28 Νοεμβρίου, 2024

ΔΗΜΟΣΙΑ ΑΠΟΡΡΙΨΗ ΤΟΥ ΤΡΟΠΟΥ ΕΚΛΟΓΗΣ ΤΩΝ ΑΡΧΙΕΡΕΩΝ

Η εφ. "Ειρήνη" δημοσίευσε μία περιληπτική αφήγηση για όσα γίνονταν στο ειδικό δικαστήριο. Η εφ. αναλύει διεξοδικά το σκεπτικό της απόφασης του ειδικού δικαστηρίου, αλλά και ένα άρθρο του διευθυντού της Ριζαρείου Εκκλησιαστικής Σχολής αρχιμ. Κολιάτσου σε συνέχειες, για τις σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας, ενώ σχολιάζει αρνητικά την ύπαρξη Υπουργείου για τα εκκλησιαστικά καθώς και την παρουσία του βασιλικού επιτρόπου στην Ι.Σ.239 . 

Η κατάθεση του Διονυσίου Βερσή, αναφέρει όπως δημοσιεύει άλλη εφ., πως ο δικηγόρος Ηλ. Ποταμιάνος παρουσιάστηκε στον αδελφό του Κωνσταντίνο και ζητήθηκε από αυτόν το ποσό των 30.000 δρχ για να πετύχει τη χειροτονία του αδελφού του στο βαθμό του επισκόπου. Τον μάρτυρα όμως διέψευσε προφορικά ο αδελφός του Κωνσταντίνος Βερσής, και με επιστολή προς τον Ηλ. Ποταμιανό. Ο Ποταμιάνος δήλωσε σε εφ. ότι όλα αυτά γίνονται σε συνεννόηση για να καλυφθεί η ενοχή άλλων. 

Στο ίδιο φύλλο της εφ. διαβάζουμε ότι συγγενείς του Νικολόπουλου πίεσαν τον αδελφό του αρχιεπ. Καλλινίκου Τερζόπουλου, να μην καταθέσει όσα γνώριζε για την υπόθεση240 . Σε επόμενο φύλλο η εφ. δημοσιεύει πως οπαδοί και φίλοι του υπόδικου Νικολόπουλου απειλούν να κακοποιήσουν τους μάρτυρες. Ακόμα η εφ. αναφέρει για την ανάρμοστη συμπεριφορά κληρικών που ήταν μάρτυρες στο δικαστήριο και δεν φέρθηκαν σωστά241 . 

Μία άλλη εφ., μετά από διακοπή λίγων ημερών δημοσιεύει πως ξανάρχισε η δίκη  την 17η Φεβρουαρίου 1876. Το δικαστήριο διέταξε να προσαχθεί δια της βίας ο αδελφός του αρχιεπ. Καλλινίκου, ο Χρήστος Τερζόπουλος, ο Λυκούδης ανακριτής στο Ναύπλιο, ο  Γ.Γονίδης γραμματέας του υπουργικού συμβουλίου, ο πρώην υπουργός Ν. Παπαμιχαλόπουλος, ο πρώην ταμίας στο Ναύπλιο, ο Ξηνταράκος και οι Αθ. Μαλούχος έμπορος στην Τρίπολη, ο λοχαγός Γεώργιος Αντζουλάς, ο ιερομόναχος Άνθιμος Αναγνωστόπουλος, ο ιερομόναχος Βαρθολομαίος Γεωργιάδης, διευθυντής της Ιερατικής Σχολής Χαλκίδας καθώς και οι μάρτυρες Πουρναράς, Νικ. Στρατηγόπουλος και ο εισαγγελέας Λεόντιος Οικονόμου, Ο Νικ. Παπαμιχαλόπουλος, ο οποίος εξετάστηκε κατ'αντιπαράστασιν με τους παραπάνω μάρτυρες που τους διέψευσε θυμωμένος και αγανακτισμένος. Η εφ. σχολίασε όλα αυτά τα περιστατικά χωρίς να εκφέρει γνώμη για την αξία των καταθέσεων επειδή αυτό είναι αρμοδιότητα του δικαστηρίου242 . Μια άλλη εφ. καυτηριάζει τα γεγονότα γράφοντας τα εξής: "[...] Ω! Βεβαίως ναι, ας απέλθη πλήρης ο παραδειγματισμός ου μόνον δια της τιμωρίας των ιερόσυλων δύο υπουργών, αλλά και των ανάξιων εκείνων αρχιερέων, των δια της δωροδοκίας προχειρισθέντων, και τούτο προς δόξαν και κλέος της εκκλησίας και προς θρίαμβον της ηθικής εν τη ημετέρα Πατρίδι. Η 26η Ιανουαρίου, ημέρα ενάρξεως της δίκης, ευαγγελίζεται νέον πολιτικόν στάδιον δια την Ελλάδα, εις τον ορίζοντα της οποίας ήρχισε να υποφώσκη η ως μελλούσης ευδαιμονίας, ην τινα θα καρπωθή εκ της ηθικής αυτής αναπλάσεως και της παγιώσεως της τάξεως και το προς τους νόμους αυτής σεβασμού»243 . Η ίδια εφ. "Αγών", τοπική της Ζακύνθου που εκδίδεται άπαξ της εβδομάδος,  αναφέρεται στην ανυπομονησία του αθηναϊκού κοινού για την έκβαση της δίκης, οι οποίοι ενώνονται με την προσοχή και την ανυπομονησία του επαρχιακού κοινού, το οποίο με τη σειρά του εύχονταν από τότε που ανέκυψε το σκάνδαλο, να γίνει η δίκη των δύο ιερόσυλων υπουργών οι οποίοι νόμιζαν πως με την εξουσία που είχαν, θα μπορούσαν να βεβηλώσουν την Εκκλησία για να πλουτίσουν. Μάταια έγραφαν οι δικηγόροι τους "επί παιδεία διακρινόμενοι", προσπαθούσαν να αποσπάσουν με σοφιστείες τους πρώην υπουργούς από τα χέρια της δικαιοσύνης, στην οποία πρέπει να δώσουν λόγο. Στη συνέχεια η εφ. γράφει πως θα πρέπει να δοθεί ένα μάθημα σε αυτούς τους βδελυρούς χαρακτήρες, καταλήγοντας πως η Ελλάδα μετά το τέλος αυτής της δίκης, όποιο και αν είναι το αποτέλεσμα θα αποδείξει σε όλους αυτούς που πολεμούν τον Ελληνισμό στην Ευρώπη ότι οι σημερινοί Έλληνες απόγονοι των αρχαίων Ελλήνων "δεν απωλέσαμεν τα στοιχεία της προαγωγής άτινα ξένος δάκτυλος, ο δάκτυλος της διπλωματίας δια της ραδιουργίας και των επιβούλων εισηγήσεων προσπάθησε να εξαφανίση προς το συμφέρον αυτού· αλλά πιστοί εις το δόγμα των ημετέρων προγόνων, [...] προκαλούμεν την τιμωρίαν κατά των ασεβούντων αδιαφορούντες περί της θέσεως των προσώπων άτινα θα υποβληθώσιν εις αυτήν, αφού τούτα, το ίδιον συμφέρον αντί του κοινού προτιμήσαντα, προέβησαν, τας  υψίστας βαθμίδος της πολιτείας κατέχοντα, εις τον εξευτελισμόν και των νόμων και της θρησκείας"244 . 

Άλλη αθηναϊκή εφ. αναφέρει πως η επιλογή των προσώπων για τις κενές αρχιεπισκοπές δεν θα πρέπει να γίνεται από την κεντρική εξουσία μετά από πρόταση της Ι.Σ., αλλά πρέπει να εκλέγονται από τους ιερείς και τους προύχοντες των επαρχιών εκείνων που πρόκειται να ποιμάνουν. Ο συντάκτης αναφέρει πως λόγω της ύπαρξης αυτού του σκανδάλου θα πρέπει να εφαρμοστούν τα έθιμα της Εκκλησίας για τον τρόπο εκλογής. Η εφ. σημειώνει ότι με τον ίδιο τρόπο θα πρέπει να εκλέγονται οι ιερείς από τις ενορίες και όχι από τους αρχιερείς, οι οποίοι εγκρίνουν και χειροτονούν αγράμματους υποψηφίους245 . 

Η εφ. «Ειρήνη» σχολιάζει το δημοσίευμα σε συνέχειες του αρχιμ. Σωκράτους Κολιάτσου διευθυντού της Ριζαρείου Σχολής που μεταξύ άλλων αναφέρεται στους θείους και ιερούς κανόνες σχετικούς με το ζήτημα της σιμωνίας246 . 

Η εφ. «Άγγελος», επέστρεψε στη συνεδρίαση της παρελθούσας Τρίτης γράφοντας ότι ο πρόεδρος του ειδικού δικαστηρίου αποδοκίμασε την ενέργεια των εισαγγελέων να διωχθεί ο μάρτυρας Β. Τερζόπουλος για ψευδορκία, λέγοντας πως όσο διαρκούσε η δίκη είναι στη δικαιοδοσία του η έκδοση εντάλματος συλλήψεως. Ο μάρτυρας Γ. Γονίδης κατέθεσε πως ο αποθανών αρχιεπ. Αργολίδος του είπε πως αγόρασε τη μίτρα δίνοντας 45.000 δρχ και ότι τον "ελήσττευσαν" οι πρώην υπουργοί. Ο αδελφός του αρχιεπ. κατάθεσε πως όσα είχε πει ο ίδιος ήταν αληθινά, έκρυψε μόνο το γεγονός ότι απειλήθηκε πως θα μαχαιρωθεί247 . 

Σε άλλη εφ. να διαβάσουμε για την κατάθεση των νέων μαρτύρων στο ειδικό δικαστήριο. "Εν τη χθεσινή συνεδριάσει του ειδικού δικαστηρίου εξητάσθησαν οκτώ μάρτυρες, οι κύριοι Αγ. Μεταξάς, Γερ. Κοντομήχαλος, Ευγ. Δεπάστας, Κακουριώτης, Μαντζαβίνος, Θωμάς Βουτσινάς, Κοσμάς Λευκαδίτης και Κολόμβος. Ο κ. Μεταξάς κατέθεσεν ότι ο ιερεύς Πολλάνης είπεν αυτώ ότι ο Κομποθέκρας μετά του Πετρή παρέδωκαν 10,000 δρ. εις τον Βαλασσόπουλον. Ο Γερ. Κοντομήχαλος ωμολόγησεν ότι πεποίθησιν έχει ότι χρήματα μέχρι 50,000 δρ. εξώδευσαν ο Κομποθέκρας προς επιτυχίαν του αξιώματος του αρχιερέως, ότι τα χρήματα ταύτα εδόθησαν εις τον Βαλασσόπουλον και Νικλόπουλον, ως και εις το ανεψιόν του επισκόπου Λευκάδος, δια μέσου του Πετρή· ότι ο ίδιος Κομποθέκρας είπε εις τον μάρτυρα ότι κατεστράφη υλικώς και ηθικώς, αναγκασθείς να πληρώση πολλά δια να γίνη αρχιερεύς.

-134-


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου