24 Μαρτίου, 2025

6.18 Περί εξομολογήσεως Ζ '

 Ότι η εξομολόγησις δέον να γίνηται μετά προηγουμένην προπαρασκευήν 

Με δύο παραπομπές στην Καινή Διαθήκη, στο κλείσιμο της ενότητας και της ομιλίας. Η εξομολόγηση, συνεχίζει ο Άγιος Νεκτάριος, απαιτεί προηγούμενη προπαρασκευή. Διαφορετικά, ο απροετοίμαστος ούτε αυτά που υστερεί θα θυμάται, ούτε σε αυτά που πλεόνασε, ακριβώς θα γνωρίζει265 . Από τη στιγμιαία και απροετοίμαστη εξομολόγηση, δεν υπάρχει όφελος. Αυτός που προσέρχεται στην εξομολόγηση, πρέπει να εξετάζει τον εαυτό του από μέρες πριν, να σταθμίζει κάθε του πράξη, να γνωρίζει τις ελλείψεις και τους πλεονασμούς του και έτσι να εξομολογείται μόνο για αυτά266 . 

Η κουβέντα με τον πνευματικό, περί αρετής, καλών πράξεων και κατορθωμάτων είναι ένδειξη κενοδοξίας και περιαυτολογίας, πράξη ακατάλληλη, ειδικά την ώρα που εξομολογούμαστε τις αμαρτίες μας μπροστά στον Θεό και ζητάμε έλεος και άφεση αμαρτιών. Τις αρετές μας, έτσι και αλλιώς ο Θεός τις γνωρίζει. Οπότε στον πνευματικό πρέπει μόνο τα πάθη της ψυχής να εξομολογούμαστε με συντριβή και κατάνυξη. Και επειδή η εξομολόγηση είναι και προπαρασκευή για τη θεία κοινωνία, είναι ανάγκη να γίνεται με το σωστό και δόκιμο τρόπο. Και σύμφωνα με τους Πατέρες, ο πιο κατάλληλος τρόπος για προπαρασκευή  προς την εξομολόγηση, είναι η νηστεία και η προσευχή. Η νηστεία όμως η χριστιανική, που έχει ως σκοπό να κατευνάσει τα πάθη της ψυχής και του σώματος, να συγκεντρώσει τον νου μας και να τον ανυψώσει από την ύλη και όλα τα ψυχοβλαβή και μάταια προς τον Θεό. Αν η καρδιά του ανθρώπου με τη νηστεία και τον αγώνα δεν συντριβεί, είναι αδύνατο να έρθει σε βαθιά συναίσθηση της αμαρτωλής του κατάστασης και να ζητήσει με πόθο και ζήλο την άφεση των αμαρτιών και την ικανοποίηση της θείας δικαιοσύνης 267 . Και γνωρίζουμε τις αμαρτίες μας, τόσο όσο φωτιζόμαστε από άνωθεν, όσο ο νους και η καρδιά υψώνονται προς τον Θεό. Και τόσο υψωνόμαστε, όσο γινόμαστε ελαφρότεροι με τη νηστεία και την προσευχή. Με τη νηστεία και την προσευχή, οι οποίες χρησιμεύουν ως καθρέφτης, μπορούμε να βλέπουμε τις αμαρτίες μας, την ασχήμια, την αισχρότητα και την αληθινή εικόνα των αμαρτιών μας. Έτσι θα έχουμε την τέλεια συναίσθηση και συντριβή καρδιάς οπότε και αληθινή και καρποφόρο εξομολόγηση268  

Κλείνει την ομιλία ο Άγιος Νεκτάριος, με προτροπή να τηρούμε τις διατάξεις της εκκλησίας, αφού η νηστεία και η προσευχή είναι ο μόνος τρόπος προετοιμασίας για αληθινή εξομολόγηση και συμφιλίωση με τον Θεό. Οπότε, ας προσέλθουμε να εξομολογηθούμε, να καθαρθούμε και έτσι επάξια να κοινωνήσουμε τα θεία και άχραντα μυστήρια. Και στο τέλος κάνει και δύο παραπομπές: Να «ποιήσωμεν ἔργα ἄξια μετανοίας» από τις Πράξεις 26, 20, Ματθ.3, 8 και Λουκ.3, 8, ώστε να γίνουμε «ἄξιοι κληρονόμοι τῆς οὐρανίου βασιλείας» και παραπέμπει στον Ιάκ.2, 5.

-97-

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου