18 Φεβρουαρίου, 2020

Ἡ κακή χρήση τοῦ αὐτεξουσίου τῶν ἀνθρώπων δημιουργεῖ τά σκάνδαλα.


Ο Κύριος εἶπε ὅτι ὅπως ἔχει ἡ κατάσταση 
τοῦ κόσμου, κατ’ ἀνάγκην θὰ ἔλθουν τὰ 
σκάνδαλα. «Ἀνάγκη
ἐστὶν ἐλθεῖν τὰ σκάνδαλα» (Ματθ. ιη΄ 7).
Μὲ τὶς συνθῆκες ποὺ ἔχουν δημιουργη-
θεῖ εἶναι ἀδύνατο νὰ μὴν ἔλθουν. «Ἀνέν-
δεκτόν ἐστι τοῦ μὴ ἐλθεῖν τὰ σκάνδαλα»
(Λουκ. ιζ΄ 1).
Ἀλλὰ νὰ ἐξηγήσουμε πρῶτα τί εἶναι τὰ
σκάνδαλα. Ἡ λέξη «σκάνδαλο» σημαίνει
«πρόσκομμα», ἐμπόδιο, παγίδα, ποὺ τὸ
βάζω γιὰ νὰ σκοντάψει ὁ ἄλλος καὶ νὰ
πέσει. «Σκάνδαλα» εἶναι «τὰ κωλύματα
τῆς ὀρθῆς ὁδοῦ», γράφει ὁ ἱερὸς Χρυ-
σόστομος. Εἶναι τὰ ἐμπόδια ποὺ ἐμπο-
δίζουν τοὺς πιστοὺς νὰ ζήσουν τὴ ζωὴ
τῆς ἀρετῆς, τὴ ζωὴ τοῦ Πνεύματος. Εἶναι
δηλαδὴ οἱ πειρασμοὶ τοὺς ὁποίους φέρ-
νει ὁ διάβολος στὴ ζωὴ τῶν πιστῶν
ἀνθρώπων, προκειμένου νὰ τοὺς παρα-
σύρει στὴν ἁμαρτία καὶ νὰ τοὺς ἀπομα-
κρύνει ἀπὸ τὸν δρόμο τοῦ Θεοῦ. 
       Οἱ πειρασμοὶ ποὺ γίνονται αἰτία 
νὰ σκανδαλισθοῦν οἱ πιστοὶ καὶ νὰ 
χάσουν τὴν πίστη
τους εἶναι πολλῶν εἰδῶν· οἱ χειρότεροι
ὅμως ἀπ’ ὅλους εἶναι αὐτοὶ ποὺ προέρ-
χονται ἀπὸ «εὐσεβεῖς» ἀνθρώπους καὶ
κατ’ ἐξοχὴν ἀπὸ ἀνθρώπους ποὺ ἔχουν
κάποιο ἐκκλησιαστικὸ ἀξίωμα.
Ἀλλὰ γιατί κατ’ ἀνάγκην θὰ ἔλθουν τὰ
σκάνδαλα; Διότι ἡ ἀνθρωπότητα βρί-
σκεται σὲ τροχιὰ ἀποστασίας. «Ὁ κό-
σμος ὅλος ἐν τῷ πονηρῷ κεῖται» (Α΄ Ἰω.
ε΄ 19). Ἡ διαφθορά, ἡ ἔκλυση τῶν ἠθῶν,
οἱ κραυγαλέες ἀδικίες, τὸ ξέπλυμα βρώ-
μικου χρήματος δὲν εἶναι ὑγιεῖς καταστά-
σεις. Μοιάζουν μὲ καρκινογόνα κύττα-
ρα ποὺ σχηματίζουν συνεχῶς κακοήθεις
ὄγκους, δημιουργοῦν ὅλο καὶ νέα σκάν-
δαλα. Ἡ κοινωνία μας εἶναι δαιμονοκρα-
τούμενη κοινωνία. Σπέρνει ἀνέμους καὶ
θερίζει θύελλες.
Ὁ ἅγιος Θεὸς δὲν εἶναι αἴτιος τοῦ κα-
κοῦ. «Ὁ Θεὸς ἀπείραστός ἐστι κακῶν,
πειράζει δὲ αὐτὸς οὐδένα» (Ἰακ. α΄ 13).
Ὅπως δὲν εἶναι αἴτιος τοῦ θανάτου ὁ
Θεός, ἔτσι οὔτε καὶ τῶν σκανδάλων εἶ-
ναι αἴτιος. «Ὡς γὰρ ὁ Θεὸς θάνατον οὐκ
ἐποίησεν, οὕτως οὐδὲ σκάνδαλα ἔκτι-
σεν», ἔλεγε ἕνας ἀρχαῖος ἑρμηνευτής.
Δὲν δημιούργησε τὰ σκάνδαλα ὁ Θεός.
Ὁ παγκάκιστος διάβολος εἶναι βεβαίως
εἰσηγητὴς τῶν σκανδάλων, ἀλλὰ ἂν δὲν
εἶχε συνεργάτες, δὲν θὰ ὑλοποιοῦνταν
τὰ σκάνδαλα. «Τὸ σκάνδαλον σπείρε-
ται μὲν παρὰ τοῦ δαίμονος, ὑπ’ ἀνθρώ-
που δὲ τρέφεται καὶ αὔξεται καὶ κομίζε-
ται, προαίρεσιν ἔχοντος φαύλην καὶ δι-
εφθαρμένην», σημειώνει ὁ ἑρμηνευτὴς
Ζιγαβηνός. Τὰ σκάνδαλα τρέφονται καὶ
αὐξάνονται καὶ ὑλοποιοῦνται ἀπὸ ἀν-
θρώπους ποὺ ἔχουν φαύλη καὶ διεφθαρ-
μένη προαίρεση. Ἡ κακὴ χρήση τοῦ
αὐτεξουσίου τῶν ἀνθρώπων δημιουρ-
γεῖ τὰ σκάνδαλα. «Τὸ αὐτεξούσιον ἐγέν-
νησεν ἔν τισι τὸ σκάνδαλον»! Δυστυχῶς
λόγῳ τῆς μεγάλης ἀποστασίας ποὺ πα-
ρατηρεῖται στὴν ἐποχή μας ἡ προαίρεση
πολλῶν ἀνθρώπων ἔχει τόσο πολὺ δι-
αστραφεῖ, ποὺ μὲ τὴν ἐλεύθερη θέλησή
τους δέχονται νὰ γίνουν ὄργανα τοῦ σα-
τανᾶ. Κάνουν κακὴ χρήση τοῦ αὐτεξου-
σίου καὶ σκανδαλίζουν τοὺς συνανθρώ-
πους τους.
       Τὰ σκάνδαλα κάνουν ζημιά. Ἀλλὰ ἂν
ἀντιμετωπίζονται σωστά, μποροῦν νὰ
φέρουν καὶ ὠφέλεια στὴν Ἐκκλησία. Πα-
ρατηρεῖ ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος ὅτι «τὰ
σκάνδαλα καὶ διεγείρει καὶ ὀξυτέρους
ποιεῖ, καὶ ἀκονᾷ, καὶ οὐ μόνον τὸν φυλατ-
τόμενον, ἀλλὰ καὶ τὸν περιπεσόντα τα-
χέως ἀνιστᾷ· ἀσφαλέστερον γὰρ αὐτὸν
ἐργάζεται, καὶ δυσάλωτον μᾶλλον ποιεῖ»
(P.G. 58, 575). Τοὺς ἐπιμελεῖς τοὺς βο-
ηθοῦν νὰ εἶναι πιὸ ἄγρυπνοι, πιὸ προσ-
εκτικοί, πιὸ ἐνεργητικοί. Τοὺς δίνουν πο-
λύτιμη εὐκαιρία νὰ ἀγωνιστοῦν μὲ γεν-
ναιότητα. Κι ἀπ’ τὸν ἀγώνα ποὺ κά-
νουν στεφανώνονται. Πόσοι δίκαιοι, πό-
σοι ἅγιοι, πόσοι ὅσιοι καὶ μάρτυρες τῆς
Ἐκκλησίας μας ὄχι μόνο δὲν ζημιώθη-
καν ἀπὸ τὰ σκάνδαλα ποὺ ἀντιμετώπι-
σαν στὴν πολυκύμαντη ζωή τους, ἀλλὰ
πῆραν καὶ στεφάνι! Ἀλλὰ κι αὐτοὺς ποὺ
εὔκολα παρασύρονται τοὺς βοηθοῦν τὰ
σκάνδαλα νὰ ξυπνήσουν, νὰ σηκωθοῦν
καὶ νὰ προσέχουν στὸ ἑξῆς νὰ μὴν πέ-
φτουν στὶς παγίδες τοῦ σατανᾶ.
Ὅσο μποροῦμε, νὰ φυλαγόμαστε ἀπὸ
τὰ σκάνδαλα. Ἀλλὰ νὰ προσέχουμε κι
ἐμεῖς νὰ μὴ σκανδαλίζουμε. Αὐτὸ ὅμως
εἶναι μεγάλο θέμα καὶ πολὺ σοβαρό, θέμα
ποὺ ἀξίζει νὰ τὸ διαπραγματευθοῦμε
ἄλλοτε ἐκτενέστερα.ΟΣΩΤΗΡ2061

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου