Στη συνέχεια παρατίθενται και επεξηγούνται δύο μέθοδοι αντίδρασης του ανθρώπου στην αντιμετώπιση αυτών των κινήσεων του σώματος.
Η πρώτη είναι «να οπλιστεί η ψυχή με τη διαρκή υπομονή και τη μαρτυρία του Πνεύματος του Θεού.» ούτως ώστε «να διδάσκει το Άγιο Πνεύμα το νου πως να καθαρίσει την ψυχή και το σώμα από τις τρεις αυτές κινήσεις».
Η δεύτερη αφορά τις περιπτώσεις κατά τις οποίες «παραβλέπει ο άνθρωπος αυτές τις μαρτυρίες» με αποτέλεσμα «να τον εξουσιάζουν τα ακάθαρτα πνεύματα και να του μολύνουν το σώμα». Τότε έχοντας επίγνωση η ψυχή της κατάστασής της αναζητά την ελπίδα και τη σωτηρία, «44 και τότε αρχίζει η ψυχή να αναζητά βοήθεια. Αν όμως μετανοήσει και ενωθεί με το Πνεύμα της σωτηρίας, 45 θα διδάσκεται τότε ότι η υπομονή για τη Θεία χάρη θα είναι η ανάπαυση και η ειρήνη της».
5- Ο τρόπος του εξαγνισμού των μελών του σώματος από τον νου (46-71)
-Η συμπαράσταση του Πνεύματος στο νου. (46-49)
Στη συνέχεια παρουσιάζεται ο λόγος της παραπάνω διδαχής, ο οποίος συνίσταται στην επίδειξη της αρμονίας του σώματος και της ψυχής στην κατάσταση της μετάνοιας. Μόνο αφού λάβει τη χάρη από το Άγιο Πνεύμα ο νους αρχίζει να απομακρύνει από την ψυχή όλα τα εμπόδια που προβάλλουν οι επιθυμίες της καρδιάς. «46 Αυτή τη διδαχή σας παρέδωσα, προσπαθώντας να παρουσιάσω την αρμονία μεταξύ σώματος και ψυχής στην κατάσταση της μετανοίας. 47 Όταν λάβει ο νους αυτή τη χάρη, τότε προσεύχεται, κινούμενος από το Άγιο Πνεύμα, και αρχίζει να ξεριζώνει από την ψυχή όλα τα εμπόδια, που προέρχονται από τις επιθυμίες της καρδιάς.» Το αποτέλεσμα της κοινωνίας του νου με το Άγιο Πνεύμα, που υποστηρίζει το νου, συνίσταται στην εκρίζωση όλων των παθών του σώματος και της ψυχής «48 Επομένως, αν ο νους του ανθρώπου έχει κοινωνία με το Άγιο Πνεύμα, 49 Αυτό θα τον βοηθάει στην τήρηση των εντολών, τις οποίες διδάχθηκε, και θα τον οδηγεί στον εξοβελισμό από την ψυχή όλων των παθών εκείνων, που έχουν αναμιχτεί με το σώμα, το ένα μετά το άλλο επίσης, θα αφαιρέσει τα πάθη της ψυχής, ιδιαίτερα αυτά που έχουν ριζώσει σ’ αυτήν.»
- Η θεραπεία και η κάθαρση όλων των μελών του σώματος «των ματιών, των αυτιών, της γλώσσας, των χεριών, της κοιλιάς και των ποδιών» (50-71).
Περιγράφοντας την παραπάνω διαδικασία ο Μ. Αντώνιος επεξηγεί αναλυτικά τις διαδικασίες και τις θετικές επιπτώσεις της κάθαρσης όλων των μελών του σώματος «από την κορυφή του κεφαλιού έως τα πόδια». Η περιγραφή τους αρχίζει από τα μάτια και τα αυτιά, συνεχίζει στη γλώσσα, τα χέρια και την κοιλιά μέχρι να φτάσει στο τέλος στα πόδια. Το αποτέλεσμα θα είναι να λάβει το σώμα κάποια από τα χαρακτηριστικά του δοξασμένου εσχατολογικού σώματος της Δευτέρας Παρουσίας, «71 Και μπορώ να πω ότι αυτό το σώμα έλαβε κάποια χαρακτηριστικά από το [δοξασμένο] σώμα, που πρόκειται να αναστηθεί στην ανάσταση των δικαίων.» Στην ελληνική παράδοση περιγράφονται περισσότερο τα μέλη του σώματος, τα οποία μπορούμε να συνοψίσουμε στα ακόλουθα:
- Η κάθαρση των ματιών και των αυτιών.
«50 Αρχικά, τα μάτια θα φωτίζονται με εντιμότητα και θα αντικρίζουν με αθωότητα και τίποτε το αισχρό δεν θα παραμένει σ’ αυτά. 51 Ακολούθως, τα αυτιά θα ακούν όλες τις κουβέντες πιο ήρεμα, όχι με διάθεση δυσφήμησης ούτε και κατάκρισης, 52 αλλά με ορθότητα λογισμού και ευσπλαχνία προς όλη την κτίση»
- Η κάθαρση της γλώσσας. Σ’ αυτό το σημείο παρατηρούνται συγκεκριμένες αλλαγές μεταξύ των δύο παραδόσεων, με την ελληνική παράδοση να είναι πιο αναλυτική και επεξηγηματική. Και σ’ αυτήν την περίπτωση μπορούμε να διακρίνουμε στην ελληνική παράδοση τον κυρίαρχο ρόλο που διαδραματίζει η ψυχή επί όλων των λειτουργιών του σώματος.
Η Αραβική μετάφραση
53 και η ψυχή θα διδάξει τη γλώσσα να μιλάει πάντα για τα αγαθά πράγματα, επειδή όλα αυτά τα πάθη έχουν κυριαρχήσει στη ψυχή, λόγω της κακίας της γλώσσας.
Η ελληνική Παράδοση
53 Και το [Άγιο] Πνεύμα θα διδάξει επίσης τη γλώσσα να καθαρίζεται, διότι έχει αρρωστήσει με μεγάλη πληγή· η αρρώστια που έπαθε η ψυχή εκφράζεται με τα λόγια μέσω της γλώσσας, την οποία χρησιμοποίησε η ψυχή σαν όργανο, γι’ αυτό λοιπόν και η γλώσσα παρουσιάζει μεγάλη ασθένεια και επικίνδυνη πληγή».
Ακόμη, οι δύο παραδόσεις συμφωνούν στις αναφορές τους από την Αγία Γραφή όπου αναφέρεται στην Αραβική μετάφραση «54 όπως λέγει ο απόστολος Ιάκωβος «Αν κάποιος από σας νομίζει ότι θρησκεύει, αλλά δεν βάζει χαλινάρι στη γλώσσα του, αυτός εξαπατάει τον εαυτό του, και η θρησκεία του δεν έχει περιεχόμενο»217. 55 Και σε άλλο χωρίο λέγει· «η γλώσσα είναι ένα μικρό μέλος, αλλά καυχιέται όμως για μεγάλα πράγματα. Σκεφτείτε, μία μικρή φωτιά πόσο μεγάλο δάσος μπορεί να κάψει!»218 · και τέτοια [παραδείγματα] πολλά έχει η Άγια Γραφή.»
Έπειτα εξηγεί ο Άγιος την θεραπεία της γλώσσας μέσω της κοινωνίας του νου με το Άγιο Πνεύμα «56 Αν όμως ο νους ενισχυθεί με τη χάρη του Αγίου Πνεύματος και παίρνει δύναμη από Αυτό, θα εξαγνιστεί και τότε θα ελέγχει όλα τα λεγόμενα της γλώσσας, ώστε αυτή να μην εξουσιάζεται από τη σωματική θέληση, 57 όπως λέγει ο Σολομών «τίποτα σε όλα τα λόγια, που βγαίνουν από το στόμα μου δεν είναι πονηρό ή διεστραμμένο»219 · 58 επίσης λέει «η γλώσσα του δίκαιου θεραπεύει τις ασθένειες»22
-80-
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου