«Δι᾽ υμάς επτώχευσε πλούσιος ών, ίνα υμείς τή εκείνου πτωχεία πλουτήσητε» (Β΄ Κορ. 8, 9)
Μετά την έκπτωσή του από τον παράδεισο ο άνθρωπος ήταν αποκομμένος από τον Δημιουργό του, χωρισμένος από τους συνανθρώπους του και διεσπασμένος εσωτερικά. Δεν είχε την δύναμη να θεραπεύσει τον εαυτό του. Ο Θεός μέσα στην εκστατική Του αγάπη ενώθηκε με την δημιουργία πιο στενά από κάθε άλλη δυνατή ένωση, καθώς έγινε ο ίδιος αυτό που δημιούργησε. Η ενσάρκωση του Υιού και Λόγου του Θεού δεν είναι μόνον ένας τρόπος για να απαλειφθούν τα αποτελέσματα του προπατορικού αμαρτήματος, αλλά είναι ένα ουσιαστικό στάδιο στο ταξίδι του ανθρώπου από την θεία εικόνα στην θεία εξομοίωση.
Ένας άγιος γράφει για τον Χριστό ότι είναι τέλειος σε ό,τι είναι δικό Του και τέλειος σε ό,τι είναι δικό μας. Ως Θεός είναι ένα παράθυρο που μας δείχνει τον Θεό. Ως άνθρωπος είναι ο δεύτερος Αδάμ, που μας δείχνει τον αληθινό χαρακτήρα της ανθρώπινης προσωπικότητός μας. Έγινε ό,τι είμαστε, για να μας κάνει ό,τι είναι Αυτός. Με άφατο τρόπο το άπειρο περιορίζεται, ενώ το πεπερασμένο εκτείνεται στο μέτρο του απείρου. Πήρε ανθρώπινο σώμα και ψυχή.
Ο Χριστός έζησε την ζωή Του πάνω στην γη κάτω από τις συνθήκες της πτώσεως. Ο ίδιος δεν είναι αμαρτωλό πρόσωπο, αλλά μέσα στην συμπαράστασή Του για τον πεπτωκότα άνθρωπο δέχεται ως έσχατο όριο τις συνέπειες της αμαρτίας του Αδάμ. Δεν είναι νέος άνθρωπος, όπως ένας που προέρχεται από εξωτερική πράξη, αλλά προϋπήρχε και άρχισε τώρα να ζει όχι μόνο με θεϊκό, αλλά και με ανθρώπινο υπαρξιακό τρόπο. Δεν προσέλαβε την ανθρώπινη ιδέα, διότι δια μιας θα είχαν οδηγηθεί στην σωτηρία όλοι οι κατ’ άτομο άνθρωποι ως μέτοχοι αυτής της ιδέας. Ο Λόγος του Θεού προσέλαβε έναν συγκεκριμένο άνθρωπο και μάλιστα ολόκληρο, χωρίς ν’ αφήσει απ’ έξω τίποτε από την ανθρώπινη φύση. Διότι, όπως παρατηρεί ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος, «τό απρόσληπτον αθεράπευτον, ό δε ήνωται τω Θεώ τούτο και σώζεται».
Στον Χριστό ενώθηκαν βεβαίως δύο φύσεις, η θεία και η ανθρώπινη. Στην πραγματικότητα όμως η ανθρώπινη φύση δεν είχε ποτέ διατελέσει ως αυτοτελής οντότης, οπότε φυσικά θα περιελάμβανε και το στοιχείο της αμαρτωλότητος, αλλά ευρέθηκε από την αρχή ενωμένη με την θεία φύση λαμβάνοντας υπόσταση στο πρόσωπο του Υιού και Λόγου του Θεού. Ο Θεός κένωσε τον εαυτό Του γενόμενος άνθρωπος. Η κένωση αυτή σημαίνει απλώς κάθοδο της θεότητος στον άνθρωπο, η οποία όχι μόνο δεν αποτελεί πράξη μειωτική, αλλ’ αντιθέτως φαίνεται καρπός της απεριόριστης δυνάμεως του Θεού, που μπορεί να εισέρχεται ακόμη και στα επί μέρους· φαίνεται δείγμα της άπειρης αγάπης Του προς την ανθρωπότητα.
Ὁ Χριστός πτώχευσε, για να πλουτίσει όλους εμάς τους ανθρώπους. Πολὺ εύστοχα εκφράζει ο απόστολος Παύλος την αλήθεια αυτή γράφοντας προς τους Κορινθίους: «δι᾽ υμάς επτώχευσε πλούσιος ων, ίνα υμείς τη εκείνου πτωχεία πλουτήσητε» (Β΄ Κορ. 8, 9). Σχολιάζοντας τον λόγο αυτό ο ιερός Χρυσόστομος λέει: «Πλούτον δε ενταύθα φησι την γνώσιν της ευσεβείας, τον των αμαρτημάτων καθαρισμόν, την δικαιοσύνην, τον αγιασμόν, τα μυρία άπερ παρέσχεν ημίν αγαθά, και μέλλει παρέχειν». Δηλαδή· «Πλούτο εδώ εννοεί την γνώση της ευσεβείας, τον καθαρισμό από τις αμαρτίες, την δικαίωσή μας, τον αγιασμό μας, τα αναρίθμητα αγαθά που μας πρόσφερε και όσα πρόκειται να μας προσφέρει».
Εορτάζοντας τα φετινά Χριστούγεννα ας επιθυμήσουμε να μετάσχουμε και εμείς στον ανεξάντλητο αυτό πλούτο που μας δώρισε με την εκούσια πτώχευσή Του ο Κύριος γενόμενος άνθρωπος από την Παναγία Παρθένο. Ο πλούτος παρέχεται δωρεάν σε όλους όσοι τον ποθούν. Αυτό επιθυμεί ο γεννηθείς στην Βηθλεέμ Κύριός μας Ιησούς, να πλουτίσουμε όλοι σε πνευματικά αγαθά. Ας μελετούμε λοιπόν όλοι μας τον λόγο του Θεού, για να αποκτήσουμε την γνώση της ευσεβείας. Ας προσερχόμαστε τακτικά στο μυστήριο της μετανοίας και εξομολογήσεως για να λάβουμε την άφεση των αμαρτιών μας. Ας κοινωνούμε, με πίστη και σωστή προετοιμασία, των Αχράντων μυστηρίων, για να απολάβουμε την προσωπική μας δικαίωση και τον αγιασμό μας. Ας αγωνιζόμαστε φιλότιμα να τηρούμε τις εντολές του Χριστού και ας μη λείπουμε από τον Ναό του Θεού και τις ιερές Ακολουθίες, για να αξιωθούμε των αμετρήτων αγαθών που μας χάρισε ο Χριστός με την ενανθρώπησή Του και όλων εκείνων που θα μας χαρίσει στην επουράνια βασιλεία Του.
Ως Ποιμενάρχης της Ιεράς Μητροπόλεως Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας εύχομαι σε όλους, επιφανείς και αφανείς, πτωχούς και πλουσίους, κλήρο και λαό, ο γεννηθείς Κύριος, ο θεάνθρωπος Ιησούς Χριστός, να σας ενισχύει καθημερινά στην ζωή σας και να σας πλουτίζει πάντοτε με τα εγκόσμια και τα υπερκόσμια αγαθά Του.
Αδελφοί μου, χαίρετε, ειρηνεύετε και υγιαίνετε.
Μετ᾽ ευχών πολλών
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
† Ο Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας ΙΩΗΛ
Ταπεινός προς τον νηπιάσαντα Ιησούν ευχέτης σας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου