Με την περικοπή από το κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο (17, 1) «πάτερ, ἐλήλυθεν ἡ ὥρα· δόξασόν σου τὸν υἱόν, ἵνα καὶ ὁ υἱός σου δοξάσῃ σε», ο Άγιος Νεκτάριος ξεκινά την ομιλία του με τον τίτλο «Περί καταλλαγής και απολυτρώσεως». Στον πρόλογο αυτόν, αναφέρεται στην «ὥρα» που μνημονεύει ο Χριστός, την ώρα δηλαδή της θείας θυσίας και της δόξας Του, ως ώρα κατά την οποία εκπληρώνεται το έργο της σωτηρίας του ανθρώπου. Ο Άγιος Νεκτάριος κάνει σύνδεση αυτής της «ὥρας» με την καταλλαγή του ανθρώπου με τον Θεό, δηλαδή την επανασύνδεση της ανθρωπότητας με τον Δημιουργό μέσω του λυτρωτικού έργου του Χριστού. Όπως σημειώνει, αυτή η «ὥρα» ήταν προορισμένη από την καταβολή του κόσμου για την αποκατάσταση της σχέσης μεταξύ Θεού και ανθρώπου και ο Χριστός προσφέρεται ως θυσία για την απολύτρωση του ανθρώπου από την αμαρτία. Με την ομιλία του, ο Άγιος Νεκτάριος μας καλεί να στοχαστούμε την αξία αυτής της καταλλαγής και να αναλογιστούμε τη δική μας σχέση με τον Θεό, η οποία αποκαθίσταται μέσω της θυσίας του Χριστού123. Την χαρακτηρίζει ¨σπουδαιότης χρόνου¨, ϊερών στιγμών παρουσία¨, ¨μεγάλη ώρα¨ , που η θεία αγάπη προόρισε για τη σωτηρία του ανθρώπου124 .Η «ὥρα» αυτή, είναι η στιγμή που τα πάντα μετέβαλε, καθώς το χειρόγραφο της οφειλής μας σχίζεται, όπως παραπέμπει ο Άγιος Νεκτάριος στην επιστολή του Παύλου (Εφ. 2, 14). Είναι η στιγμή που ο άνθρωπος προσάγεται στον Θεό και αναδεικνύεται υιός Του. Ο Άγιος Νεκτάριος συνεχίζει να μας περιγράφει πόσο φοβερός είναι ο τρόπος που πραγματοποιείται η καταλλαγή και η συμφιλίωση μεταξύ Θεού και ανθρώπου. Ακόμα και η άψυχη δημιουργία συγκινείται μπροστά σε αυτήν την ιερή πραγματικότητα. Ο Σωτήρας του ανθρώπου προσφέρεται ως θυσία στον Θεό, προκειμένου να λυτρώσει τον Αδάμ από την κατάρα και τον θάνατο. Αυτή η θυσία αναδεικνύει την ακατανόητη αγάπη και τον έλεος του Θεού για την ανθρωπότητα, προσφέροντας στους ανθρώπους την ευκαιρία της σωτηρίας και της αποκατάστασης της σχέσης τους με τον Δημιουργό. Η ομιλία του Αγίου Νεκταρίου μας καλεί να αναλογιστούμε τη σημασία αυτής της καταλλαγής και να συνειδητοποιήσουμε την αξία της θυσίας του Χριστού για την πνευματική μας ζωή125
-51-
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου