Το 2ο μέρος της ομιλίας του, ο Άγιος Νεκτάριος το ονομάζει, «περί της ελεύσεως του Σωτήρος και των αποτελεσμάτων αυτής».
Το χωρίζει σε:
α. ότι η έλευση τοιούτου θεανθρώπου μεσίτη ανηγγέλθη από τους προφήτες του θεού και από τους εθνικούς.
β. ότι η έλευση του Σωτήρα υπήρξε σωτήρια και κατά τον ουράνιο και τον επίγειο βίο.
Στο (α), αρχικά μας λέει, ότι ο θεός είχε προσχεδιάσει την τελείωση του ανθρώπου, δηλαδή το σημείο όπου θεότητα και ανθρωπότητα θα συμπίπτανε, όπου η θεότητα θα έπαιρνε μορφή κτίσματος για να έλθει σε σχέση με τον κόσμο και παραπέμπει στον απόστολο Παύλο, (Φιλιπ.2, 7)135 .
Συνεχίζει με προφητείες για τον ερχομό του μεσσία κυρίως από την Παλαιά Διαθήκη και μιλάει για τη προσδοκία του Σωτήρα και ενός μεγάλου γεγονότος την εποχή εκείνη, όχι μόνο στους Ιουδαίους, αλλά και στους εθνικούς.
Χρησιμοποιεί επίσης και μία παραπομπή από τον Ματθαίο: «καὶ ἔλαβον τὰ τριάκοντα ἀργύρια, τὴν τιμὴν τοῦ τετιμημένου ὃν ἐτιμήσαντο ἀπὸ υἱῶν ᾿Ισραήλ, καὶ ἔδωκαν αὐτὰ εἰς τὸν ἀγρὸν τοῦ κεραμέως, καθὰ συνέταξέ μοι Κύριος» (Ματθ.27, 9), όπου ο ευαγγελιστής αποδίδει το χωρίο αυτό στον Ιερεμία, ως προφητεία για το ποσό της προδοσίας. Στη συνέχεια, χωρίς παραπομπές στην Καινή Διαθήκη, αναφέρεται και πάλι στην κατάσταση της ανθρωπότητας πριν τον Χριστό. Διαφθορά, ασέβεια, θλίψη και απελπισία κυριαρχούσαν. Η γαλήνη, η ηθική, η ελπίδα λείπανε. Ο άνθρωπος βρισκόμενος κάτω από την αθεΐα έβαινε προς τον όλεθρο. Η ανθρώπινη σοφία και στη περίοδο της ακμής της ακόμα, αδυνατούσε να αναδείξει το δυνατόν της τελείωσης του ανθρώπου. Ο Θεός όμως, επέλεξε να σώσει τον άνθρωπο και έτσι διάλεξε τη θεία επίσκεψη από τον αφανισμό136 . Και μαζί με τον άνθρωπο, σώθηκε και ο κόσμος μας, λέει ο Άγιος Νεκτάριος. Η απώλεια του ανθρώπου θα συμπαρέσυρε και την ύπαρξη του κόσμου 137 . Δεν πρέπει να αμφιβάλουμε για όλα αυτά, αφού κάθε αγαθός στην καρδιά άνθρωπος και φωτισμένος από τη θεία χάρη, μπορεί να αισθανθεί την απολυτρωτική δύναμη του Χριστού. Μπορεί στο πρόσωπο του Κυρίου, να ανακαλύψει το άγιο, το θείο, να θαυμάσει τον βίο του όπου εκπληρώθηκαν όλες οι προφητείες 138 . Μπορεί μελετώντας την ιστορία, να δει τα σωτήρια αποτελέσματα του Χριστιανισμού. Μπορεί βλέποντας τη γαλήνη στις καρδιές των πασχόντων, την ηθική στις οικογένειες των δυστυχούντων, την υπομονή στους θλιβομένους, την αυταπάρνηση των ενάρετων, να θαυμάσει το κράτος του Χριστού και να τον ανακηρύξει Θεό και Σωτήρα του κόσμου139 . Κλείνει την ομιλία ο Άγιος Νεκτάριος με προτροπή, να στρέψουμε τη διανοιά μας προς τον Γολγοθά, να δούμε το εκεί δράμα της διαλλαγής και απολυτρώσεως, να δούμε τα πάθη του Χριστού που υπομένει εξαιτίας των δικών μας αμαρτιών, να γονατίσουμε μπροστά του και να τον κηρύξουμε Σωτήρα και λυτρωτή140 . Να υποσχεθούμε μετάνοια και σεβασμό στο τίμιο αίμα του που χύνεται για μας, ώστε να γίνουμε κληρονόμοι της ουράνιας βασιλείας.
-54-
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου