20 Φεβρουαρίου, 2025

6.11 Περί του απαραβιάστου του αυτεξουσίου Α'

 Η ελευθερία του ανθρώπου, συνεχίζει ο Άγιος Νεκτάριος, δεν περιορίζεται όταν υποτάσσεται στο νόμο του Θεού, καθώς αυτός ο νόμος είναι θείος και άπειρος. Αντίθετα, περιορίζεται όταν αντιστρατεύεται το νόμο και το θέλημα του Θεού, διότι τότε βρίσκεται σε έναν πεπερασμένο και στενό κύκλο των θελημάτων της σάρκας και της αισθητικής φύσης. Σε αυτή την περίπτωση, χάνει τον χαρακτήρα της ελευθερίας του, αφού η πνευματική και νοερή φύση του υποτάσσεται στην αισθητική φύση και στα θελήματα αυτής192 . Ο Άγιος Νεκτάριος, λοιπόν, συμπεραίνει ότι η ηθική ελευθερία αποκτάται μόνο με την ταύτιση της θελησής μας με τη θέληση του Θεού, δηλαδή με τον νόμο του Θεού. Για να επαληθεύσει τα παραπάνω, συνεχίζει με παραπομπές από τον Ιωάννη Χρυσόστομο, τον Ιωάννη Δαμασκηνό και τον φιλόσοφο και μάρτυρα Ιουστίνο. Κλείνει την ομιλία του, λέγοντας ότι ο άνθρωπος οφείλει με ευλάβεια να φυλάσσει τον νόμο του Θεού και να τηρεί το θέλημά Του. Ως εικόνα του Θεού στη γη, είναι υποχρεωμένος να εκπληρώσει τον σκοπό του, διαφορετικά θα κατακριθεί ως παραβάτης των καθηκόντων και της αποστολής του, αλλά και για την κακή χρήση του αυτεξούσιού του, παραδιδόμενος στα πάθη και τις επιθυμίες του. 

6.11 Περί του απαραβιάστου του αυτεξουσίου 

Με το ρητό: «εἴ τις θέλει ὀπίσω μου ἐλθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἑαυτὸν καὶ ἀράτω τὸν σταυρὸν αὐτοῦ καὶ ἀκολουθείτω μοι» (Ματθ. 16, 24), ξεκινάει την ομιλία του ο Άγιος Νεκτάριος. Τα παραπάνω λόγια του Χριστού αποδεικνύουν πόσο σεβαστό και απαραβίαστο είναι το αυτεξούσιο και η ηθική ελευθερία του ανθρώπου. Ο Χριστός ήρθε για τη σωτηρία του ανθρώπου, αλλά δεν παραβιάζει το αυτεξούσιο του193 . Ο Άγιος Νεκτάριος προσκαλεί τον άνθρωπο να λάβει ενεργό μέρος στη σωτηρία του, χωρίς να επηρεάζει την ελευθερία του. Εάν ο άνθρωπος δεν ήταν ον ελεύθερο και αυτεξούσιο, δεν θα αξίωνε τέτοιο σεβασμό και τόσο μεγάλη τιμή, ώστε να καλείται να συνεργαστεί με τον Σωτήρα για τη δική του σωτηρία. Συνεχίζει, φέρνοντας μπροστά μας την εικόνα του Υιού του Θεού, που γίνεται άνθρωπος και ήρθε «ἵνα ἀρή τὴν ἁμαρτίαν τοῦ κόσμου» (Ιω. 1, 29). Πορεύτηκε εκούσια στον σταυρό και μας προσκαλεί να εισέλθουμε στον παράδεισο, παραμένοντας πιστός στην ελευθερία του ανθρώπου. Το αυτεξούσιο του ανθρώπου, που απορρέει από την ηθική του ελευθερία, αποδεικνύει τη μεγάλη αξία και την υψηλή περιωπή που έχει ο άνθρωπος στη Δημιουργία. Ταυτόχρονα, πρέπει να διδασκόμαστε το καθήκον μας: να εκτιμούμε την ελευθερία μας και να   μην ανεχόμαστε την υποδούλωση του αυτεξουσιού μας, καθώς και την εξάρτηση της ηθικής μας ελευθερίας από τα ταπεινωτικά πάθη και τις επιθυμίες μας194 .

-69-

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου