08 Αυγούστου, 2024

ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣ ΤΗΣ ΟΣΙΑΣ ΜΕΛΟΥΣ

 Η ΟΣΙΑ ΜΕΛΩ ΣΤΗ ΒΟΥΡΡΙΝΑ ΤΗΣ ΚΩ ΛΑΪΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΑΙ ΛΑΤΡΕΙΑ / 26ο

3. Μαρτυρία Γεωργίας Μαμουζέλου 

Ἡ κ. Γεωργία Μαμουζέλου εἶναι κόρη τοῦ Μιχάλη Πέτσαλη, ὁ ὁποῖος, ὅπως θά δοῦμε στή συνέχεια, εἶναι αὐτός πού μέ τή βοήθεια τοῦ πατέρα του, Βασίλη Πέτσαλη, βρῆκε καί ἀνακαίνισε τό ἐρειπωμένο κτίσμα. Ἀπό τά παιδικά της χρόνια τό ἐκκλησάκι ἀποτελοῦσε τό κέντρο τῆς πνευματικῆς ζωῆς τῆς οἰκογένειάς της. Μετά τήν ἀνακαίνισή του, συνδέθηκε ἄμεσα μέ ὅλα τά σημαντικά γεγονότα τῆς οἰκογένειάς τους. Σέ αὐτό τελοῦνταν οἱ βαπτίσεις, οἱ γάμοι καί ὅποιο μυστήριο ἦταν ἀναγκαῖο. Πάντοτε προσπαθοῦσαν νά ἔχουν ἀναμμένο τό καντήλι του καί νά εἶναι εὐπρεπές ὥστε νά μπορεῖ νά δέχεται προσκυνητές. Σύμφωνα μέ τή μαρτυρία της, κατά τήν ἀνεύρεσή του ἦταν ἐντελῶς κατεστραμμένο. Οἱ τοῖχοι του σώζονταν σέ πολύ μικρό ὕψος καί ἦταν σκεπασμένο ἀπό τά χώματα πού οἱ βροχές κατέβαζαν ἀπό τόν ὑπερκείμενο λοφίσκο. Τό μόνο πού ὑπῆρχε ἦταν ἡ κόγχη τοῦ ἱεροῦ, στήν ὁποία διασώζονται μέχρι σήμερα σπαράγματα τοιχογραφιῶν. Μέ προσωπική ἐργασία, ὑψώθηκαν οἱ τοῖχοι καί τό ναΰδριο στεγάσθηκε. Ἀκόμη καί σήμερα, πού ὁ ναός τῆς Ὁσίας γνωρίζει τή φροντίδα πολλῶν πιστῶν καί δέχεται ἐπισκέψεις πλήθους προσκυνητῶν, ἡ οἰκογένεια Πέτσαλη καί ἡ κ. Γεωργία Μαμουζέλου αἰσθάνεται στενότατο δεσμό μέ αὐτόν καί συνεχίζει νά πρωτοστατεῖ στίς προσπάθειες ἐξωραϊσμοῦ ὄχι μόνο τοῦ ναοῦ, ἀλλά καί τοῦ περιβάλλοντος χώρου.

 4. Μαρτυρία τοῦ Παντελῆ Σβουρένου 

Μεγάλο ἐνδιαφέρον γιά τό θέμα πού πραγματευόμαστε ἔχει τό ἄρθρο τοῦ Π. Σβουρένου στό «Βῆμα τῆς Κῶ»149 Ἡ μαρτυρία του ἀναφέρεται στήν ἀποκάλυψη τοῦ ναοῦ, ἀλλά καί σέ μία λαϊκή παράδοση. Στά χρόνια πρίν τόν πόλεμο κοντά στό ἐκκλησάκι βρισκόταν ἡ μάντρα τοῦ κτηνοτρόφου Βασίλη Πέτσαλη. Τό μέρος πού ὑπῆρχε ὁ ναός δέν ἔδειχνε κάτι, καθώς τό κτίσμα ἦταν παραχωμένο καί γκρεμισμένο. Μετά ἀπό ἐμφανίσεις τῆς Ὁσίας στόν γιό του, Μιχάλη Πέτσαλη, ὁ τελευταῖος ξεκίνησε νά σκάβει γιά νά δεῖ ἂν ὑπῆρχε κάτι στόν τόπο πού τοῦ ὑπέδειξε ἡ μαυροντυμένη μορφή πού ἐμφανιζόταν στόν ὕπνο του. Τό σκάψιμο, μέ τή βοήθεια τοῦ πατέρα του, ἀπεκάλυψε, μετά ἀπό λίγες ἡμέρες, παλαιό κτίσμα στό ὁποῖο ὑπῆρχε ὑποτυπώδης διαμόρφωση ναοῦ καί τοιχογραφίες στήν κόγχη τοῦ ἱεροῦ Βήματος. Γιά ἕνα χρόνο περίπου ἄναβαν τό καντήλι μέσα στά χαλάσματα, ἀλλά δέν ἔκαναν κάτι ἄλλο. Τότε ἐμφανίσθηκε πάλι ἡ Ὁσία στόν Μιχάλη Πέτσαλη, ὁ ὁποῖος πλέον τήν εἶχε συνηθίσει, καί τοῦ εἶπε: «θέλω νά σέ βοηθήσω νά μοῦ χτίσεις ἕνα ἐκκλησάκι σέ ἐκεῖνο τό μέρος». Μετά ἀπό μία ἀναφορά στόν ἀνορθόδοξο τρόπο μέ τόν ὁποῖο βρῆκε χρήματα γιά νά κτίσει τό ἐκκλησάκι, περιγράφει μέ συντομία ὅτι μέ ζῶα ἀνέβασαν τά ὑλικά καί ἀνέθεσαν σέ μάστορα νά κτίσει τό ἐκκλησάκι πού ὑπάρχει σήμερα. Ὁ Π. Σβουρένος κλείνει τήν ἀφήγηση μέ τή διαβεβαίωση ὅτι αὐτά πού γράφει τά εἶχε διηγηθεῖ σέ αὐτόν ὁ ἴδιος ὁ Μιχάλης Πέτσαλης, ὅταν παλαιότερα δούλευε μαζί του.

5. Μαρτυρία Μανώλη Κουτελλᾶ

 Ἐνδιαφέρουσα εἶναι καί ἡ μαρτυρία τοῦ κ. Μανώλη Κουτελλᾶ, κατοίκου Κῶ καί Αὐστραλίας. Ὁ κ. Μ. Κουτελλᾶς μέ ἐπισκέφθηκε καί ἐδήλωσε ὅτι ἡ εὐρύτερη περιοχή, ὅπου ἔχει οἰκοδομηθεῖ τό ἐκκλησάκι τῆς Ὁσίας, βρίσκεται στά τοπογραφικά ὅρια μεγαλύτερου κτήματός του. Σέ συνεννόηση μέ τήν οἰκογένειά του μᾶς γνωστοποίησε ὅτι ἐπιθυμεῖ νά παραδώσει στήν κυριότητα τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Κώου καί Νισύρου τό σχετικό τεμάχιο μέ τήν ὑποχρέωση τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Κώου καί Νισύρου νά γίνεται ἀναφορά στή δωρεά τῆς οἰκογένειας Κουτελλᾶ. Εἶναι προφανές, ὅτι κατά τήν κτηματολόγηση τῆς Κῶ ἀπό τίς ἰταλικές ἀρχές ἡ οἰκογένεια Κουτελλᾶ ἐνέγραψε στά κτήματά της τήν εὐρύτερη περιοχή, τήν ὁποία φρόντιζε, ὥστε νά τήν διασώσει, καθώς ἡ Ἐκκλησία, κατά τήν χρονική περίοδο πού ἔγινε ἡ κτηματολόγηση στήν Κῶ, ἦταν ἐμπερίστατη.

-122-

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου