Η Επιστολή αυτή μοιάζει πολύ με την Β΄ Επιστολή, με την οποία έχουν κοινά θέματα και μερικές κοινές περικοπές. Στην Επιστολή αυτή ο γίνεται λόγος για τη γνώση του χρόνου, ως του πλαισίου στο οποίο ζούμε, με επεξηγηματική παράθεση της παραβολής των ναυτικών. Είναι η μοναδική φορά στις Επιστολές, που παρουσιάζει τη διδασκαλία του με αυτή την μορφή.
α) Ο τίτλος της Αραβικής μετάφρασης: «Τους παροτρύνει με αναφορές από το Ευαγγέλιο και τις Επιστολές του Αποστόλου [Παύλου] να αγωνίζονται πνευματικά».
β) Το διάγραμμα του περιεχομένου
1- Η αυτογνωσία και η νοερά ουσία (1-2).
2- Η αγάπη του Αγίου Αντωνίου προς τα τέκνα του (3-4).
3- Τα αληθινά ονόματα (5-6).
4- Η επίσκεψη (πρόνοια) του Θεού και οι συνέπειες της αμαρτίας (7-14).
5- Ιστορία της Θείας οικονομίας (15-32).
6- Ο χρόνος της χαράς και του οδυρμού (33-38).
7- Οι αποδέκτες της Επιστολής και ο τρόπος σύνταξης της (39-40).
8- Παράκληση για το Άγιο Πυρ (41-46).
9- Η παραβολή των ναυτικών και ο χρόνος (47-48). 10- Η ασάφεια των λόγων και χαιρετισμός (49-51).
γ) Το περιεχόμενο
Η Επιστολή αρχίζει χωρίς χαιρετισμό και αναφορά στο όνομά του. Όμως η Αραβική μετάφραση προσθέτει: «Τους είπε: Τέκνα μου,…»
1- Η αυτογνωσία και η νοερά ουσία (1-2).
Αμέσως, χωρίς προοίμιο, ξεκινάει ο Άγιος με ένα μικρό χωρίο, που αναφέρεται στην αυτογνωσία και τη σχέση της με την ελευθερία. Παρατηρούμε τη διαφορά μεταξύ των δύο παραδόσεων:
Η Αραβική μετάφραση
1 Τέκνα μου, αν ο λογικός άνθρωπος, την μέρα της έλευσης (παρουσίας) του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, ετοιμάζεται να απελευθερωθεί [δηλ. να σωθεί], αυτός θα γνωρίσει τον εαυτό του μέσω της ουσίας του νου.
Η ελληνική παράδοση
Ο λογικός άνθρωπος, που έχει ετοιμαστεί για να απελευθερωθεί, στην έλευση (παρουσία) του Ιησού243, αυτός γνωρίζει τον εαυτό του στην νοερά του ουσία.
Κατά την ελληνική παράδοση, η αυτογνωσία θα πραγματοποιηθεί, όταν θα καταφέρει ο άνθρωπος να γνωρίσει πραγματικά την νοερά του ουσία, δηλαδή την δική του λογική φύση. Στην Αραβική μετάφραση θεωρεί ότι η αυτογνωσία θα γίνει μέσω της λογικής αυτής φύσης, δηλαδή η νοερά ουσία είναι το μέσο της αυτογνωσίας, όχι ο σκοπός της. Στην προκειμένη περίπτωση προτιμούμε τη μετάφραση της ελληνικής παράδοσης, διότι συμφωνεί με τα των Επιστολών και αποδίδει καλύτερα την σκέψη του συντάκτη τους όσον αφορά στη φρασεολογία του για τη λογική φύση του ανθρώπου. Η αυτογνωσία οδηγεί στην γνώση και κατανόηση του μυστηρίου της Θείας Οικονομίας. Η κατάκτηση της ελευθερίας επιτυγχάνεται μέσω της πνευματικής έλευσης του Χριστού εντός του ανθρώπου, ως επιστέγασμα του κατορθώματος της αυτογνωσίας και της κατανόησης της πνευματικής του ουσίας. Μόνο τότε επέρχεται η δωρεά της διάκρισης.
-95-
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου