22 Ιανουαρίου, 2025

6.5 Περί της Θείας Ευχαριστίας B ΄

 Στη συνέχεια, για να δείξει τον τρόπο με τον οποίο ο Χριστός συνέστησε το μυστήριο, παραθέτει από τον Ματθαίο: «᾿Εσθιόντων δὲ αὐτῶν λαβὼν ὁ ᾿Ιησοῦς τὸν ἄρτον καὶ εὐχαριστήσας ἔκλασε καὶ ἐδίδου τοῖς μαθηταῖς καὶ εἶπε· λάβετε φάγετε· τοῦτό ἐστι τὸ σῶμά μου· καὶ λαβὼν τὸ ποτήριον καὶ εὐχαριστήσας ἔδωκεν αὐτοῖς λέγων· πίετε ἐξ αὐτοῦ πάντες· τοῦτο γάρ ἐστι τὸ αἷμά μου τὸ τῆς καινῆς διαθήκης τὸ περὶ πολλῶν ἐκχυνόμενον εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν» (Ματθ. 26, 26-28). Για να δείξει τον σκοπό του μυστηρίου, αναφέρει από τον Ιωάννη: «ὁ τρώγων μου τὴν σάρκα καὶ πίνων μου τὸ αἷμα ἐν ἐμοὶ μένει, κἀγὼ ἐν αὐτῷ» (Ιω. 6, 56)

β) Για να αποδείξει ο Άγιος Νεκτάριος το μέγεθος και την αξία του μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας, το οποίο ονομάζει «το θαύμα των θαυμάτων, το μυστήριο των μυστηρίων», χρησιμοποιεί τις φιλοσοφικές κατηγορίες του Αριστοτέλη για τους τρόπους ύπαρξης των φυσικών πραγμάτων. Μέσα από αυτή την ανάλυση, εξηγεί γιατί η Θεία Ευχαριστία υπερβαίνει κάθε κατηγορία ύπαρξης. Για παράδειγμα, ως προς την «ουσίαν», τα άγια δώρα πριν την ευλογία έχουν ουσία άρτου και οίνου, ενώ μετά την ευλογία και τον αγιασμό, η ουσία τους μεταβάλλεται σε σώμα και αίμα του Χριστού. Με αυτόν τον τρόπο, τονίζει τη μεταφυσική διάσταση και το μοναδικό μεγαλείο του μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας 86 . Οπότε κατά την «ουσίαν» είναι θαύμα. Στο τέλος, για να δείξει το μέγεθος του θαύματος που είναι η θεία ευχαριστία, αναφέρεται και στο θαύμα της γέννησης του Χριστού.Για τη γέννηση του Χριστού, που δεν καταλαβαίνουμε τον τρόπο που γεννιέται μέσα στον χρόνο και από γυναίκα ο Θεός, μπορούμε να τον δούμε όμως ως τέλειο άνθρωπο, άρα καταλαβαίνουμε ότι γεννήθηκε87 . 

Στο 2ο μέρος, που αφορά το πώς πρέπει να προσερχόμαστε στη Θεία Ευχαριστία, ο Άγιος Νεκτάριος διακρίνει τρία στάδια. 

α) Πριν τη Θεία Ευχαριστία. 

Ο Άγιος Νεκτάριος ξεκινά με την παραπομπή από τον απόστολο Παύλο: «Δοκιμαζέτω δὲ ἄνθρωπος ἑαυτόν, καὶ οὕτως ἐκ τοῦ ἄρτου ἐσθιέτω καὶ ἐκ τοῦ ποτηρίου πινέτω· ὁ γὰρ ἐσθίων καὶ πίνων ἀναξίως κρῖμα ἑαυτῷ ἐσθίει καὶ πίνει, μὴ διακρίνων τὸ σῶμα τοῦ Κυρίου» (Α΄Κορ. 11, 28-29). Με αυτό το εδάφιο, υπογραμμίζει την ανάγκη για αυτοεξέταση και προετοιμασία πριν από την προσέλευση στη Θεία Ευχαριστία. Η προσέγγιση χωρίς διάκριση και επίγνωση της αξίας του μυστηρίου μπορεί να οδηγήσει σε πνευματικό κίνδυνο, καθώς όποιος κοινωνεί αναξίως φέρνει καταδίκη στον εαυτό του. Ο Άγιος Νεκτάριος επιμένει ότι ο χριστιανός πρέπει πρώτα να ελέγξει τη συνείδησή του, να μετανοήσει για τις αμαρτίες του, να εξομολογηθεί, και να προετοιμαστεί πνευματικά και σωματικά. Η Θεία Ευχαριστία δεν είναι ένα απλό  γεύμα, αλλά η ζωντανή συμμετοχή στο Σώμα και το Αίμα του Χριστού και απαιτεί ευλάβεια, πίστη και καθαρή ψυχή. Η προπαρασκευή περιλαμβάνει επίσης νηστεία και προσευχή, καθώς και συμφιλίωση με τους συνανθρώπους μας. Η εσωτερική ειρήνη, η απαλλαγή από το μίσος και τη διχόνοια είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για να λάβει κάποιος την ευλογία του μυστηρίου88. Εδώ φαίνεται πως πρέπει να προσερχόμαστε στη θεία ευχαριστία. Εξετάζοντας την συνείδηση μας ώστε να γνωρίζουμε την ηθική μας κατάσταση και τη σχέση μας με τον Θεό και τον πλησίον μας και αν αυτά είναι σε θεάρεστη κατάσταση, μπορούμε να κοινωνούμε89 . Ο Άγιος Νεκτάριος συνεχίζει με ένα σημαντικό ερώτημα: Πώς μπορεί να υπάρξει κοινωνία μεταξύ ενός αμαρτωλού και της Θείας Μετάληψης; Παραπέμπει στον απόστολο Παύλο: «Τίς γὰρ μετοχὴ δικαιοσύνῃ καὶ ἀνομίᾳ; Τίς δὲ κοινωνία φωτὶ πρὸς σκότος; Τίς δὲ συμφώνησις Χριστῷ πρὸς Βελίαλ…» (Β' Κορ. 6, 14-15). Εδώ τονίζεται πως η Θεία Ευχαριστία, το άγιο μυστήριο, δεν μπορεί να συνυπάρχει με την αμαρτία και την ανομία. Ο άνθρωπος πρέπει να προετοιμάζεται και να καθαρίζει τον εαυτό του από τα πνευματικά και σωματικά μολύσματα πριν πλησιάσει το άγιο μυστήριο.  Επίσης, αναφέρει την ευλάβεια ως απαραίτητο στοιχείο για τη συμμετοχή στο μυστήριο. Χρησιμοποιεί το παράδειγμα του Μωυσή, που του ζητήθηκε να λύσει τα υποδήματά του επειδή βρισκόταν σε άγιο τόπο, υπογραμμίζοντας έτσι την ανάγκη της προετοιμασίας όταν προσερχόμαστε σε ένα τόσο ιερό γεγονός. Ο Άγιος Νεκτάριος παραπέμπει στον Παύλο: «Καθαροί παντὸς μολυσμοῦ σαρκὸς καὶ πνεύματος» (Β' Κορ. 7, 1), επισημαίνοντας ότι ο χριστιανός πρέπει να είναι καθαρός τόσο σωματικά όσο και πνευματικά.

-41-


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου