28 Μαΐου, 2024

Ομιλιες του Μητροπολίτου Πολυανής και Κιλκισίου Αποστόλου Μερος 28ο

 δ. Η μετάνοια ως προσφορά του Αγίου Πνεύματος

Η ολοκλήρωση της πορείας προς την μετάνοια είναι καρπός της σχέσης του Θεού με τον άνθρωπο μέσα στο πλαίσιο μιας σωτηριώδους συνεργασίας423 . Ο επίσκοπος στις ομιλίες που μελετήσαμε τοποθετείται σε αυτή τη θεολογική βάση και μεταφέρει το μήνυμα στους πιστούς πως η μετάνοια δεν αποτελεί επιτυχία του ανθρώπου, διότι «η λυτρωτική αλλαγή δεν έχει καμια εγωπαθή αξίωση». 424 Εφόσον «με την ενέργεια του αγίου Πνεύματος μετανοούμε και η μετάνοια είναι αυγασμός, φωτισμός της συνείδησης, μεταπήδηση από το μίσος και την έχθρα προς τη χάρη την αγάπη τη συμφιλίωση. Νιώθουμε το Θεό φίλο μας, αγάπη μας». 425 Ο Επίσκοπος βραχυλογικά υπαινίσσεται τα αποτελέσματα της αμαρτίας που είναι το μίσος και η έχθρα και τα αποτελέσματα της μετάνοιας που είναι η συμφιλίωση με τον Θεό σε βαθμό που να γίνεται η αγάπη μας.426 Η μετάνοια, όπως και σε άλλες περιπτώσεις τονίζει, είναι έργο του Αγίου Πνεύματος, 427 με την κλίμακα των ενεργειών που το παραθέτει και της ανθρώπινης συνεργίας: «Το άγιο Πνεύμα φωτίζει, απαλύνει τα αμαρτήματα, αποκαθαίρει τον έσω άνθρωπο και αναζωπυρώνει τη μνήμη του Χριστού. Απομένει σε μας να συνειδητοποιήσουμε τη λυτρωτική παρουσία του και να ανοιγόμαστε στον αγιοπνευματικό κόσμο της θείας χάριτος». 428 Οι καρποί της μετάνοιας είναι δωρεές του Αγίου Πνεύματος, όπως τις απριθμεί ο ομιλητής: «ο άνθρωπος που δέχεται τον φωτισμό του Αγίου Πνεύματος και ανακαινίζεται γίνεται άνθρωπος με αγάπη, συγγνώμη, επιείκεια και κατανόηση». 429 Και για να γίνει λίγο πιο συγκεκριμένος για το μυστήριο της εξομολογήσεως, περιγράφει με νηφάλιο ύφος τα στάδια και το λυτρωτικό αποτέλεσμα, μακριά από μεμψιμοιρίες και φοβίες : «Εκείνο που μας οδηγεί κοντά στον πευματικό είναι το Άγιο Πνεύμα. Μας οδηγεί, για να του ανοίξουμε τη ψυχή μας, να πούμε τις αγωνίες μας, τα κρίματά μας, τις αδυναμίες μας, τις ολιγοπιστίες μας, τους διαλογισμούς μας, αλλά και τις αναζητήσεις μας, τις εφέσεις μας και τα οράματά μας». 430 Ανακεφαλαιώνοντας, η λυτρωτική ενέργεια του Αγίου Πνεύματος, για τον φωτισμό του νου και την απαλλαγή από το σκότος της απιστίας, τονίζεται με γλαφυρό τρόπο, όπως και το γεγονός ότι η αληθινή μετάνοια ισοδυναμεί με την προσωπική σχέση με τον Θεό : «Το Άγιο Πνεύμα εισχωρεί βαθιά στις συνειδήσεις των πιστών και τους φωτίζει να γνωρίσουν την Οδό, την Αλήθεια και τη Ζωή, δηλαδή τον Χριστό. Και τότε μετανοούν οι άνθρωποι για την άρνηση και την αποστασία τους από τον Θεό και ανοίγουν την καρδιά τους για να δεχτούν ολάκερη την Αγία Τριάδα τον Πατέρα, τον Υιό και το Άγιο Πνεύμα». 431

-102-

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου