Ε) Ενδιαφέρεται πολύ ο Άγιος στις Επιστολές να κάνει λόγο και για τα υπόλοιπα λογικά όντα, δηλαδή «τους Αγγέλους και τους δαίμονες». Τα όντα αυτά χρησιμοποιούνται από τον Άγιο ως αφορμή για ηθική διδασκαλία για τον άνθρωπο, είτε οι Άγγελοι, που κατάφεραν να εκτελούν το θέλημα του Δημιουργού Τους, είτε οι δαίμονες, που απομακρύνθηκαν από Αυτόν. Όσον αφορά τους Αγγέλους, τονίζει ο Άγιος Αντώνιος την κοινωνία τους μαζί μας, και την χαρά ή τη λύπη, που υποφέρουν εξαιτίας των έργων μας.
Επιπρόσθετα, ο Άγιος, κάνει λόγο, για τα τάγματα τους, για να καταδείξει τη σχέση, πού υπάρχει ανάμεσα στα ονόματα, τα οποία έλαβαν και στα έργα τους. Σε αντίθεση με τη Βιογραφία του Αγίου, που έγραψε ο Άγιος Αθανάσιος, ο διάβολος στις Επιστολές δεν εμφανίζεται και ενεργεί κρυφά, και επίσης τονίζει ο Άγιος τη γνώση ,των τεχνασμάτων του, από τον άνθρωπο. Βεβαιώνει ο Άγιος, ακόμη, ότι οι δαίμονες κοινωνούν από την ίδια πνευματική ουσία και μετά την πτώση έχασαν την ενότητα τους, επομένως έλαβαν διάφορα πονηρά ονόματα εξαιτίας των διαφόρων πονηρών έργων τους.
Θεολογία Α)
Η Τριάδα340
Σε ένα μοναδικό χωρίο αναφέρει ο Άγιος την Αγία Τριάδα, και Την περιγράφει ως Τέλεια, διακρίνοντας την ουσία Της από όλα τα όντα, τα οποία είναι κτίσμα Της (Ε΄40). Και σε ένα άλλο σημείο αναφέρει ότι ο Θεός έπλασε όλα τα δημιουργήματα εκ του μηδενός (ΣΤ΄142), ερχόμενος σε αντίθεση με την πλατωνική σκέψη. Αναφέρεται, ακόμη, στην ενότητα του Θεού (Γ΄1), και στην αδυναμία του ανθρώπου να αντιληφθεί τον Θεό με τις αισθήσεις του (ΣΤ΄54).
Β) Ο Υιός
Περιγράφει ο Άγιος τον Υιό ως τον «Αληθινό Νου του Πατρός» και ως «την εικόνα της αϊδιότητάς Του». Δεν ενδιαφέρεται να εξηγήσει τη σχέση μεταξύ του Πατρός και του Υιού μέσα από μία συζήτηση, με τη συνέπεια, που χαρακτηρίζει τη λογική σκέψη, ώστε να αποδείξει τη θεότητα του Υιού, αλλά σκοπεύει να αναδείξει την θεία ιδιότητα Του, την οποία μας χαρίζει. Δηλαδή, ο Υιός είναι ο Αληθινός Νους του Πατρός, που χαρίζει σε κάθε λογικό ον τη νοερά ουσία και είναι η Εικόνα του Θεού, ο Οποίος μας δίνει κατά χάριν την εικόνα αυτή και για το λόγο αυτό υπάρχει διάκριση ανάμεσα στην Εικόνα Του και στην εικόνα μας. Με τον τρόπο αυτό, ο Άγιος εκθέτει και ερμηνεύει με τρόπο πνευματικό την αιτία της αίρεσης του Αρείου. Συνεπώς, η θεολογία κατά τον Άγιο Αντώνιο πάντα έχει ως σκοπό της να κατευθύνει προς το Θεό και να υποδηλώνει την οικονομία Του.
-166-
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου