05 Οκτωβρίου, 2022

Ἀσκητική : Ο ΘΕΟΣ ΤΟΥ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ


Ἡ "Ἀσκητική" ( Salvatores Dei=οἱ Σωτῆρες τοῦ θεοῦ) εἲναι τὸ "ΠΙΣΤΕΥΩ" τοῦ Καζαντζάκη, τὸ . ..Συνταγματικό του κείμενο ,θὰ λἐγαμε ποὺ πρωτογράφτηκε τὸ 1922 καὶ πρωτοεκδόθηκε τὸ 1944‒45 (στὴν φωτο ἡ ΣΥΛΛΕΚΤΙΚΗ,πρὠτη, ἔκδοση).
Ὅπως ἔγραψα σὲ προηγοὐμενη ἀνἀρτηση
ἡ "ΑΣΚΗΤΚΗ" ἀναπαράγει τὴν φιλοσοφἰα τοῦ ΜΠΕΡΞΟΝ {=μιὰ ΖΩΪΚΗ ΟΡΜΗ προσπαθεῖ νὰ ἐκδηλωθεῖ μέσῳ τῆς Ἐξέλιξης τῆς Ζωῆς στὸν πλανήτη} καὶ ὅπου χρησιμοποιεῖ τὴν λέξη "ΘΕΟΣ" ὁ Καζαντζάκης—σέ ὅλα του τὰ ἔργα—ἐννοεῖ ἀκριβῶς τὴν ζωϊκὴ ὁρμὴ τοῦ Μπερξόν.
Ἀντιγράφω ἀπό τὴν ΑΣΚΗΤΙΚΗ τὸ ἑξῆς χαρακτηριστικὸ ἀπόσπασμα :
-"Κύριε, ποιός εἶσαι; Σὰν Κένταυρος ὑψώνεσαι μπροστά μου, μὲ τὰ χέρια στὸνοὐρανό τανυσμένα, μὲ τὰ πόδια καρφωμένα στὴ λάσπη".
-"Εἶμαι Ἐκεῖνος ποὺ αἰώνια ἀνεβαίνει"!
-"Γιατὶ ἀνεβαίνεις; Ξενεφρίζεσαι, ἀγωνιᾶς, μάχεσαι νὰ ξεθηκαρώσεις ἀπ' τὸ ζῶο. Ἀπ' τὸ ζῶο κι ἀπὸ τὸν ἄνθρωπο. Μὴ μὲ ἀφήνεις"!
-"Μάχουμαι, ἀνεβαίνω, γιὰ νὰ μὴν πνιγῶ. Ἁπλώνω τὰ χέρια μου, πιάνουμαι ἀπ' ὁλα  τὰ ζεστά κορμιά, σηκώνω ἀπάνω ἀπὸ τὸ μυαλό τὸ κεφάλι μου γιὰ ν΄ ἀναπνέψω. ὁλοῦθε πνίγουμαι, πουθενά δὲ χωρῶ"!
-"Κύριε, γιατί τρέμεις";
-"Φοβᾶμαι! Ὁ σκοτεινός ἀνήφορος δὲν ἔχει τελειωμό. Μιὰ φλόγα εἶναι ἡ κεφαλή μου κι αἰώνια ξεκορμίζει. μὰ τὸ πνέμα τῆς νύχτας αἰώνια φυσάει νὰ μὲ σβήσει. Ὁ ἀγώνας  μου ὅλος πᾶσα στιγμή κιντυνεύει. Ὁ αγώνας μου ὅλος σὲ κάθε κορμί κιντυνεύει.
Πατῶ παραπατῶ μέσα στὶς σάρκες, σὰν ένας νυχτωμένος στρατοκόπος, καὶ φωνάζω:
ΒΟΗΘΕΙΑ !"
______
ΥΓ. θυμᾶμαι πόσο μεγάλη ἐντύπωση μοῦ ἔκανε ὅταν εἶδα τὸ 1979 στὴν Θεολογικὴ Ἀθηνῶν στὶς προφορικὲς ἐξετάσεις τοῦ Α' ἔτους, στὸν ΠΑΠΑΠΕΤΡΟΥ [μάθημα : Ἐγκυκλοπαίδεια Θεολογίας] νὰ ὑπάρχουν σέ ΕΜΦΑΝΕΣΤΑΤΗ θἐση τά ΑΠΑΝΤΑ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ [τοῦ "ἀφορεσμένου καὶ ἄθεου"].
Ἄλλη μιὰ φορὰ τὰ εἶδα τὰ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΕΙΑ ΑΠΑΝΤΑ ,στὸ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΚΩΝ/ΠΟΛΗΣ ,τὸ 1999 ,ὅταν πῆγα νὰ παραδώσω στὸν Πατριάρχη τὸ βιβλίο μου γιὰ τὴν "Μυστικὴ Κωνσταντινοὐπολη".

ΥΓ2 ὁ Καζαντζάκης ΔΕΝ ἀφορίστηκε ἀπὸ τὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος παρεμβάσει τοῦ ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΠΑΥΛΟΥ (γνωρίζω λεπτομέρειες..)
Τὰ βιβλία τοῦ  ΑΝΡΙ ΜΠΕΡΞΟΝ πρέπει νὰ τὰ μελετᾶ κάποιος ΑΝΑ 10ετία στὴν ζωή του γιατὶ ἀναφέρονται στὰ πλέον ΘΕΜΕΛΙΑΚΑ ἐρωτήματα τῆς ὕπαρξης  ΠΟΥ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΑΠΟΣΙΩΠΗΘΟΥΝ καὶ  τῶν ὁποίων οἱ ἀπαντήσεις ΑΛΛΑΖΟΥΝ ἀναλόγως τῆς ἑκάστοτε ἱστορικῆς  ΑΥΤΟΣΥΝΕΙΔΗΣΙΑΣ τοῦ ἀνθρώπου .

—Γιατὶ ὐπῆρξαν, χάθηκαν, ὐπάρχουν καὶ θὰ ἐξαφανιστοῦν μὲ τὴν σειρά τους,  τόσα ἑκατομμύρια εἴδη στὸν πλανἠτη ; 
—Τὶ ἐξυπηρετοῦν τόσα  δισεκατομμύρια 
ζῶα καὶ φυτά; 
— Ὑπάρχει κάποιο σχέδιο, κάποιος στόχος στὴν ἐξέλιξη τῶν εἰδῶν ;
—ποιὰ εἶναι αὐτὴ ἡ Ὀντότητα ποὺ προσπαθεῖ νὰ ἐκδηλωθεῖ μἐσῳ τῆς Ἐξέλιξης τῆς Ζωῆς στὸν πλανήτη μας;

ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΘΕΤΕΙ ΚΑΘΕ ΑΝΘΡΩΠΟΣ 
ΚΑΙ ΣΤΑ ΟΠΟΙΑ ΚΑΜΜΙΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ἢ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΔΕΝ ΔΙΝΕΙ ΑΠΑΝΤΗΣΗ.

Σὲ αὐτὰ ὡστόσο, προσπάθησε νὰ ἀπαντήσει ὁ ΜΠΕΡΞΟΝ λέγοντας τὰ ἑξῆς·
στὶς πρῶτες ΦΥΣΙΚΟΧΗΜΙΚΕΣ ἑνώσεις ἐμφανίστηκε ἡ ΖΩΪΚΗ ΟΡΜΗ ἡ ὁποία ἐν συνεχείᾳ διακλαδώθηκε σὲ 4 κατευθύνσεις:
τὰ ΦΥΤΑ ,τὰ ΕΝΤΟΜΑ ,τά ΑΣΠΟΝΔΥΛΑ ,τὰ ΣΠΟΝΔΥΛΩΤΑ.
 Ἡ Ἐξέλιξη ΔΕΝ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΚΑΠΟΙΟ ΣΧΕΔΙΟ ἀλλὰ τὴν ἑκάστοτε ΠΙΟ ΕΥΚΟΛΗ καὶ ΒΟΛΙΚΗ δυνατότητα.
Μοιάζει σάν ΚΑΤΙ ἤ ΚΑΠΟΙΟΣ νὰ προσπαθεῖ μἐσῳ τῆς Ἐξέλιξης  τῆς ΖΩΗΣ ΝΑ ΕΚΔΗΛΩΘΕΙ στὸν Πλανήτη μας καὶ αὐτὸν τὸν "ΚΑΠΟΙΟΝ"
 ὁ ΜΠΕΡΞΟΝ τὸν ὀνόμασε ΖΩΪΚΗ ΟΡΜΗ,  ἐκδηλούμενη μὲ δύο τρόπους:
ὡς ΝΟΗΣΗ καὶ ὡς ΕΝΣΤΙΚΤΟ.

 Τὴν ΖΩΪΚΗ ΟΡΜΗ ,ἀκριβῶς, τοῦ ΜΠΕΡΞΟΝ θεὠρησε ὡς θεὸ ὁ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ καὶ γι Αὐτήν  (τὴν "ΚΡΑΥΓΗ" ὄπως τὴν ἀποκαλεῖ)  ἔγραψε τὴν "ΑΣΚΗΤΙΚΗ "μὲ τὸν ὑπὀτιτλο " SALVATORES DEI = ΟΙ ΣΩΤΗΡΕΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ"  δηλ. σωτῆρες  τῆς ΖΩΪΚΗΣ ΟΡΜΗΣ τοῦ Μπερξόν..

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ ΣΤΗΝ "ΑΣΚΗΤΙΚΗ" :
... μέσα μου, μιὰ Κραυγή ἀνώτερη μοῦ φωνάζει ἀθάνατη. Τί, θέλοντας καὶ μὴ, εἶμαι κι έγώ, σίγουρα, ἑνα κομμάτι ἀπὸ τ' ὁρατὸ κι ἀόρατο Σύμπαντο. Εἴμαστε ἑνα. Οἰ δυνάμες ποὺ δουλεύουν ἐντός μου, οἱ δυνάμες ποὺ μὲ σπρώχνουν καὶ ζῶ, οἱ δυνάμες ποὺ μὲ σπρώχνουν καὶ πεθαίνω εἶναι, σίγουρα καὶ δικές του δυνάμες. Δὲν εἶμαι ἕνα μετέωρο ἀρίζωτο στὸν κόσμο. Εἶμαι χῶμα ἀπό τὸ χῶμα του και πνοή απὸ τὴν πνοή του. Δὲ φοβοῦμαι μοναχός, δὲν ἐλπίζω μοναχός, δε φωνάζω μοναχός μου. Μιὰ παράταξη μεγάλη, μιὰ φόρα τοῦ Σύμπαντου φοβᾶται, ἐλπίζει, φωνάζει μαζί μου. Εἶμαι ἑνα πρόχειρο γιοφύρι, καὶ Κάποιος ἀποπάνω μου περνάει και γκρεμίζουμαι ξοπίσω του. Ἕνας Ἀγωνιστής μὲ διαπερνάει, τρώει τὴ σάρκα μου καὶ τὸ μυαλό μου, ν' ἀνοίξει δρόμο, νὰ γλιτώσει ἀπό μένα. Ὀχι ἐγώ, Αὐτός φωνάζει! "

Ἐξάλλου ὅλα τὰ ἔργα τοῦ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ εἶναι μυθιστορηματικὲς ἀποδόσεις   ἀκριβῶς τῆς ΜΠΕΡΞΟΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ καὶ χωρὶς τὴν  γνώση τῆς ΖΩΪΚΗΣ ΟΡΜΗΣ τοῦ Μπερξὸν, ΟΛΑ ΤΑ ΕΡΓΑ τοῦ μεγάλου Κρητικοῦ μἐνουν ΣΦΡΑΓΙΣΜΕΝΑ βιβλία σφραγῖσιν ἑπτά...
https://diamantiskoutoulas.blogspot.com/2022/10/blog-post_21.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου