29 Ιουνίου, 2024

Ομιλιες του Μητροπολίτου Πολυανής και Κιλκισίου Αποστόλου Μερος 58ο

 2. ΝΕΟΙ ΚΑΙ ΝΑΡΚΩΤΙΚΑ

 Στις ομιλίες του Επισκόπου απαντούν συχνά αναφορές για τη νοοτροπία της εποχής του και τις διάφορες αντιλήψεις που επικρατούσαν. Όπως: «πολλές φορές όμως ακούμε κατά κόρον να διακηρύσσεται στις ημέρες μας πολλοί άνδρες και γυναίκες πως το σώμα τους είναι δικό τους, πως οι ίδιοι το εξουσιάζουν…».739 Μέσα σε αυτό το πλαίσιο ερμήνευε και την ευρύτατα διαδεδομένη στην εποχή του φονική χρήση των ναρκωτικών ως άρνηση της ζωής και μορφή αυτοκτονίας: «Ο άνθρωπος του παραλόγου μέσα στη σύγχυση και την απάτη που βιώνει, απορρίπτει την πνοή της ζωής και διαλέγει τη δική του πνοή. Δική του πνοή και δική του επιλογή εδώ σημαίνει άρνηση της ζωής και επιλογή του θανάτου με δηλητηριώδεις ουσίες».740 Η στάση του απέναντι στους χρήστες είναι φιλάνθρωπη. Αναγνωρίζει πόσο υποφέρουν και συγχρόνως πόσο εγκλωβισμένοι είναι μέσα στην εξάρτησή τους. Σε μία ομιλία του παραλληλίζει τις επιπτώσεις των ουσιών με την ταλαιπωρία των δαιμονισμένων: «Συμπαθής στην ταλαιπωρία και στο βάσανό του ο δαιμονισμένος της σημερινής ευαγγελικής περικοπής και σε πολλά σημεία μάς θυμίζει τους συνανθρώπους μας, που παραδίδονται στα ναρκωτικά»,741  Ο Επίσκοπος, στοργικός πνευματικός πατέρας, δεν αρκείται να στηλιτεύσει τη μάστιγα, αλλά αναζητεί τους λόγους που οδηγούν τους νέους στα ναρκωτικά, για να προτείνει και λύση. Έχοντας αφιερώσει δεκαετίες στην ποιμαντική των νέων, τούς σκιαγραφεί με ευαισθησία και ακρίβεια: «έχουν δυνάμεις, όνειρα, ευθυκρισία, τόλμη, αγωνιστικότητα κι αυτοί λαχταρούν να αλλάξουν τον κόσμο».742 Παράλληλα, όμως, όπως σημειώνει στις ομιλίες, οι νέοι είναι και περίεργοι. Γι αυτόν τον λόγο: «υπάρχουν περιπτώσεις που η περιέργεια και τα πειράματα οδηγούν σε οδυνηρές  καταστάσεις. Πόσα παιδιά μας καταστρέφονται ανεπανόρθωτα από τα ναρκωτικά, που δοκιμάζουν έτσι από «πλάκα» και «από περιέργεια;»743 Βεβαίως δεν παραλείπει να ρίξει το βάρος των ευθυνών στους ανάλγητους διακινητές, οι οποίοι έχουν κίνητρο το κέρδος και παγκόσμια δικτύωση: «Κίνητρο το χρήμα! Θεός το χρήμα! Άνθρωποι το χρήμα! Εαυτός τους το χρήμα! Κανένα πένθος μπροστά στους καθημερινούς θανάτους. Μεγάλο και πολύπλοκο το παγκόσμιο δίκτυό τους. Και φαίνεται δύσκολη η εξάρθρωσή τους».744 Σε μία άλλη ενότητα, το πρόβλημα των ναρκωτικών εντάσσεται μέσα στο πλαίσιο της σημερινής κοινωνίας, όπου οι νέοι ζουν, απογοητεύονται και οδηγούνται στην ψευδαίσθηση των ναρκωτικών: «Τραγική η σύγχρονη κοινωνία, παρ’ όλα τα άφθονα πλούτη της, παρ’ όλα τα καταπληκτικά τεχνολογικά της επιτεύγματα. Ανάλγητη, απάνθρωπη η σύγχρονη κοινωνία και ολοένα περισσότεροι άνθρωποι επιθυμούν να ξεφύγουν από την πίκρα και το κενό που τους επιφυλάσσει. Θέλουν να τα ξεχάσουν. Συνηθίζουν τις θανατηφόρες ναρκωτικές ουσίες, για να βρεθούν έξω από τον χώρο και τον χρόνο, έξω από τους συνανθρώπους τους και έξω από τον ίδιο τους τον εαυτό».745 Στις ομιλίες καταδεικνύεται το πρόβλημα των ναρκωτικών, η ροπή των νέων, η δράση των αδίστακτων διακινητών, αλλά και η κατανόηση του πνευματικού πατέρα για τους νέους, τους οποίους προσεγγίζει με διεισδυτικότητα και αγάπη. Εξηγεί με ζεύγη αντιθέσεων και παραστατικές εικόνες την τραγική κατάστασή: «Οι νέοι αρέσκονται να ριψοκινδυνεύουν. Γι΄ αυτό και καμιά φορά ακούμε να λένε «τρελά νιάτα». Κάνουν ποικίλες αταξίες και από περιέργεια θέλουν να δοκιμάζουν όλα».746 Συχνά φτάνουν «όπως, οι δαιμονισμένοι της σημερινής ευαγγελικής περικοπής, δεν αντέχουν την εστία, το περιβάλλον τους, αλλά ούτε και τον ίδιο τον εαυτό τους. Απελπισμένοι από τη ζωή χωρίς ναρκωτικά, απατημένοι από τη ζωή με ναρκωτικά, ολοένα και περισσότερο παραδίδονται στο μηδέν.Παίρνουν τη δόση τους, για να οραματισθούν τον θάνατο και αργά ή γρήγορα να καταλήξουν τελικά στο αδηφάγο   στόμα του. Ταλαίπωροι και δύστυχοι συνάνθρωποί μας και ακόμη περισσότερο τα νεαρά μας παιδιά».747

-160-

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου