14 Ιουλίου, 2024

Η ΟΣΙΑ ΜΕΛΩ ΣΤΗ ΒΟΥΡΡΙΝΑ ΤΗΣ ΚΩ ΛΑΪΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΑΙ ΛΑΤΡΕΙΑ /1ο

 ΝΑΘΑΝΑΗΛ ΔΙΑΚΟΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΚΩΟΥ ΚΑΙ ΝΙΣΥΡΟΥ 

 Πρόλογος

 Μέ τήν ἐργασία μας αὐτή ἐπιθυμοῦμε νά προσεγγίσουμε τή μορφή τῆς Ὁσίας Μητρός ἡμῶν Μελοῦς τῆς ἐν τῇ Βουρρίνῃ τῆς Κῶ. Τά ἀναπάντητα ἐρωτήματα πού συνοδεύουν τήν Ὁσία μορφή της εἶναι πολλά, ἐνῶ τά στοιχεῖα πού ἔχουμε γιά τόν βίο της ἐλάχιστα. Σέ αὐτό τό πλαίσιο καταθέτουμε τή συνεισφορά μας, ὥστε ἡ Ὁσία νά γίνει πιό γνωστή καί περισσότερο οἰκεία σέ ἐμᾶς, οἱ ὁποῖοι εἴμαστε οἱ κατά τό πνεῦμα ἀπόγονοί της. Προσπαθοῦμε νά ἐπιλύσουμε κάποια ἀπό τά σχετικά μέ τήν ἴδια καί τόν μικρό ναό της, πού ἀκόμη καί σήμερα στέκει στόν τόπο ὅπου ἀσκήθηκε καί παρέδωσε τήν ἁγία της ψυχή, ζητήματα καί νά ἀναδείξουμε λαϊκά στοιχεῖα    τῆς λατρείας της καί ἀντίστοιχες παραδόσεις πού ἐπιβιώνουν μέχρι σήμερα καί σχετίζονται μέ αὐτή. Ἡ Ὁσία μέχρι τή δημοσίευση τῶν στιχηρῶν τοῦ Μητροφάνους ἐθεωρεῖτο, ἀπό πολλούς, μή ἱστορικό πρόσωπο καί συγχεόταν μέ τήν ἁγία Μελάνη τή Ρωμαία, ἡ μνήμη τῆς ὁποίας τιμᾶται τήν 31η Δεκεμβρίου. Ἀπό τό ἔτος 1972/3 καί τή δημοσίευση ἀπό τόν διαπρεπῆ Βολλανδιστή ἁγιολόγο Fr. Halkin χειρογράφου μέ στιχηρά πρός τιμήν της ἡ σχετική μέ τήν Ὁσία ἔρευνα λαμβάνει διαφορετική κατεύθυνση καί ἡ Ὁσία ἀναδύεται ὡς μία σημαντική μορφή τῆς μεσαιωνικῆς Κῶ. Στόν ἐπαναπροσδιορισμό τῆς σχέσεώς μας μέ τήν Ὁσία Μελώ καίριο ρόλο διαδραμάτισε ὁ Κῶος καθηγητής τοῦ Πανεπιστημίου Ἰωαννίνων κ. Ζαχαρίας Ν. Τσιρπανλῆς, ὁ ὁποῖος μέ ἐπιστημονικό  ἄρθρο του τό 1998 ἀνακίνησε τό θέμα τῆς Ὁσίας ὄχι μόνο ὡς πρός τό ἐρευνητικό κομμάτι του, ἀλλά καί ὡς πρός τήν ἀναβίωση τῆς λατρείας της καί τήν ἐνδυνάμωση τῆς σχέσης της μέ ὅλους ἐμᾶς. Ἀπό τό σημεῖο αὐτό θά θέλαμε νά εὐχαριστήσουμε αὐτούς, οἱ ὁποῖοι μᾶς ἐστήριξαν μέ κάθε τρόπο κατά τήν πορεία τῆς ἔρευνας καί τῆς συγγραφῆς τῆς παροῦσας ἐργασίας. Πρῶτα τόν ἀγαπητό μου καθηγητή κ. Μηνᾶ Ἀλ. Ἀλεξιάδη, ὁ ὁποῖος ὡς ἐπιβλέπων, ἀνέλαβε τό ἔργο τῆς βῆμα βῆμα καθοδηγήσεώς μου, ἀπό τήν ἀρχή μέχρι τό τέλος καί μοῦ συμπαραστάθηκε μέχρι τήν ὁλοκλήρωση τῆς προσπάθειας. Στή συνέχεια τά ἄλλα δύο μέλη τῆς τριμελοῦς ἐπιτροπῆς, τόν ἐπίκουρο καθηγητή κ. Γεώργιο Θανόπουλο καί τήν λέκτορα κ. Βασιλική Χρυσανθοπούλου, οἱ ὁποῖοι μοῦ ἔδωσαν ἀναλυτικές ὁδηγίες σέ θέματα πού εἶχαν σχέση μέ τόν τρόπο συλλογῆς, προσέγγισης καί καταγραφῆς τοῦ λαογραφικοῦ ὑλικοῦ. Τόν Σεβασμιώτατο ἀδελφό Μητροπολίτη Ρόδου κ. Κύριλλο, ὁ ὁποῖος ἀσμένως ἀνταποκρίθηκε στό αἴτημά μου γιά σύνταξη ἀκολουθίας στήν ὁσία Μελώ, ὥστε, ἀπό τοῦδε καί ἑξῆς, ἡ μνήμη της νά τιμᾶται κατά τόν δέοντα τρόπο. Ἀμέσως μετά θά ἤθελα καί ἀπό τή θέση αὐτή νά ἀναφερθῶ στόν καθηγητή κ. Ζαχαρία Τσιρπανλῆ, ὁ ὁποῖος, μέ τήν εὐαισθησία καί τό μεράκι πού τόν διακρίνει, στήριξε τίς προσπάθειές μας γιά τήν ὁλοκλήρωση τῆς ἔρευνας. Ἔπειτα, τόν κ. Μιχάλη Δανελλάκη, ὁ ὁποῖος, πρῶτος αὐτός, μοῦ ἐμίλησε γιά τήν Ὁσία Μελώ καί μέ πῆγε στόν Ναό της, προκαλώντας τό ἔντονο ἐνδιαφέρον καί τήν ἐπιθυμία μου νά ἀσχοληθῶ ἐπιστημονικά μέ αὐτή συγγράφοντας εἰδική ἐρευνητική ἐργασία. Στή συνέχεια, αὐτούς, οἱ ὁποῖοι κατέθεσαν, μέ τόν ἕνα ἢ τόν ἄλλο τρόπο τίς μαρτυρίες τους γιά τήν Ὁσία: τόν κ. Μιχάλη Δανελλάκη, τήν κ. Αἰκατερίνη Τουλαντᾶ-Μακράκη, τήν κ. Γεωργία Μαμουζέλου καί τόν κ. Μανώλη Κουτελλᾶ. Σημαντικότατη ἦταν ἡ συμβολή διαφόρων κειμένων-ἄρθρων πού ἐμφανίσθηκαν στόν τοπικό τύπο μέ θεματογραφία σχετική μέ τήν Ὁσία καί τόν Ναό της. Ἰδιαίτερα τοῦ κ. Παντελῆ Σβουρένου, τῆς κ. Ξανθίππης Ἀγρέλλη καί τῆς κ. Μαρίας Τουλαντᾶ-Παρισίδου. Ὁ κ. Βασίλειος Χατζηβασιλείου συνέβαλε στήν ὁλοκλήρωση τῆς ἔρευνας  μέ συμβουλές καί ὑποδείξεις, ἐνῶ ὁ κ. Θεόφιλος Μ. Μουζουράκης, μοῦ ἀπέστειλε ἐνδιαφέρουσα σχετική ἐπιστολή. Τέλος, εὐχαριστῶ τόν κ. Ἀθ. Μουστάκη καί τά δύο παιδιά του, τόν Δαβίδ καί τόν Γεράσιμο, οἱ ὁποῖοι μέ βοήθησαν κατά τή λήψη φωτογραφιῶν καί μέ συνόδευαν κατά τίς περιηγήσεις μου στήν περιοχή τῆς Βουρρίνας. Ἔχοντας πίστη στόν Θεό καί ἰδιαίτερο σεβασμό στήν Ὁσία Μελώ, καταθέτω αὐτή τήν προσπάθεια συναισθανόμενος ὅτι τά καλά στοιχεῖα της ὀφείλονται σέ ἄνωθεν συνδρομή, ἐνῶ τά σφάλματα καί οἱ ἀδυναμίες στήν ἀνεπάρκεια τοῦ ὑπογράφοντος.

-45-

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου