Για να λέγονται έργα αγάπης πρέπει και η καρδιά του ανθρώπου να είναι πλήρης από αγάπη, να είναι αγαθή. Πλανώνται όσοι ζητούν τη χάρη του Θεού μέσω απλών έργων. Η αρετή δεν εξαγοράζεται. Όποιος ζητάει την κοινωνία με τον Θεό, πρέπει πρώτα απ’ όλα να επιστήσει την προσοχή του στην καρδιά του, αφού αυτή θα ορίσει τη θέση μας ενώπιον του Θεού, αυτή θα είναι ο κριτής μας, που θα μας δικαιώσει ή όχι173 . Στη συνέχεια, ο Άγιος Νεκτάριος αναφέρει περικοπές από την Παλαιά και την Καινή Διαθήκη ως επιβεβαίωση των παραπάνω. Από τον Ιωάννη: «ἐὰν ἡ καρδία ἡμῶν μὴ καταγινώσκῃ, ἡμῶν παρρησίαν ἔχομεν πρὸς τὸν Θεόν, καὶ ὃ ἐὰν αἰτῶμεν, λαμβάνομεν παρ᾿ αὐτοῦ ὅτι τὰς ἐντολὰς αὐτοῦ τηροῦμεν καὶ τὰ ἀρεστὰ ἐνώπιον αὐτοῦ ποιοῦμεν» (Α΄ Ιω. 3, 21-22). Μόνο με τα έργα, εάν η καρδιά – συνείδηση μας κατηγορεί, δεν μπορούμε να έχουμε παρρησία προς τον Θεό. Επίσης, παραπέμπει στον Παύλο: «διότι οῦτος εἶναι ήδη αὐτοκατάκριτος» (Τίτ. 3, 10-11) για εκείνον που έχει διεστραμμένη καρδιά. Και ακόμα από τον Παύλο: «καὶ ἔσομαι ἡμῖν εἰς πατέρα, καὶ ὑμεῖς ἔσεσθε μοι εἰς υἱούς» (Εβρ. 1, 5) για αυτούς που έχουν καθαρή καρδιά. Οπότε, συμπεραίνει ότι ο Θεός πρώτα ζητάει καθαρή καρδιά και μετά θυσίες και προσφορές174 .
Στη συνέχεια, ο Άγιος Νεκτάριος παραπέμπει στον Ματθαίο και στην παραβολή του αχάριστου δούλου (Ματθ. 18, 23-35), λέγοντας πως όταν δεν ελεούμε εμείς τον συνανθρωπό μας, πώς ελπίζουμε να τύχουμε ελέους; Επίσης, από τον Ιωάννη: «ἐάν τις εἴπῃ ὅτι ἀγαπῶ τὸν Θεόν, καὶ τὸν ἀδελφὸν αὐτοῦ μισῇ, ψεύστης ἐστίν· ὁ γὰρ μὴ ἀγαπῶν τὸν ἀδελφὸν ὃν ἐώρακε, τὸν Θεόν ὃν οὐχ ἑώρακε πῶς δύναται ἀγαπᾶν;» (Α΄ Ιω. 4, 20). Συνεχίζοντας, μας λέει ότι ποια αξία θα έχει η προσφορά, η θυσία και όλα αυτά που λέμε αγαθά έργα, όταν κάποιος παραβαίνει τον ηθικό νόμο που ανακεφαλαιώνεται στις δύο εντολές: «ἀγαπήσεις Κύριον τὸν Θεόν σου ἐξ ὅλης τῆς καρδίας σου καὶ ἐξ ὅλης τῆς ψυχῆς σου καὶ ἐξ ὅλης τῆς διανοίας σου καὶ ἐξ ὅλης τῆς ἰσχύος σου καὶ τὸν πλησίον σου ὡς ἑαυτόν», παραπέμποντας στους Μάρκο 12, 30-31, Ματθαίο 22, 37-40 και Λουκά 10, 27. Η εκκλησία δεν φτιάχτηκε από τον Κύριο χάριν πνευματικού εμπορίου και ηθικής συναλλαγής, αλλά για να εγκαινιάσει σ’ εμάς καθαρή καρδιά και να εγκαθιδρύσει ανάμεσά μας τη βασιλεία του Θεού, μεταδίδοντας μέσα από τις ιερές τελετές και τα μυστήρια στους πιστούς τη χάρη του Αγίου Πνεύματος, με την οποία αναγεννώνται, δικαιώνονται και αγιάζονται175 .
-64-
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου