπορία: Τί νόημα ἔχει αὐτὸς ὁ μονότονος κατάλογος ὀνομάτων; Καὶ ὅμως περικλείει πολλὰ διδάγματα. Θὰ ἀναφερθοῦμε στὸ βασικότερο. Ὁ ἱερὸς εὐαγγελιστὴς Ματθαῖος ἔγραψε τὸ Εὐαγγέλιό του γιὰ τοὺς Ἑβραίους. Οἱ Ἑβραῖοι, ὡς γνωστόν, ἀνέμεναν τὸν Μεσσία, ὁ Ὁποῖος μὲ βάση τὶς προφητεῖες θὰ ἦταν ἀπόγονος τοῦ Ἀβραὰμ καὶ τοῦ Δαβίδ. Ὁ Εὐαγγελιστὴς λοιπὸν παραθέτοντας τὴ γενεαλογία τοῦ Κυρίου προσκομίζει τὴν ἀπόδειξη ὅτι ὁ Ἰησοῦς εἶναι ὁ ἀναμενόμενος Μεσσίας. Βέβαια ἡ γενεαλογία καταλήγει στὸν δίκαιο Ἰωσήφ, ὁ ὁποῖος δὲν ἦταν πατέρας ἀλλὰ προστάτης τῆς Ἀειπαρθένου Θεοτόκου καὶ τοῦ Υἱοῦ της. Ἀλλὰ καὶ μόνο τὸ γεγονὸς ὅτι ὁ Ἰωσὴφ ἦταν «μεμνηστευμένος», δηλαδὴ ἀρραβωνιασμένος, μὲ τὴ Μαρία, ἦταν ἀρκετὸ ὥστε ὁ Ἰωσὴφ νὰ θεωρεῖται, κατὰ τὴν ἰουδαϊκὴ νομοθεσία, «ὁ ἀνὴρ τῆς Μαρίας» καὶ «ὁ πατὴρ τοῦ Ἰησοῦ», ὁ δὲ Ἰησοῦς κληρονόμος τοῦ Ἰωσήφ. Ἐξάλλου καὶ μόνο ἡ μνηστεία του μὲ τὴν Παρθένο ἦταν ἀπόδειξη ὅτι ἐκείνη ἦταν ἀπὸ τὴν ἴδια φυλή (δὲν ἐπιτρεπόταν γάμος μεταξὺ προσώπων διαφορετικῶν φυλῶν), ἐνῶ στὸ κατὰ Λουκᾶν Εὐαγγέλιο δηλώνεται σαφῶς ὅτι ἡ Θεοτόκος ἦταν ἀπόγονος τοῦ Δαβίδ (βλ. Λουκ. α´ 27).
2. Ἰησοῦς - Σωτὴρ
Ἄγγελος Κυρίου ἐμφανίσθηκε στὸν μνήστορα Ἰωσὴφ στὸν ὕπνο του καὶ τοῦ εἶπε: «Αὐτὸ ποὺ κυοφορεῖ ἡ Μαριὰμ προέρχεται ἀπὸ δημιουργικὴ ἐπενέργεια τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Θὰ γεννήσει δὲ Γιὸ καὶ θὰ Τὸν ὀνομάσεις Ἰησοῦ· διότι Αὐτὸς θὰ σώσει τὸν λαό Του ἀπὸ τὶς ἁμαρτίες του»· «αὐτὸς γὰρ σώσει τὸν λαὸν αὐτοῦ ἀπὸ τῶν ἁμαρτιῶν αὐτῶν» (Ματθ. α´ 2021). Τὸ ὄνομα «Ἰησοῦς» σημαίνει στὰ Ἑλληνικὰ Σωτήρ. Δηλώνει δηλαδὴ τὸν σκοπὸ τῆς ἐνανθρωπήσεως τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ, δηλώνει τὴν ἀποστολή Του, ἡ ὁποία εἶναι νὰ σώσει τὸν κόσμο. Βέβαια ὁ Ἄγγελος εἶπε ὅτι ὁ Ἰησοῦς θὰ σώσει τὸν λαό Του. Ἐκεῖνος μὲν θὰ ἐξασφαλίσει τὴ σωτηρία γιὰ ὅλο τὸ ἀνθρώπινο γένος, θὰ σωθοῦν ὅμως μόνο ὅσοι Τὸν πιστεύσουν ὡς Σωτήρα καὶ Λυτρωτή τους. Αὐτοὶ θὰ ἀποτελέσουν τὸν λαό Του. Ἐπιπλέον πρέπει νὰ ὑπογραμμισθεῖ ὅτι ἡ σωτηρία ποὺ ἔρχεται νὰ χαρίσει, εἶναι ἡ κατ᾿ ἐξοχὴν σωτηρία, ἡ σωτηρία μὲ τὴν ἀπόλυτη σημασία τῆς λέξεως. Σώζει ὁλόκληρο τὸ ἀνθρώπινο γένος ἀπὸ τὴν ἁμαρτία, τὸ πιὸ μεγάλο κακό, τὴν αἰτία ὅλων τῶν κακῶν. Σώζει τὸν ἄνθρωπο ἀπὸ τὴν τυραννία τοῦ σατανᾶ, ἀπὸ τὴν αἰώνια κόλαση. Ὁ Ἰησοῦς εἶναι τὸ ὄνομα ποὺ φωτίζει τὴν καρδιά μας, τὸ πρόσωπο στὸ Ὁποῖο καταφεύγουμε γιὰ νὰ ξεπεράσουμε τὸν ἁμαρτωλὸ ἑαυτό μας καὶ νὰ σωθοῦμε. Εἶναι ἡ ζωὴ καὶ ἡ ἀνάστασή μας.
3. Ἐμμανουηλ- Θεανθρωπος
Ὁ ἱερὸς εὐαγγελιστὴς Ματθαῖος συνεχίζει: Μὲ τὴν ἐνανθρώπηση τοῦ Κυρίου ἐκπληρώθηκε ἡ προφητεία τοῦ προφήτη Ἡσαΐα: «Ἰδοὺ ἡ παρθένος ἐν γαστρὶ ἕξει καὶ τέξεται υἱόν, καὶ καλέσουσι τὸ ὄνομα αὐτοῦ Ἐμμανουήλ, ὅ ἐστι μεθερμηνευόμενον μεθ᾿ ἡμῶν ὁ Θεός». Νά· ἡ Παρθένος θὰ συλλάβει στὴν παρθενικὴ κοιλία της καὶ θὰ γεννήσει Γιό. Θὰ Τὸν ὀνομάσουν Ἐμμανουήλ, τὸ ὁποῖο μεταφράζεται στὰ Ἑλληνικά: «Ὁ Θεὸς εἶναι μαζί μας». Τὸ ὄνομα αὐτὸ ὅμως δὲν σημαίνει ἁπλῶς «Ὁ Θεὸς εἶναι μαζί μας, μᾶς ἀγαπᾶ καὶ μᾶς προστατεύει» – διότι ὁ Θεὸς πάντοτε μᾶς ἀγαποῦσε καὶ προνοοῦσε γιὰ μᾶς. Ἀλλὰ κυρίως σημαίνει: Ὁ Θεὸς εἶναι ἀνάμεσά μας. Δηλαδὴ ὁ Θεὸς ἔγινε ἄνθρωπος γιὰ τὴ σωτηρία μας, χωρὶς νὰ παύσει νὰ εἶναι Θεός. Τὸ «Ἐμμανουὴλ» σημαίνει ὅ,τι καὶ τὸ «Θεάνθρωπος». Τὸ ὄνομα αὐτὸ μᾶς δίνει πολλὴ παρηγοριὰ καὶ ἐλπίδα. Ὁ Θεὸς μᾶς ἀγάπησε τόσο πολύ, ὥστε νὰ μᾶς ἐπισκεφθεῖ γιὰ νὰ μᾶς σώσει – μέγα ἔλεος, ἀνεκτίμητη εὐεργεσία! «Ἐπεσκέψατο ἡμᾶς ἐξ ὕψους ὁ Σωτὴρ ἡμῶν», θὰ ψάλουμε πανηγυρικὰ στὸ Ἐξαποστειλάριο τῆς ἑορτῆς· καὶ σὲ ἄλλο τροπάριο, «δι᾿ ἡμᾶς γὰρ ἐγεννήθη παιδίον νέον»! Τὸ Βρέφος τῆς Βηθλεὲμ εἶναι «παιδίον νέον», καινούργιο Παιδί. Εἶναι μὲν ἀπόγονος τοῦ Ἀδάμ, ἀλλὰ δὲν φέρει τὴν κληρονομία τοῦ προπατορικοῦ ἁμαρτήματος· δὲν ὑπόκειται στὴν ἐξουσία τῆς ἁμαρτίας καὶ τοῦ θανάτου. Ἡ ἀνθρώπινη φύση ποὺ φέρει, εἶναι τελείως καθαρὴ ἀπὸ τὴν ἁμαρτία, ἁγία, πλουτισμένη μὲ ὅλες τὶς χάριτες τῆς θεότητος. Μὲ τὴν ἐνανθρώπηση τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ γίνεται μιὰ καινούργια ἀρχὴ στὴν ἱστορία τῆς ἀνθρωπότητος: Ὁ ἄνθρωπος μπορεῖ ἐν Χριστῷ νὰ ἑνωθεῖ μὲ τὸν Θεό, νὰ ἁγιασθεῖ, νὰ θεωθεῖ… Εἴθε νὰ δώσει ὁ Θεὸς νὰ περνουμε τὶς ἅγιες ἡμέρες τῶν Χριστουγέννων μελετώντας καὶ βιώνοντας, ὅσο μποροῦμε, τὸ μέγα μυστήριο τῆς θείας Ἐνανθρωπήσεως, καὶ νὰ βάλουμε μὲ τὴ δική Του Χάρι καὶ δύναμη μιὰ καινούργια ἀρχὴ στὴ ζωή μας.ΟΣΩΤΗΡ2210
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου