30 Απριλίου, 2024

Ομιλιες του Μητροπολίτου Πολυανής και Κιλκισίου Αποστόλου Μερος 3ο

 
Την επόμενη ημέρα της ενθρόνισής του, περιπατώντας μέσα στην πόλη του Κιλκίς διαπίστωσε πως δεν υπήρχε κανένα Ωδείο. 

Υπήρχαν μόνον μουσικές σχολές, που δεν πρόσφεραν ολοκληρωμένο κύκλο σπουδών. Γι αυτόν τον λόγο από τις πρώτες μέριμνές του ήταν η επισκευή ενός ερημωμένου νεοκλασικού κτηρίου ιδιοκτησίας της Μητρόπολης, όπου στεγάστηκε το Πολυάνειο Ωδείο, 40 αναγνωρισμένο από το Υπουργείο Πολιτισμού. Το ωδείο χορηγεί Πτυχία και Διπλώματα που εξασφαλίζουν επαγγελματική απορρόφηση. 41 Το κτήριο στη δεκαετία του ’50 και του ’60 ήταν το εντευκτήριο των νέων, οι αίθουσες των κατηχητικών σχολείων και ο χώρος που προετοιμάζονταν οι ποικίλες ποιμαντικές εξορμήσεις στην πληγωμένη από τον εμφύλιο ακριτική περιοχή. Από το 1974 μέχρι το 1987, με αρκετά σημεία φθοράς και μια στέγη που επέτρεπε το νερό της βροχής να εισέρχεται στο κτήριο, στέγασε σε μία αίθουσα ασθενή τον σεβάσμιο γέροντα Χαρίτωνα Συμεωνίδη. Το 1993 με Προεδρικό Διάταγμα ξεκίνησε τη λειτουργία του το Πολυάνειο Ωδείο Κιλκίς με 33 μαθητές στην αρχή, που γρήγορα έφτασαν τους 300-400 κατά περιόδους, με όλες τις σχολές μουσικών οργάνων, παιδική χορωδία, ορχήστρα, σχολή και χορό βυζαντινών ιεροψαλτών. Παράρτημα του Πολυάνειου Ωδείου άρχισε να λειτουργεί από το 2000 και στον Άγιο Αθανάσιο. Για τη διαποίμανση αυτής της μεγάλης κωμόπολης της Επαρχίας, ο Μητροπολίτης έδειχνε ιδιαίτερο ποιμαντικό ενδιαφέρον, μετά την εκρίζωση του τότε Αρχιμανδρίτη Νικόδημου Τσαρκνιά (1993), ο οποίος εργαζόταν επί πολλά χρόνια μεθοδικά ως κληρικός της Μητρόπολης για την προσάρτηση του τμήματος αυτού στη σχισματική Εκκλησία των Σκοπίων.42(
Ο εν λόγω Αρχιμανδρίτης με επίπονους αγώνες του Μητροπολίτη Αποστόλου τελικά καθαιρέθηκε από την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος για στοιχειοθετημένα κανονικά παραπτώματα, αλλά εξακολουθεί μέχρι σήμερα να δραστηριοποιείται, ως ρασοφόρος, υπέρ των Σκοπιανών ποικίλων συμφερόντων. Ο ίδιος με ελεγκτικά κηρύγματα και σκοταδιστικές απειλές πνευματικής καταδίκης είχε σπείρει τον φόβο στο ποίμνιο, ενώ συγχρόνως αντλούσε πολλά χρήματα. Η διάβρωση του ποιμνίου ήταν χρόνια και άκρως προβληματική, σε εποχή ταραγμένων σχέσεων με τα Σκόπια λόγω των επεκτατικών τους βλέψεων. Οι οπαδοί του στην κωμόπολη παρέμεναν για καιρό αμετάπειστοι μέχρι που ο ίδιος σε τηλεοπτική εκπομπή δήλωσε δημοσίως για τις διασυνδέσεις του (2002). https://www.youtube.com/watch?v =AuGPZM6jVpk&lc= UghIomdm 2DJxQ3g CoAEC) 

Το Εκκλησιαστικό Λύκειο Κιλκίς «Κύριλλος-Μεθόδιος» ιδρύθηκε από την Πολιτεία το 1995, ύστερα από επίμονες παραστάσεις του Μητροπολίτη. Αρχικός του στόχος ήταν να αποκτήσει ο κλήρος της Επαρχίας και των γειτονικών ακριτικών περιοχών γενική παιδεία, εφόσον η φοίτηση στο τότε πλησιέστερο στον Βόλο σήμαινε για τους κληρικούς έξοδα και μακροχρόνια απουσία από τις ενορίες τους.43 Μετεξελίχθηκε σε ένα εκκλησιαστικό σχολείο, στο οποίο εκτός από τους Έλληνες κάθε χρόνο φοιτούσαν κατά προσέγγιση 25 αλλοδαποί ορθόδοξοι νέοι από 36 συνολικά χώρες, κατ’ αρχάς σε μία τάξη υποδοχής για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και του ελληνικού πολιτισμού και στη συνέχεια στις τάξεις του Λυκείου ή επί το πλείστον στην Δ’ επιμορφωτική τάξη. Ο στόχος ήταν να καλλιεργηθεί η φιλία ανάμεσα στους νέους με συνδετικό κρίκο την πίστη στον Χριστό και τη γνώση της ελληνικής, της γλώσσας των Γραφών και των Αγίων Πατέρων. Το Λύκειο που γνώρισε οικουμενική ακτινοβολία στεγάστηκε στο παλαιό μαθητικό Οικοτροφείο της δεκαετίας του ’60 στον αυλόγυρο του Ιερού Ναού των Πεντεκαίδεκα Ιερομαρτύρων πολιούχων της πόλης. Το διδακτήριο και η εστία ανακαινίστηκαν πλήρως, χάρη στα έσοδα από προγράμματα θερινών μαθημάτων διδακτικής της ελληνικής σε συνεργασία της Μητρόπολης με την Επιτροπή για τη διάδοση της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού του Πανεπιστημίου Μακεδονίας44 και αποδέκτες κυρίως ομογενείς διδασκάλους της Παρευξείνειας διασποράς. Το Λύκειο έπαυσε να λειτουργεί ένα χρόνο μετά την εκδημία του εμπνευστή του. Λίγους μήνες μετά την ενθρόνισή του, φρόντισε με ιδιαίτερο ζήλο να λειτουργήσει το Γηροκομείο της Ι. Μητροπόλεως. Είχε ανεγερθεί και εξοπλιστεί από τον Μητροπολίτη Χαρίτωνα Συμεωνίδη το 1974. Έκτοτε παρέμεινε κλειστό. Το 1982 παραχωρήθηκε για μια εικοσαετία στο κράτος και για ποικίλους λόγους παρέμενε ανενεργό. Όταν τέθηκε σε λειτουργία το 1992, επέστρεψε και πάλι στο κράτος, σύμφωνα με τις προηγούμενες συμφωνίες παραχώρησης. Η λειτουργία του «Ιδρύματος Στήριξης Πολύτεκνης Οικογένειας» αποφασίστηκε με Προεδρικό Διάταγμα το 1998, με σκοπό να ενισχύονται σε τακτά διαστήματα οι πολύτεκνες οικογένειες και όσες αποκτούν τρίτο παιδί. Η περιουσία του προερχόταν από τα έσοδα πενταόροφου κτηρίου που κτίσθηκε στον αυλόγυρο του Επισκοπείου με χορηγίες δωρητών και εκποίηση κτήματος που είχε αγοραστεί στον Πτελεό στα χρόνια της εξορίας με τους αναδρομικούς μισθούς. Ο «Ελάχιστος Αδελφός» ήταν ένα άλλο Ίδρυμα για τις ποικίλες ανάγκες των διαφόρων ευπαθών ομάδων της Επαρχίας, που απευθύνονταν στην Μητρόπολη και για τη στήριξη των υπόλοιπων Ιδρυμάτων της. Τα έσοδά του προέρχονταν από τα ενοίκια του δεύτερου κτηρίου που ανυψώθηκε και αυτό στον αυλόγυρο του Επισκοπείου. Η Ιερά Μητρόπολη για πολλά χρόνια και με επιμονή επιδίωκε την αναβίωση του τοπικού παραρτήματος του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού (Ε.Ε.Σ.) στο Κιλκίς. Εντέλει, τον Ιούλιο του 2003, ανασυγκροτήθηκε το Περιφερειακό Τμήμα του Ε.Ε.Σ. Κιλκίς, ενώ παράλληλα λειτούργησαν και ομάδες Εθελοντριών Αδελφών, οργανώθηκαν κύκλοι μαθημάτων Πρώτων Βοηθειών και δημιουργήθηκε ειδική Τράπεζα Αίματος στο Νοσοκομείο Κιλκίς για τις ανάγκες απόρων ενοριτών. 

Ο Ιεράρχης ποίμανε επί δεκαοκτώ έτη τη Μητρόπολή του, έως τις 27 Σεπτεμβρίου 2009, οπότε και απεβίωσε ύστερα από καρδιακή δυσλειτουργία συνεπεία του χρόνιου διαβήτη. Η εξόδιος ακολουθία και η λιτανεία από τον Μητροπολιτικό Ναό έως τον Λόφο του Κιλκίς θύμιζε περιφορά Επιταφίου. Ενταφιάστηκε ύστερα από επιθυμία που είχε εκφράσει δημόσια στον περίβολο της Ιεράς Μονής Αγίου Γεωργίου Λόφου Κιλκίς δίπλα στο οστεοφυλάκιο με την προτομή του μακαριστού προκατόχου του Μητροπολίτη Χαρίτωνα Συμεωνίδη, του οποίου το έργο συνέχισε προσαρμοσμένο στα δεδομένα και τις ανάγκες της εποχής του.

-30-

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου