Τελειώνοντας το πρώτο μέρος της ομιλίας, λέει ότι η πίστη είναι ο μόνος ερμηνευτής των θείων αποκαλύψεων. Με την πίστη, μπορούμε να καταλάβουμε τις θαυμάσιες αποκαλύψεις του Θεού στην Δημιουργία. Δεν υπάρχει μαθηματική απόδειξη για τον χριστιανό. Η ίδια η πίστη του, τον βεβαιώνει δια της μυστικής γλώσσας της καρδιάς του για την αγιότητα της πίστης του και την αλήθεια των θείων αποκαλύψεων56 . Παραπέμπει στην Παλαιά Διαθήκη και στην πίστη των πατριαρχών Αβραάμ, Ισαάκ , Ιακώβ , του Νώε που με την πίστη του κατασκεύασε την Κιβωτό και σώθηκε και εδώ παραπέμπει και στον Παύλο, (Εβρ.11, 7). Ο Αβραάμ με την πίστη του πήγε στη γη της επαγγελίας και παραπέμπει επίσης στον Παύλο, (Εβρ.11, 8-9). Η πίστη, συμπεραίνει ο Άγιος Νεκτάριος, αν και αδοκίμαστη και όχι υπαγόμενη σε κανόνες, έχει ασφαλή και βέβαιη την πληροφορία57 .
Στο 2ο μέρος του λόγου, ο Άγιος Νεκτάριος ξεκινάει με την προδιατύπωση και προεικόνιση της ορθόδοξης πίστης και της εκκλησίας στην Παλαιά Διαθήκη. Η κιβωτός του Νώε, που φτιάχτηκε μέσω διαφθοράς και ειδωλολατρίας, προεικόνιζε την εκκλησία που σε παρόμοιες περιστάσεις οικοδομήθηκε για να σώσει το πλήρωμα των πιστών58 . Η εμφάνιση των τριών αγγέλων στον Αβραάμ, είναι προδιατύπωση της Αγίας Τριάδας. Η θυσία του Ισαάκ, του μονογενή υιού του Αβραάμ, προεικόνιζε τη θυσία του Χριστού. Ακόμα, προφητείες από τον Μωυσή, τον Δανιήλ, τον Ησαΐα, που προαναγγέλλουν την έλευση του Χριστού. Με τις αντίστοιχες παραπομπές από την Παλαιά Διαθήκη, ο Άγιος Νεκτάριος μας λέει ότι με όλα τα παραπάνω αποδεικνύεται η αλήθεια της πίστεως. Επίσης, η ζωή του Ιησού, τα θαυματά του, η διδασκαλία του, το ήθος του, πρέπει να πείθει και τον πιο δύσπιστο για την θεότητα του Χριστού. Αν και όπως λέει ο Άγιος Νεκτάριος για τους πιστούς, ο ίδιος ο Χριστός μιλάει στις καρδιές τους. Όποιος πιστεύει, η θερμότητα της πίστεως τον πληροφορεί. Οπότε, αν και ειναι περιττή καθε άλλη απόδειξη, για τους ασθενείς στην πίστη θα αναφέρει και μία λογική απόδειξη. Την λογική απόδειξη, εξάγουμε όχι από τα θαύματα και όλα τα θαυμάσια γεγονότα της Καινής Διαθήκης, αλλά από το γεγονός της διάδοσης του Χριστιανισμού από τους αποστόλους, ανθρώπους άσημους, ιδιώτες και επί το πλείστον αμόρφωτους59 . Έτσι, στο ερώτημα πως το κατάφεραν αυτό, να ιδρύσουν δηλαδή την εκκλησία του Χριστού, μέσα στα έθνη και με τόσες δυσκολίες, ο Άγιος Νεκτάριος απαντάει ότι το κατάφεραν με τη βοήθεια της θείας δύναμης και ενέργειας. Επίσης ποια ήταν η ωφέλεια σ’ αυτούς απ’ το κατόρθωμα αυτό αν δεν αγωνίζονταν υπέρ της αλήθειας; Οι παραπομπές του Αγίου Νεκταρίου, στο 2ο μέρος, απ’ την Καινή Διαθήκη είναι από τον Ματθαίο και τον Λουκά: «ἡ γενεὰ αὕτη σημεῖον επιζητεῖ καὶ σημεῖον οὐ δοθήσεται αὐτῇ εἰ μὴ τὸ σημεῖον ᾿Ιωνᾶ τοῦ προφήτου» (Ματθ.12, 39 . 16,4, Λουκ.11, 29), με τα λόγια αυτά ο Χριστός προεικόνιζε στους Ιουδαίους την ανάσταση του. Αναφέρει επίσης από τις πράξεις: «πάντες δὲ οἱ προφῆται ἀπὸ Σαμουὴλ καὶ τῶν καθεξῆς ὅσοι ἐλάλησαν, καὶ κατήγγειλαν τὰς ἡμέρας ταύτας», (Πραξ. 3, 24), λόγια του αποστόλου Πέτρου προς τους Ισραηλίτες στην πρώτη του διδασκαλία προς αυτούς.
Προς το τέλος του 2ου μέρους του λόγου, ο Άγιος Νεκτάριος προσπαθώντας τώρα με τη λογική να αποδείξει την αλήθεια της πίστεως, χρησιμοποιεί από τον απόστολο Παύλο για τη νέα θρησκεία το απόσπασμα: «᾿Ιουδαίοις μὲν σκάνδαλον, ῞Ελλησι δὲ μωρίαν» (Α΄Κορ. 1, 27), για να δείξει το πλαίσιο μέσα στο οποίο οι απόστολοι προσπάθησαν να διαδώσουν αυτή. Στη συνέχεια, από τον απόστολο Μάρκο: «καὶ τὸν λόγον βεβαιοῦντος διὰ τῶν ἐπακολουθούντων σημείων» (Μάρκ. 16, 20), για να δείξει ότι με τη θεία δύναμη και ενέργεια κατάφεραν να αναδείξουν τη νέα θρησκεία. Μετά θέλοντας να δείξει ότι οι απόστολοι αγωνίζονταν για την αλήθεια, χωρίς να έχουν οι ίδιοι κάποια ωφέλεια, χρησιμοποιεί τα λόγια του Παύλου: «διωκόμενοι, θλιβόμενοι, κακουχούμενοι, ἐν ἐρημίαις πλανώμενοι, θανατούμενοι» (Εβρ. 11, 37-38), όπως και τη φράση: «ἣν ἔπηξεν ὁ Κύριος, καὶ οὐκ ἄνθρωπος» (Εβρ. 8, 2), για την πίστη. Κλείνει την ομιλία, με προτροπή να κρατήσουμε την πίστη μας και με τα λόγια του Μάρκου: «ὁ πιστεύσας καὶ βαπτισθεὶς σωθήσεται, ὁ δὲ ἀπιστήσας κατακριθήσεται» (Μάρκ.16, 16).
-26-
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου