Η ΟΣΙΑ ΜΕΛΩ ΣΤΗ ΒΟΥΡΡΙΝΑ ΤΗΣ ΚΩ ΛΑΪΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΑΙ ΛΑΤΡΕΙΑ / 28ο
θ. Ἡ συγγραφή τῆς ἀκολουθίας τῆς Ὁσίας
Ἀπό τήν ἀρχή τοῦ ἔτους 2011, καθώς προχωροῦσαν οἱ προσπάθειες γιά τήν ὀργάνωση τοῦ ἑορτασμοῦ τῆς μνήμης της κατά τό πρῶτο Σάββατο τοῦ Ἰουλίου, εἴχαμε ἀρχίσει ἐπαφές καί ἀναζήτηση καταλλήλου προσώπου γιά τή συγγραφή πλήρους ἀκολουθίας, ἡ ὁποία, ἀναμφίβολα, ἀποτελεῖ τό κεντρικό κομμάτι τοῦ ἑορτασμοῦ ἑνός ἁγίου. Μέ πολλή χαρά δεχθήκαμε τήν φιλόφρονα προσφορά τοῦ φιλαγίου καί φιλακολούθου, λίαν ἀγαπητοῦ ἀδελφοῦ, Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ρόδου κ. Κυρίλλου νά καλύψει ὁ ἴδιος τό σχετικό κενό. Ἐπιστρατεύοντας τό ποιητικό χάρισμα, μέ τό ὁποῖο πλουσιοπάροχα τόν ἐπροίκισε ὁ Θεός, ἐργαζόμενος ἐντατικά, παρά τό βεβαρυμένο πρόγραμμά του, κατόρθωσε, σέ πολύ μικρό χρονικό διάστημα, νά συγγράψει μία πλήρη ἀκολουθία τῆς Ὁσίας, ἐνσωματώνοντας, μάλιστα, σέ αὐτή, τά ὑπάρχοντα στιχηρά τοῦ μακαριστοῦ προκατόχου του, Μητροπολίτου Ρόδου Μητροφάνους, τά ὁποῖα ἀποτελοῦσαν τή μοναδική ἱστορικά ἐπιβεβαιωμένη καί καταγεγραμμένη μαρτυρία γιά τήν Ὁσία Μελώ. Πράγματι, λίγες ἡμέρες πρό τοῦ ἑορτασμοῦ μέ τή φροντίδα τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ρόδου κ. Κυρίλλου ἦταν ἕτοιμη καί ἡ ἀκολουθία τῆς Ὁσίας, ἡ ὁποία χρησιμοποιήθηκε κατά τόν πρῶτο πανηγυρικό ἑορτασμό τῆς μνήμης της. Ἡ ἀκολουθία αὐτή ὄχι μόνο ἐνσωματώνει τά παλαιότερα τροπάρια, ὅπως ἤδη ἀναφέραμε, ἀλλά ἀξιοποιεῖ κάθε ὑπάρχουσα μαρτυρία γιά τή βιωτή τῆς Ὁσίας, ὥστε ὁ προσκυνητής νά σχηματίζει μία, κατά τό δυνατό, πλήρη εἰκόνα γιά τό ὁσιακό πρόσωπό της, καθώς καί γιά τούς πνευματικούς ἀγῶνες καί τά ἀσκητικά παλαίσματά της.
VIII. Συμπεράσματα
Ἡ προηγηθεῖσα ἔρευνα μᾶς ὁδήγησε σέ μία σειρά ἐνδιαφερόντων συμπερασμάτων. Πρῶτα καί κύρια φρονοῦμε ὅτι, μέ τή βοήθεια τῶν σχετικῶν μαρτυριῶν, καταδείχθηκε ἡ σύνδεση τῆς Ὁσίας μέ τήν τοπική ταυτότητα καί ἡ ἀνάδειξή της ὡς ἕνας πνευματικός ὁδοδείκτης γιά τούς κατοίκους τῆς περιοχῆς, ἀλλά καί ὁλόκληρου τοῦ νησιοῦ τῆς Κῶ. Ἡ ἁπλότητα καί ἡ σεμνότητά της ὅπως διαγράφονται στά τροπάρια πού συνέθεσε ὁ Μητροπολίτης Ρόδου Μητροφάνης καί ἡ ἁπλότητα καί λιτότητα τοῦ ναοῦ της ἀγγίζουν τόν σύγχρονο ἄθρωπο καί τόν βοηθοῦν νά αἰσθανθεῖ τήν Ὁσία Μελώ ὡς μία δική του Ὁσία. Ἡ μέχρι τοῦδε ἔρευνα τῶν ὑπαρχουσῶν πηγῶν δέν μᾶς ὁδήγησε σέ ἀσφαλῆ συμπεράσματα σχετικά μέ τήν περίοδο κατά τήν ὁποία ἡ Ὁσία ἔζησε καί ἀσκήθηκε ἀλλά, καί αὐτό εἶναι ἰδιαίτερα σημαντικό γιά μία λαογραφική μελέτη, τούτη ἡ ἀδυναμία δέν ἐμπόδισε καθόλου τήν Ὁσία νά εἶναι γνωστή μέ ἕναν μυστικό τρόπο, ἀγαπητή καί οἰκεία στούς προσκυνητές καί τούς φίλους της. Καθώς προχωροῦσε ἡ καταγραφή τῶν προφορικῶν στοιχείων τοῦ ὑλικοῦ διαπιστώναμε ὅλο καί περισσότερο ὅτι ἡ παρουσία τῆς Ὁσίας Μελοῦς, τῆς «ἁγιᾶς Μελοῦ (ς)», κατά τή λαϊκή ἔκφραση, ἔχει ἀφήσει, μέ ἕναν ἀνερμήνευτο, θά λέγαμε, τρόπο, τή σφραγίδα της στήν περιοχή. Τό ἐκκλησάκι της, ἀκόμη καί ὅταν ἦταν γκρεμισμένο καί θαμμένο ἀπό τά χώματα, ἦταν ἕνα σημεῖο ἀναφορᾶς γιά τούς κατοίκους τῆς Βουρρίνας. Ἡ ἀναζήτηση στοιχείων ἀπό τόν ἱστοριοδίφη Ἰάκωβο Ζαρράφτη καί οἱ ἐπισκέψεις πού μαρτυροῦνται σέ αὐτό ἐνισχύουν τήν ἄποψη αὐτή. Ἀθόρυβα καί ταπεινά, ὅπως ἡ προζύμη, μετατρέπει τό ἀνακατεμένο μέ νερό ἀλεύρι σέ ψωμί, ἔτσι καί ἡ Ὁσία τῆς Βουρρίνας μέ τήν ἀθόρυβη παρουσία της διατήρησε τήν ἀγάπη τοῦ λαοῦ, ὄχι μόνο πρός τό πρόσωπό της, ἀλλά καί πρός τήν πίστη μας. Ἀσφαλῆ ἔνδειξη πού ἐπιβεβαιώνει τά παραπάνω ἀποτελεῖ ἡ ταχύτατη ἀνταπόκριση πλήθους πιστῶν στό κάλεσμα τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως γιά τήν ἀναβίωση τῆς λατρείας τῆς Ὁσίας. Σέ κάθε ἀκολουθία πού ἔχει τελεστεῖ στόν ναό της, παρά τό ὅτι ἡ περιοχή εἶναι σχετικά ἀπομονωμένη καί παρά τό γενογός ὅτι δέν ὑπάρχουν δυνατότητες στέγασης τῶν πιστῶν, συρρέουν ἑκατοντάδες προσκυνητῶν. Ἀποσυνδέθηκε ἡ ἁγία τῆς Βουρρίνας ἀπό τή ἁγία Μελάνη τή Ρωμαία. Ἡ ὕπαρξη τῶν στιχηρῶν τοῦ Μητροφάνους καί ἡ κριτική μελέτη τῶν προφορικῶν μαρτυριῶν κατέστησε ἀπολύτως σαφές ὅτι πρόκειται γιά μία ἄλλη ἁγία. Γιά μία ἁγία διαφορετική. Μέ συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, τά ὁποῖα δέν εἶναι δυνατό νά ταιριάξουν μέ τά χαρακτηριστικά τῆς ἁγίας Μελάνης. Ἐπιβεβαίωση τοῦ ὅτι ἡ ὅλη προσπάθεια εἶναι καί ἐπιθυμία τῆς Ὁσίας ἀποτελοῦν πολλά θαυμαστά σημεῖα πού μοιάζουν διακριτικά νά μᾶς στηρίζουν, νά μᾶς ἐνισχύουν στήν προσπάθειά μας. Κατά τήν πορεία τῆς ἔρευνας ὑπῆρξαν πολλοί, οἱ ὁποῖοι μᾶς πλησίασαν γιά νά μᾶς προσφέρουν κάποιο στοιχεῖο ἢ μαρτυρία τῆς ἐμφανίσεως τῆς Ὁσίας. Σέ κάποιες περιπτώσεις αὐτό ἦταν τόσο ἀπρόσμενο πού, τολμοῦμε νά ποῦμε, ἄγγιζε τά ὅρια τοῦ θαύματος. Ἐργαζόμενοι σέ αὐτό τό θέμα εἴχαμε τήν αἴσθηση ὅτι προχωροῦμε στήν κατασκευή ἑνός ἰδιότυπου ψηφιδωτοῦ, στό ὁποῖο τό κάθε κομματάκι ἔβρισκε τήν κατάλληλη στιγμή τή θέση του Μέ μεγάλη χαρά πολύ συχνά διαπιστώνουμε ὅτι τό καντηλάκι τῆς Ὁσίας εἶναι ἀναμμένο, καθώς προστρέχουν σέ αὐτή ὡς προσκηνυτές ὄχι μόνο ἐντόπιοι καί κάτοικοι τῆς περιοχῆς, ἀλλά καί ἐπισκέπτες τοῦ νησιοῦ. Πολλοί εἶναι οἱ φίλοι τῆς Ὁσίας καί ἀνάμεσα σέ ὅσους βρέθηκαν στό νησί γιά νά ἐργασθοῦν (ἐκπαιδευτικοί, δημόσιοι ὑπάλληλοι καί στρατιωτικοί). Πιστεύουμε, ὅτι μέ τήν ἀνάδειξη τῆς Ὁσίας καί τοῦ ναοῦ της «ζωντανεύει» ὁλόκληρη ἡ Βουρρίνα καί δημιουργεῖται αὐθόρμητα ἕνα ρεῦμα ἀναζητητῶν, περιπατητῶν, περιηγητῶν, φυσιολατρῶν καί προσκυνητῶν, οἱ ὁποῖοι εἴτε ξεκινοῦν εἴτε καταλήγουν στό μοναστηράκι τῆς Ὁσίας. Γιά ὅλους ἐμᾶς πού γνωρίζουμε καί ἀγαποῦμε τήν Ὁσία Μελώ εἶναι ξεχωριστή ἡ χαρά πού νιώθουμε ἀκούγοντας τή μικρή Μελώ Μαρκάκη νά ἀπαιτεῖ νά τήν ἀποκαλοῦμε μέ αὐτό τό ὄνομα, ἂν καί βαπτίσθηκε μέ τό ὄνομα Μελάνη καί ἀρχικά οἱ οἰκεῖοι της προσπάθησαν νά τήν φωνάζουν μέ αὐτό. Αὐτό τό γεγονός μᾶς δίνει τή βεβαιότητα ὅτι ἡ Ὁσία, ἀλλά καί ἡ πίστη μας, εἶναι σέ θέση νά νικήσει τή λήθη, ἀκόμη καί ὅταν αὐτή φαίνεται νά κυριαρχεῖ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου