3.2 Εκπαιδευτική Προσφορά
Ειδική μνεία γίνεται στην εκπαιδευτική συνεισφορά της θρησκευτικής
κοινότητας του νησιού. Καθόλη την διάρκεια της Τουρκοκρατίας τα γράμματα
και η ελληνική γλώσσα υπέφεραν όπως και οι άνθρωποι από τις συνεχόμενες
επιδρομές και κακουχίες. Οι μονές και οι εκκλησίες έγιναν τα κρυφά σχολεία
εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας και οι μοναχοί και πατέρες οι διδάσκαλοι
και προστάτες της γλώσσας μας.
Ένα τέτοιο λαμπρό παράδειγμα αποτελεί ο Άγιος Ιγνάτιος και η Μονή
Λειμώνος. Ο άγιος ίδρυσε δύο εκπαιδευτικά σχολεία εντός των μονών του.
Την Λειμωνιάδα σχολή η οποία ήταν ένα σχολείο αρρένων και το
φροντιστήριο θηλέων της Μυρσινιώτισσας. Στις δύο αυτές σχολές οι μοναχοί,
παιδιά και κάτοικοι της περιοχής και όχι μόνο μάθαιναν την γραφή και
ανάγνωση της γλώσσας στην οθωμανοκρατούμενη Λέσβο. Μάλιστα το
σχολείο θηλέων ήταν για την εποχή το μοναδικό σχολείο θηλέων στην
αυτοκρατορία των Οθωμανών και τα μόνα σχολεία που υπήρχαν στο νησί
καθώς μετά από 250 σχεδόν χρόνια ιδρύθηκε σχολείο στο νησί.103
Επίσης, το 1526 ο Άγιος Ιγνάτιος ίδρυσε στην Μονή Λειμώνος την
βιβλιοθήκη, η οποία στις μέρες μας θεωρείται η μεγαλύτερη στο νησί
στεγάζοντας 512 χειρόγραφα χρονολογούμενα μεταξύ 10ου και 20ου αιώνα,
40 μουσικούς κώδικες και κατάστιχα, 2.238 έγγραφα και 17.000 βιβλία.104
Πολλά από αυτά, έχουν μεγάλη ιστορική αξία καθώς αποτελούνται από
ελληνικά και οθωμανικά έγγραφα τα οποία χρησιμοποιούνται από τους
ιστορικούς ερευνητές για την εξακρίβωση γεγονότων της εποχής εκείνης που
τα γραπτά ήταν λίγα και τα περισσότερα έχουν χαθεί.
Σε πολλές άλλες μονές, όπως του Αγίου Ραφαήλ, συναντώνται πολλά
συγγραφικά κειμήλια ιστορικής και πνευματικής αξίας αλλά και συλλογές που
έχουν μεγάλη εκπαιδευτική αξία καθώς τα στοιχεία εκείνης της εποχής για το
νησί είναι ελλιπή.
-72-
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου