15 Ιανουαρίου, 2023

''ΝΑ ΜΟΥ ΦΕΡΝΕΙΣ ΒΙΒΛΙΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ '' ΜΙΛΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ.

 Ἀνυπομονοῦσε ὁ Κυριάκος. Περίμενε ἀπὸ καιρὸ αὐτὴ τὴ μέρα. Τὴν ἡμέρα ποὺ θὰ πήγαινε στὴν Α΄ Δημοτικοῦ. .


Ἀπὸ τὸν Ἰούνιο ποὺ τελείωσε τὸ Νηπιαγωγεῖο, ζοῦσε μὲ αὐτὴ τὴν προσμονή. Ἀκόμα καὶ τὰ πιὸ μικρὰ ἀδελφάκια του τὸ εἶχαν μάθει καλά: Ὁ Κυριάκος θὰ πάει στὸ «μεγάλο» σχολεῖο! Εἶναι ὁ πρῶτος ἀπὸ τέσσερα ἀδέλφια καὶ ἀπὸ πολὺ νωρὶς ἔδειξε ἰδιαίτερη ἀγάπη στὰ γράμματα. Πάντοτε χαιρόταν νὰ παίρνει στὰ χέρια του τὸ κάθε βιβλίο καὶ νὰ τὸ περιεργάζεται. Ρωτοῦσε τοὺς γονεῖς του τί σημαίνει ἡ κάθε λέξη ποὺ ἔβλεπε στοὺς τίτλους καὶ τὶς λεζάντες καὶ πάσχιζε νὰ συλλαβίζει τὰ γράμματα ποὺ ἀναγνώριζε. Γι’ αὐτὸ καὶ περίμενε τὴν Α΄ Δημοτικοῦ μὲ τόση ἀνυπομονησία. Τοῦ εἶχαν πεῖ ὅτι ἐκεῖ θὰ μάθει νὰ γράφει καὶ νὰ διαβάζει· αὐτὸ ἀκριβῶς ἤθελε! Ἔτσι ὅταν ἔφτασε ἡ «μεγάλη μέρα» καὶ ξεκίνησε τὸ Σχολεῖο, ἔπλεε σὲ πελάγη εὐτυχίας! Κάθε μέρα ρουφοῦσε ἀχόρταγα τὴν κάθε λέξη τῆς δασκάλας καὶ ὅταν ἐρχόταν σπίτι, περιέγραφε στοὺς γονεῖς του μὲ λεπτομέρειες ὅ,τι καινούργιο μάθαινε. Πέρασαν οἱ μέρες καὶ οἱ μῆνες. Ὁ Κυριάκος τελείωνε τὴν Α΄ Δημοτικοῦ καὶ πλέον ἦταν σὲ θέση νὰ διαβάζει, ἔστω καὶ συλλαβιστά! Τώρα πιὰ τὰ βιβλία εἶχαν σταθερὰ τὴν πρώτη θέση στὶς ἐπιλογές του. Κάθε μέρα ἔπαιζε μὲ τὰ ἀδέλφια του, ἀλλὰ πιὸ πολὺ τοῦ ἄρεσε νὰ ξεφεύγει καὶ νὰ διαβάζει βιβλία. Μιὰ μέρα ἐπισκέφθηκε μὲ τοὺς γονεῖς καὶ τὰ ἀδέλφια του τὴ νέα Ἐθνικὴ Βιβλιοθήκη. Ἐνθουσιάστηκε. Περιηγήθηκε στὰ ράφια μὲ τοὺς ἑκατον τάδες τίτλους καὶ στάθηκε στὸ τμῆμα μὲ τὰ παιδικὰ βιβλία, τὸ ὁποῖο εἶναι κατάλληλα διαμορφωμένο, γιὰ νὰ παροτρύνει τὰ παιδιὰ νὰ ἀνοίξουν καὶ νὰ διαβάσουν ἕνα βιβλίο. Ἐκεῖνος δὲν χρειάστηκε ἰδιαίτερη παρότρυνση. Ἐπέλεξε μόνος του ἕνα ἱστορικὸ εἰκονογραφημένο βιβλίο, κάθισε στὸ καρεκλάκι ἀρχίζοντας τὴν ἀνάγνωση καὶ δὲν σηκώθηκε παρὰ μόνο γιὰ νὰ διαλέξει νέο βιβλίο. Κι ἦταν τὰ μικρότερα ἀδέλφια ποὺ βιάζονταν νὰ φύγουν γιὰ νὰ παίξουν ἔξω στὸ πάρκο, ἀλλιῶς ὁ ἴδιος ἀκόμη ἐκεῖ θὰ ἦταν... Ἐκεῖνο ὅμως ποὺ ἐντυπωσίασε ὅλους ἦταν ἡ ἐπίσημη δήλωση ποὺ ἔκανε ὁ μικρὸς ἀναγνώστης στὴ γιαγιὰ ποὺ τοῦ ἔφερε δῶρο στὴ γιορτή του ἕνα ὁλοκαίνουργιο τηλεκατευθυνόμενο αὐτοκίνητο. Ὁ Κυριάκος, ποὺ ἀγαπᾶ πολὺ τὰ αὐτοκίνητα, δέχθηκε εὐχάριστα τὸ δῶρο, ἀλλὰ ἐξέφρασε καὶ τὴν ἰδιαίτερη ἐπιθυμία του: –Γιαγιά, σ᾿ εὐχαριστῶ γιὰ τὸ δῶρο. Τώρα πιὰ ὅμως μπορῶ νὰ διαβάζω. Γι’ αὐτὸ ἀπὸ σήμερα, ὅταν θὰ θέλεις νὰ μοῦ φέρνεις δῶρο, νὰ μοῦ φέρνεις βιβλία, ὄχι παιχνίδια! Ξαφνιάστηκε ἡ γιαγιὰ μὲ τὴ δήλωση τοῦ ἐγγονοῦ της. Ἐντυπωσιάστηκαν καὶ οἱ γονεῖς του. Ὅλοι θαύμασαν τὴν ἀγάπη του γιὰ τὰ βιβλία. Ἄραγε θὰ ἀκολουθήσουν τὸ παράδειγμά του καὶ τὰ μικρότερα ἀδέλφια του;...  Βέβαια, δὲν εἶναι δυνατὸν ὅλα τὰ παιδιὰ νὰ ἔχουν τὴν ἴδια κλίση γιὰ τὰ γράμματα στὸν βαθμὸ ποὺ τὴν εἶχε ὁ μικρὸς Κυριάκος. Κάθε παιδὶ εἶναι ξεχωριστὸ κι ἔχει διαφορετικὰ χαρίσματα. Ὡστόσο, ὅλα τὰ παιδιὰ μποροῦν νὰ ἀγαπήσουν τὸ βιβλίο, διότι ὅλα ἔχουν περιέργεια νὰ γνωρίσουν καθετὶ καινούργιο· καὶ τὸ βιβλίο, μάλιστα ὅταν εἶναι ἑλκυστικό, ἀποτελεῖ γι’ αὐτὰ μιὰ πρόκληση. Ἐπιπλέον, σὲ μιὰ ἐποχὴ ποὺ ἡ εἰκόνα κυριαρχεῖ παντοῦ καὶ τὰ ἠλεκτρονικὰ παιχνίδια δελεάζουν καὶ καθηλώνουν μικροὺς καὶ μεγάλους, εἶναι πλέον ἐπιτακτικὴ ἀνάγκη νὰ φέρουμε τὰ παιδιὰ σὲ ἐπαφὴ μὲ τὸν ὡραῖο καὶ θαυμαστὸ κόσμο τοῦ βιβλίου. Τὰ παιδιὰ διαβάζοντας βιβλία, διευρύνουν τοὺς ὁρίζοντές τους, ἐμπλουτίζουν τὸ λεξιλόγιό τους, ἀναπτύσσουν τὴ σκέψη καὶ τὴ φαντασία, καλλιεργοῦν τὸ πνεῦμα τους. Ἐννοεῖται βέβαια, ὅτι ἀναφερόμαστε σὲ βιβλία καλὰ ἐπιλεγμένα. Διότι ὑπάρχουν ἀκόμη καὶ παιδικὰ βιβλία ποὺ προωθοῦν τὴ μαγεία, τὸν ἀποκρυφισμὸ καὶ πολλὲς ἄλλες ἀλλότριες ἰδέες καὶ ὀλέθριες ἀντιλήψεις. Χρειάζεται δηλαδὴ πολλὴ προσοχὴ στὴν ἐπιλογὴ τοῦ καλοῦ βιβλίου. Νὰ προσφέρουμε στὰ παιδιὰ βιβλία κατάλληλα τόσο ὡς πρὸς τὴν ἐξωτερική τους μορφή (εἰκονογράφηση, μέγεθος γραμμάτων κ.λπ.), ὥστε νὰ εἶναι ἑλκυστικά, ὅσο καὶ ὡς πρὸς τὸ περιεχόμενό τους, ὥστε νὰ ὠφελοῦν κι ὄχι νὰ βλάπτουν. Ἀλλὰ πῶς μποροῦμε νὰ βοηθήσουμε τὰ παιδιὰ νὰ ἀγαπήσουν τὸ βιβλίο;... Πρῶτα ἀπ’ ὅλα, οἱ γονεῖς ἂς φροντίσουν νὰ ὑπάρχουν παιδικὰ βιβλία σὲ διάφορες γωνιὲς τοῦ σπιτιοῦ, ὥστε τὰ παιδιὰ νὰ μποροῦν εὔκολα νὰ τὰ βρίσκουν, ἔστω καὶ γιὰ νὰ τὰ ξεφυλλίζουν. Μὲ τὸν τρόπο αὐτὸν ἐξοικειώνονται μὲ τὸ βιβλίο καὶ νιώθουν ὅτι εἶναι κάτι προσιτὸ καὶ εὐχάριστο. Ἀκόμη κι ὅταν ἡ οἰκογένεια ταξιδεύει ἢ μεταβαίνει στὸ ἐξοχικό, εἶναι ὡραῖο νὰ συνηθίζουν ὅλοι στὶς ἀποσκευές τους νὰ ἔχουν κι ἕνα καλὸ βιβλίο ποὺ θὰ τοὺς συν τροφεύει στὸν ἐλεύθερο χρόνο τους. Μάλιστα αὐτὸ ποὺ μπορεῖ πολὺ νὰ βοηθήσει τὰ παιδιὰ νὰ ἀγαπήσουν τὸ διάβασμα, εἶναι τὸ νὰ βλέπουν τοὺς ἴδιους τοὺς γονεῖς νὰ διαβάζουν. Τὰ παιδιὰ ἔχουν τὴν τάση νὰ μιμοῦνται τοὺς μεγάλους. Ἂν βλέπουν λοιπόν, γιὰ παράδειγμα, τὸν πατέρα νὰ εἶναι προσκολλημένος στὸ τάμπλετ ἢ τὴ μητέρα νὰ παρακολουθεῖ διαρκῶς τηλεοπτικὲς σειρές, πῶς νὰ πιστέψουν ὅτι τὸ βιβλίο εἶναι τόσο ἀναγκαῖο;... Ἀντίθετα, πόσο πολὺ μπορεῖ νὰ ἐμπνεύσει τὰ παιδιὰ τὸ παράδειγμα τῶν γονέων ποὺ ἀφιερώνουν χρόνο γιὰ νὰ μελετοῦν καὶ ποὺ στὴ συνέχεια, συζητοῦν γιὰ κάτι ὡραῖο ποὺ διάβασαν! Ἐπιπλέον, οἱ γονεῖς μποροῦν νὰ καλοῦν τὰ παιδιὰ κοντά τους καὶ νὰ τοὺς διαβάζουν οἱ ἴδιοι, μὲ τρόπο ζωηρὸ καὶ παραστατικό, συναρπαστικὲς ἱστορίες ἀπὸ ἐπιλεγμένα βιβλία. Εἰδικὰ οἱ ἱστορίες μέσα ἀπὸ τὴν Ἁγία Γραφὴ καὶ τὴ ζωὴ τῶν Ἁγίων συγκινοῦν, συναρπάζουν καὶ οἰκοδομοῦν τὶς παιδικὲς ψυχές... Τέλος, μιὰ ὡραία πρόταση γιὰ νὰ ἔλθουν τὰ παιδιὰ σὲ ἐπαφὴ μὲ τὸ βιβλίο, εἶναι οἱ ἐπισκέψεις σὲ Δημόσιες Βιβλιοθῆκες καὶ Βιβλιοπωλεῖα ποὺ δίνουν ἔμφαση στὸ παιδικὸ βιβλίο. Συχνὰ διοργανώνονται σχετικὲς ἐκδηλώσεις καὶ ἐκθέσεις βιβλίου μὲ ποικίλες δράσεις φιλαναγνωσίας, εἰδικὰ προσαρμοσμένες στὴν παιδικὴ ἡλικία. Τὸ καλὸ βιβλίο εἶναι ἕνα παράθυρο στὸν κόσμο τῆς γνώσεως καὶ τῆς ἀληθείας. Ἂς τὸ ἀνοίξουμε σὲ ὅλα τὰ παιδιά!ΟΣΩΤΗΡ2212

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου