Θεωρεί ως κύρια αιτία αυτής της πλάνης την άγνοια του πνεύματος του χριστιανισμού και τη μη κατανόηση της σημασίας της μετάνοιας. Όσοι αναβάλλουν τη μετάνοια, το κάνουν λόγω της άγνοιας των χριστιανικών εντολών και των αληθειών της πίστης. Για να τονίσει την ανάγκη αγιότητας και σύνεσης, παραθέτει την εντολή του Πέτρου «ἅγιοι γίνεσθε» (Α' Πέτρ. 1, 16) και από τον Ματθαίο την προτροπή του Χριστού «φρόνιμοι γίνεσθε» (Ματθ. 10, 16), δείχνοντας ότι οι χριστιανοί καλούνται να επιδιώκουν τόσο την αγιότητα όσο και την πνευματική σύνεση στη ζωή τους94 . Επίσης, συνεχίζει ο Άγιος Νεκτάριος, οι παραπάνω ταυτίζουν τη μετάνοια με την αδυναμία προς την αμαρτία, που έρχεται όταν γεράσουν. Ανάγκη λοιπόν είναι, αυτοί που θέλουν τη σωτηρία τους, να σπεύσουν να μετανοήσουν και να ικετεύσουν τον Θεό, ώστε να δώσει κατάνυξη και συντριβή στην καρδιά μας και να μπορέσουμε να γνωρίσουμε την ηθική μας κατάσταση για να μετανοήσουμε και να σωθούμε95 . Τέλος, κλείνει την ομιλία του, με προτροπή να φροντίσουμε για τη σωτηρία μας με τη βοήθεια της χάρης του Θεού. Έτσι, αξιούμενοι της θείας κοινωνίας, ας περάσουμε το υπόλοιπο της ζωής μας με σωφροσύνη, δικαιοσύνη και ευσέβεια….και παραθέτει από τον Παύλο: «᾿Επεφάνη γὰρ ἡ χάρις τοῦ Θεοῦ ἡ σωτήριος πᾶσιν ἀνθρώποις, παιδεύουσα ἡμᾶς ἵνα ἀρνησάμενοι τὴν ἀσέβειαν καὶ τὰς κοσμικὰς ἐπιθυμίας σωφρόνως καὶ δικαίως καὶ εὐσεβῶς ζήσωμεν ἐν τῷ νῦν αἰῶνι, προσδεχόμενοι τὴν μακαρίαν ἐλπίδα καὶ ἐπιφάνειαν τῆς δόξης τοῦ μεγάλου Θεοῦ καὶ σωτῆρος ἡμῶν ᾿Ιησοῦ Χριστοῦ», (Τίτ.2, 11-13).
6.6 Περί της προς τον Θεό οφειλόμενης αγάπης και λατρείας
Με ένα παράδειγμα αγάπης και λατρείας προς τον Θεό, ξεκινάει την ομιλία του ο Άγιος Νεκτάριος. Παραθέτει από τον Ιωάννη την περικοπή: « ἡ οὖν Μαρία, λαβοῦσα λίτραν μύρου νάρδου πιστικῆς πολυτίμου, ἤλειψε τοὺς πόδας τοῦ ᾿Ιησοῦ καὶ ἐξέμαξε ταῖς θριξὶν αὐτῆς τοὺς πόδας αὐτοῦ» (Ιω.12, 3). Αρχικά, θεωρεί την πράξη αυτή της Μαρίας, δείγμα μέγιστης φιλοφρονήσεως, αγάπης και σεβασμού96 . Στη συνέχεια, αναρωτιέται τι ήταν αυτό που ώθησε την Μαρία στην πράξη αυτή. Απαντώντας, λέει ότι ο ουσιαστικός λόγος ήταν η αγάπη που είχε στην καρδιά της και ο πόθος της για λατρεία. Ο τυπικός λόγος και η αφορμή για να εκφράσει η Μαρία τα συναισθηματά της, ήταν η συνήθεια όλων των αρχαίων λαών να τιμούν τη φιλοξενία και μία από τις περιποιήσεις προς τον φιλοξενούμενο ήταν και το πλύσιμο των ποδιών του. Εδώ παραπέμπει στους Λουκά 7, 44 και Ματθαίο 10, 14. Θεωρεί ότι με την πράξη της αυτή η Μαρία, φανέρωσε τους πόθους τους κρυμμένους στα βάθη της καρδιάς της. Άλλωστε, οι πράξεις μας αφού είναι υπαγορεύσεις της καρδιάς μας, εικονίζουν την καρδιά μας, κάτι που η γλώσσα δεν μπορεί να κάνει97 . Η ευγνωμονούσα λοιπόν καρδιά της Μαρίας, δεν αρκέστηκε στην τυπική περιποίηση. Με τη γλώσσα της καρδιάς, η Μαρία έδειξε στον Ιησού αλλά και σε όλους τους άλλους, την προς τον Χριστό αγάπη και λατρεία98. Αυτά τα δύο καθήκοντα του ανθρώπου προς τον Θεό, είναι και το θέμα της ομιλίας αυτής. Στο σημείο αυτό ο Άγιος Νεκτάριος παραπέμπει στον Ιωάννη 21, 25, όπου ο ίδιος ο ευαγγελιστής μας λέει ότι παρέλειψε πολλά γεγονότα για τον Ιησού, ενώ όπως μας λέει ο Άγιος Νεκτάριος, την πράξη αυτή την αναφέρει ως παράδειγμα αγάπης και λατρείας προς τον Θεό99 . Στο 1ο μέρος, ο Άγιος Νεκτάριος μιλάει για την οφειλόμενη αγάπη προς τον Θεό. Το χωρίζει σε τρείς ενότητες:
α. η προς τον Θεό αγάπη είναι εντολή του Θεού.
β. πρέπει να αγαπάμε τον Θεό ώστε να μας αγαπάει και Αυτός.
γ. η λογική του ανθρώπου απαιτεί την αγάπη προς τον Θεό 100 .
α. Η κορυφαία από τις εντολές του Θεού, είναι η αγάπη για τον Θεό, τόσο στην Παλαιά, όσο και στην Καινή Διαθήκη. Στην Παλαιά Διαθήκη, ήταν η πρώτη από τις δέκα εντολές, ενώ για την Καινή Διαθήκη, ο Άγιος Νεκτάριος παραθέτει από τον Ματθαίο: «ἀγαπήσεις Κύριον τὸν Θεόν σου ἐν ὅλῃ τῇ καρδίᾳ σου καὶ ἐν ὅλῃ τῇ ψυχῇ σου καὶ ἐν ὅλῃ τῇ διανοίᾳ σου. αὕτη ἐστὶ πρώτη καὶ μεγάλη ἐντολή» (Ματθ.22, 36-37). Ήταν η απάντηση του Ιησού, σε ερώτηση που του έγινε από κάποιον Φαρισαίο σχετικά με το ποια εντολή είναι η πιο μεγάλη στον νόμο. Αφού λοιπόν, μας λέει ο Άγιος Νεκτάριος, τόσο η Παλαιά, όσο και η Καινή Διαθήκη, επιτάσσει την αγάπη προς τον Θεό, πρέπει να θεωρείτε θεία εντολή, το ύψιστο καθήκον του ανθρώπου και η πρώτη του φροντίδα101 .
β. Με ερώτηση ξεκινάει ο Άγιος Νεκτάριος. Γιατί ο Θεός απαιτεί από τον άνθρωπο την αγάπη του; Απαντάει με τα λόγια του Ιωάννη: «ὁ Θεὸς ἀγάπη ἐστίν» 102 . Συνεχίζει με τέσσερις ακόμα περικοπές από τον Ιωάννη: « ὅτι ἡ ἀγάπη ἐκ τοῦ Θεοῦ ἐστι, καὶ πᾶς ὁ ἀγαπῶν ἐκ τοῦ Θεοῦ γεγέννηται καὶ γινώσκει τὸν Θεόν. ὁ μὴ ἀγαπῶν οὐκ ἔγνω τὸν Θεόν, ὅτι ὁ Θεὸς ἀγάπη ἐστίν» (Α΄Ιω.4, 7- 8).
-45-
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου