09 Αυγούστου, 2024

Ἡμερολόγια Ἱερᾶς Μητροπόλεως Κώου ετών 2005 και 2012

  Η ΟΣΙΑ ΜΕΛΩ ΣΤΗ ΒΟΥΡΡΙΝΑ ΤΗΣ ΚΩ ΛΑΪΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΑΙ ΛΑΤΡΕΙΑ / 27ο

στ. Ἀφοῦ πληροφορηθήκαμε τήν ὕπαρξη ἀναφορᾶς στήν Ὁσία σέ παλαιότερο ἡμερολόγιο τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Κώου, τό ἀναζητήσαμε, ἀλλά χωρίς ἐπιτυχία. Κάποια στιγμή μία κυρία, χωρίς νά γνωρίζει κάτι σχετικό κάλεσε τόν Μιχάλη Δανελλάκη «γιά νά δεῖ μήπως ἤθελε κάποιο ἀπό τά παλιά ἡμερολόγια πού εἶχε». Μάλιστα, ἡ ἴδια πῆρε ἀπό τή στοίβα μέ τά παλιά ἡμερολόγια κάποια καί τοῦ τά ἔδωσε, καί ὅταν ὁ τελευταῖος τά ξεφύλλισε εἶδε ὅτι ἦταν τοῦ ἔτους 2005, καί σέ αὐτά ὑπῆρχε ἡ ἀναφορά στό «Ἱερόν Παρεκκλήσιον τῆς Ὁσίας Μελοῦς». Τό σχετικά σύντομο κείμενο εἶναι ἀνυπόγραφο χωρίς σελιδαρίθμηση καί προσπαθεῖ νά κάνει μία συνολική ἀποτίμηση τοῦ Ναοῦ, ἀλλά καί τῆς Ὁσίας. Μετά ἀπό μία γενική εἰσαγωγή καί μία σύντομη ἀναφορά στήν τοπογραφία τῆς περιοχῆς ἐπιχειρεῖται νά προσδιορισθεῖ τό ἀκριβές ὄνομα τῆς Ὁσίας. Σέ αὐτό τό τμῆμα παρεισφρύουν διάφορα σφάλματα. Πρῶτα ὁ Fr. Halkin χαρακτηρίζεται ἀντί γιά ἁγιολόγος, ἀρχαιολόγος. Ἔπειτα, ἂν καί ἀναφέρει τήν ὑπόθεση τοῦ καθ. Ζαχαρία Τσιρπανλῆ ὅτι ὁ συγγραφέας τῶν τροπαρίων ταυτίζεται μέ τόν Μητροπολίτη Ρόδου Μητροφάνη, συνεχίζει μέ τήν ἀκατανόητη φράση «Κατά τήν περίοδον ὅμως ταύτην Ὀρθόδοξος Μητροπολίτης μέ τό ἀναφερόμενον ὄνομα δέν ὑπῆρξε, ἐπειδή ἡ Κῶς ἐξηρτᾶτο ἀπό τούς Ἰωαννίτας Ἱππότας». Μητροπολίτης Κώου δέν ὑπῆρξε μέ αὐτό τό ὄνομα, ἀλλά ἡ ταύτιση γίνεται μέ ἕναν Μητροπολίτη Ρόδου, ἡ παρουσία τοῦ ὁποίου εἶναι αἰσθητή στούς ἐπισκοπικούς καταλόγους τῆς νήσου. Στή συνέχεια προσπαθώντας νά αἰτιολογήσει τήν ἀναφορά σέ Ἀρχιερέα, παρατηρεῖ ὅτι «ἐνδεχομένως ὁ ἀναφερόμενος Ἀρχιερεύς νά ἦτο Ρωμαιοκαθολικός καί ἐπισκεπτόμενος κατά περιόδους καί τήν Κῶ, πληροφορηθείς τά τῆς Ὁσίας Μελοῦς, ἔγραψε τούς ὕμνους καί τάς ὠδάς». Ἀναμφίβολα πρόκειται γιά παρανόηση τῆς πραγματικότητας, καθώς καμία ἔνδειξη δέν μπορεῖ νά μᾶς ὁδηγήσει στό συμπέρασμα ὅτι ὁ συγγραφέας τῶν τροπαρίων ἦταν Ρωμαιοκαθολικός ἐπίσκοπος. Στή συνέχεια ἀναφέρεται σέ ἄρθρο τῆς ἐφημερίδας «Βῆμα τῆς Κῶ» σύμφωνα μέ τό ὁποῖο ἐπρόκειτο νά ἐπισκεφθοῦν τήν περιοχή ἀνθρωπολόγοι, οἱ ὁποῖοι μετά ἀπό ἐξέταση τῶν ὀστῶν θά προσδιόριζαν τήν περίοδο τῆς ζωῆς καί τό ἔτος τῆς κοιμήσεως τῆς Ὁσίας. Ἡ προσπάθεια τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως νά ἐλέγξει τήν ἀκρίβεια τοῦ δημοσιεύματος, ἐπικοινωνώντας μέ τήν 4η Ἐφορεία Βυζαντινῶν Ἀρχαιοτήτων, δέν ἀπέδωσε καρπούς. Τό κείμενο ὁλοκληρώνεται μέ ἀναφορά στήν εὐθύνη τοῦ κράτους γιά τήν ἀνάδειξη τοῦ μνημείου, ἐνῶ ὡς κατακλείδα παρατίθεται ἕνα ἀπό τά τροπάρια πού ἀνακάλυψε ὁ Fr. Halkin στόν Παρισινό Κώδικα 1362. Σχετική ἔρευνά μας ἀπέδωσε ἄρθρο τῆς κ. Μ. Τουλαντᾶ-Παρισίδου, τό ὁποῖο, ἀφοῦ μνημονεύει ἐκτενῶς τά πορίσματα τοῦ καθ. Ζαχ. Τσιρπανλῆ, κάνει ἀναφορές στήν ἀνάγκη γιά ἐπιτόπια ἀρχαιολογική ἔρευνα150. Μάλιστα, λίγο πρίν ἀπό αὐτή τή δημοσίευση εἶχε προηγηθεῖ ὁλοσέλιδο ἀνυπόγραφο ἄρθρο, τό ὁποῖο παρουσίαζε τή δημοσίευση τοῦ καθ. Ζαχ. Τσιρπανλῆ καί κατέληγε μέ μία σειρά παρατηρήσεις καί σχόλια παρακινώντας πρός τήν κατεύθυνση τῆς ἐπιτόπιας ἔρευνας καί ὀργάνωσης προσπάθειας ἀνάδειξης τῆς ὁσιακῆς μορφῆς τῆς Βουρρίνας. η. Σύγχρονες λατρευτικές ἐκδηλώσεις γιά τήν Ὁσία Μελώ Ἡ λαϊκή ἀγάπη καί εὐσέβεια ἀμέσως μετά τίς πρωτοβουλίες τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Κώου καί Νισύρου ἀγκάλιασε τήν Ὁσία Μελώ μέ στοργή. Τό Σάββατο 26 Μαρτίου 2011 ἐλειτούργησα στόν Ναό τῆς Ὁσίας. Ἡ προσέλευση πλήθους πιστῶν δείχνει τήν ἐπιθυμία τῶν Κώων νά ἔχουν μία δική τους Ἁγία, μία Ἁγία, ἡ ὁποία ἀσκήθηκε δίπλα στά μαντριά τους, ἀνάμεσα στά χωράφια τους. Σιγά σιγά, ἀπό τήν ἡμερομηνία αὐτή καί ἔπειτα, ἄρχισαν νά πυκνώνουν οἱ προσκυνητές στόν ναό τῆς Ὁσίας. Πολλοί Κῶοι, ἀλλά καί ἐπισκέπτες τοῦ νησιοῦ μας ξεκινοῦν ἀπό τήν πόλη γιά νά περάσουν λίγες στιγμές ἠρεμίας καί γαλήνης, προσευχόμενοι στήν Ὁσία τῆς Βουρρίνας. Ἐκτός ἀπό τίς μεμονωμένες ἐπισκέψεις ὀργανώθηκαν καί ὁμαδικά προσκυνήματα, μέ παρουσία δεκάδων πιστῶν, οἱ ὁποῖοι κατέθεταν στήν Ὁσία τούς κόπους, τά βάσανα καί τίς ἔγνοιες τους.Μία τέτοια ἐπίσκεψη, στήν ὁποία συμμετεῖχα καί ἐγώ ἦταν τοῦ Παραρτήματος Κῶ τῆς Ἑνώσεως Γυναικῶν Ἑλλάδος (ΕΓΕ). Σκοπός τῶν διοργανωτριῶν ἦταν νά ἀναδείξουν τήν προσωπικότητα τῆς Ὁσίας καί στό εὐλογημένο πρόσωπο νά τιμήσουν τήν κάθε πονεμένη, βασανισμένη καί ἀγωνίστρια γυναῖκα. Μέσα σέ αὐτό τό πλαίσιο τά χρήματα πού συγκεντρώθηκαν ἀπό τίς προσκηνύτριες διατέθηκαν στό κοινωνικό ἔργο τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Κώου καί Νισύρου. Μέ ἀθρόα λαϊκή συμμετοχή ἑορτάσθηκε καί ἡ πρώτη ἐπίσημη μνήμη τῆς Ὁσίας τό πρῶτο Σάββατο τοῦ Ἰουλίου (2-7-2011). Μετά τή Θεία Λειτουργία ἀναφερθήκαμε στήν Ὁσία καί στήν προσπάθεια πού γίνεται γιά τήν ἀνασύσταση τῆς ἑορτῆς της, ἐνῶ μνημονεύσαμε καί ὅσους συμβάλλουν σέ αὐτή. Τά πλούσια κεράσματα πού προσεφέρθησαν στούς προσκυνητές ἦταν ὅλα ἑτοιμασμένα ἀπό πιστούς πού σεμνύνονται καί ἀγαποῦν τήν Ὁσία. Σέ ὅλες αὐτές τίς εὐκαιρίες τραβήχθηκαν κατάλληλες φωτογραφίες, οἱ ὁποῖες ἀξιοποιοῦνται γιά τήν προβολή τῆς Ὁσίας, τοῦ ναοῦ της, ἀλλά καί τῆς εὐρύτερης περιοχῆς. Παράλληλα, στηριγμένοι στίς ἐμφανίσεις τῆς Ὁσίας σέ ὄνειρα καί ὁράματα ἀναθέσαμε σέ τρεῖς διαφορετικούς ἁγιογράφους νά φιλοτεχνήσουν τήν εἰκόνα της. Δύο ἀπό αὐτές βρίσκονται στόν ἱερό Ναό της καί ἡ τρίτη στό γραφεῖο τοῦ Μητροπολίτου καί μεταφέρεται στον ἱερό ναό τῆς Ἁγίας κατά τήν ἡμέρα τῆς πανηγύρεως τό πρῶτο Σάββατο τοῦ μηνός Ἰουλίου καί μετά τήν πανήγυρη ἐπιτρέφει στήν Ἱερά Μητρόπολη γιά διαρκῆ εὐλογία της. Στή συνέχεια, ἀποσκοπώντας στή διάδοση τῆς φήμης της ἡ Ἱερά Μητρόπολις Κώου καί Νισύρου τύπωσε εἰκόνες μικροῦ μεγέθους μέ τό τροπάριο τῆς Ὁσίας στήν ὀπίσθια ὄψη, τίς ὁποῖες διανέμουμε σέ κάθε περίσταση πρός τούς πιστούς. Ἐπιπροσθέτως, ἡ Ἱερά Μητρόπολις Κώου καί Νισύρου, ἀξιοποιώντας τό ποιμαντικό ὑλικό πού ἐσχάτως ἔχει προκύψει, ἀφιέρωσε τό ἡμερολόγιο πού ἐξέδωσε γιά τό ἔτος 2012 στήν Ὁσία Μελώ, ὥστε ἡ μνήμη της νά γίνει ἀκόμη γνωστότερη καί πιό ἀγαπητή στόν εὐσεβή λαό. Πρέπει νά ἀναφέρουμε ὅτι γιά ἱστορικούς λόγους, ἀλλά κυρίως γιά ἀποφυγή τῆς συγχύσεως ἡ ὁποία εἶχε προκληθεῖ κατά τό παρελθόν, στόν ἱερό ναό τῆς Ἁγίας Μελοῦς παραμένει καί ἡ εἰκόνα τῆς Ἁγίας Μελάνης τῆς Ρωμαίας. Κλείνοντας δέν πρέπει νά παραλείψουμε νά τονίσουμε ὅτι τή χαρά τοῦ πρώτου ἑορτασμοῦ μεγάλωσε κατά πολύ ἡ παρουσία τῆς μικρούλας Μελοῦς Μαρκάκη, ἡ ὁποία εἶναι τό πρῶτο κοριτσάκι, τό ὁποῖο φέρει, μέ θαυμαστό τρόπο δοσμένο, τό ὄνομα τῆς Ὁσίας151.

-125-

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου