1- Ο ίδιος ο Μ. Αθανάσιος αναφέρει στο έργο του «Ἱστορία τῶν Ἀρειανῶν» διάφορες Επιστολές του Αντωνίου προς τον Γεώργιο, τον Αρειανό επίσκοπο της Αλεξανδρείας από το 339 έως το 345· σημειώνει ο Αθανάσιος: «εἰ πότε οὖν καὶ ὁ πατὴρ Ἀντώνιος ἐκ τοῦ ὂρους ἔγραφεν»80.
2- Σύμφωνα με το corpus των κειμένων που ονομάζεται Παχωμιανές πηγές81:
Α) Τον Αντώνιο επισκεπτόταν διάφοροι άνθρωποι ζητώντας του να γράφει συστατικές επιστολές προς αξιωματούχους82.
Β) Διασώθηκε παρηγορητική επιστολή του Αντωνίου προς τους μοναχούς του Παχωμίου μετά την κοίμηση του Αββά Πετρωνίου διάδοχου του Αγίου Παχωμίου83.
Γ) Διασώθηκε μέρος επιστολής του προς τον Μ. Αθανάσιο, ζητώντας και από αυτόν να παρηγορήσει τους μοναχούς για το ίδιο γεγονός84.
Δ) Διασώθηκε επιστολή προς κάποιον Θεόδωρο85. Η επιστολή αυτή πραγματεύεται το ζήτημα της συγχώρεσης των αμαρτιών μετά το βάπτισμα. Μας διασώθηκε όλο το κείμενο της στα ελληνικά, διότι το κείμενό της ενσωματώθηκε στην επιστολιμαία πραγματεία του επισκόπου Αμμωνά, «Περὶ πολιτείας καὶ βίου τοῦ Παχωμίου καὶ Θεοδώρου»86. Το κείμενο του Αμμωνά μας πληροφορεί ότι η επιστολή του Αντωνίου είχε γραφεί στην Κοπτική γλώσσα και μεταφράστηκε στα ελληνικά από κάποιον αναγνώστη της εκκλησίας της Αλεξανδρείας ονόματι Θεόδωρον.
3- Στην Εκκλησιαστική Ιστορία του Σωζομένου αναφέρεται ότι ο Άγιος Αντώνιος έγραφε συχνά στον αυτοκράτορα για την επαναφορά του Μ. Αθανασίου από την πρώτη εξορία του87.
4- Ο Άγιος Ιερώνυμος αναφέρει αλληλογραφία του Μ. Αντωνίου με τον Άγιο Ιλαρίωνα88 ενώ κάνει λόγο για τις επτά Επιστολές89, το αντικείμενο δηλαδή της παρούσας εργασίας, οι οποίες δείχνουν ξεκάθαρα όχι μόνο ότι ο Άγιος Αντώνιος γνώριζε γραφή και ανάγνωση, αλλά δηλώνουν προφανώς και την γνώση των σύγχρονών του φιλοσοφικών σκέψεων και τάσεων. Κατά την άποψή μας ο Αντώνιος ως προϊστάμενος και ποιμένας όλων των μοναχών, χρησιμοποιούσε το επιστολογραφικό είδος για να επικοινωνεί λόγω της εξέχουσας θέσης του και του σοβαρού ρόλου που διαδραμάτιζε, τόσο στο μοναστικό πλαίσιο όσο και σε ολόκληρη την Εκκλησία στα μέσα του 4ου αιώνα.
-37-
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου