27 Αυγούστου, 2025

Η Ιστορία της οικονομίας του Θεού

  Η Αραβική μετάφραση συνοψίζει τα χωρία (8-13) σε μία μόνο πρόταση: «8 και την επισκέφτηκε ο Ελεήμων Θεός με το νόμο Του, 9 μέσω του Μωυσή 10 και των Προφητών 11 και στο τέλος μέσω του Μονογενούς Του Υιού, ο οποίος είναι ο Μεγάλος μας Αρχιερέας και ο Αληθινός μας Γιατρός, που δύναται να θεραπεύει τα πάθη μας. 12 Γι’ αυτό προσέλαβε το σώμα μας και 13 παραδόθηκε για εμάς και για τις αμαρτίες μας». 

Στην ελληνική παράδοση παρουσιάζεται η Ιστορία της Θείας οικονομίας με λεπτομέρειες, (Βλ. Β΄4-19, Γ΄10-24).

 Συμφωνία παρατηρείται στην αναφορά των δυο παραδόσεων στην αποστολή του Μωυσή και των Προφητών και την ενανθρώπηση του Λόγου, που έλαβε τις αδυναμίες μας, για να μας χαρίσει τη δύναμή Του: «14 Και για την άγνοιά μας, δέχθηκε την μορφή της άγνοιας, και έλαβε την μορφή της αδυναμίας, για την αδυναμία μας, και την μορφή της φτώχειας, για τη φτώχειά μας, και για το θάνατό μας, γεύτηκε το θάνατο. Και τα άντεξε όλα αυτά για χάρη μας, και μας έσωσε με το θάνατό Του.» (Βλ. Γ΄23) 

3- Η πρεσβεία των Αγίων για χάρη μας (16-20). 

Ο αγώνας των μοναχών χαροποιεί τους Αγίους «εκείνους που  παρακαλούν [το Θεό] για εμάς, την ώρα της οκνηρίας μας» Κατόπιν εκφράζει τη λύπη του εξαιτίας της κατάστασής τους: «Αγαπητά μου τέκνα, πρέπει να γνωρίσετε πως υποφέρω –μεγάλο πάθος– εξαιτίας σας, διότι βλέπω τους κόπους των αγίων για εσάς». Η ελληνική παράδοση έχει μια μικρη διαφοροποίηση : «18…όταν δω την ατίμωση288, που έρχεται επάνω μας, και βλέπω τους κόπους των αγίων και τα δάκρυα τους …», καθώς όλα τα έργα των δαιμόνων είναι φανερά στους αγίους, οι οποίοι προσεύχονται για χάρη μας.

 4- Ο πόλεμος του διαβόλου (21-45). 

Σε μία μεγάλη παράγραφο εκτίθεται η διδασκαλία για τον πόλεμο του διαβόλου, όπου περιγράφει με λεπτομέρειες τις απάτες του και τονίζει πως η γνώση των μεθόδων του είναι απαραίτητη για την επιτυχία στον πνευματικό πόλεμο . Οι πιο σημαντικές ιδέες που αναπτύσσονται είναι οι εξής: - «21 να αντιληφθείτε αυτό και να σκεφτείτε στην οικονομία του Δημιουργού μας και την επίσκεψη του σε εμάς με το φανερό και μυστικό Του ευαγγέλιο». Στην ελληνική παράδοση το κείμενο είναι: «21 Αληθινά, αγαπητοί μου, σας μιλάω, ως σοφοί άνθρωποι 22 να γνωρίζετε όλη την οικονομία του Δημιουργού μας….». Η έκφραση «το φανερό και μυστικό ευαγγέλιο» φαίνεται ότι είναι το φανερό κήρυγμα και οι μυστικές ενέργειες του Αγίου Πνεύματος στον άνθρωπο

- Απαριθμεί ο Άγιος τα αμέτρητα πονηρά έργα του διαβόλου και τις απάτες του 

- Η γνώση της ατίμωσης και της ντροπής από τον άνθρωπο προκαλέι το φόβο του διαβόλου. Το ζήτημα τίθεται στον Βίο, όταν συμβουλεύει να σημειώνουν τις αμαρτίες τους για να τις θυμούνται πάντοτε και να μην τις επαναλάβουν289

 - Τονίζει την απώλεια των δαιμόνων και το στόχο τους να έχουμε την ίδια κατάληξη. 

 - Διαβεβαιώνει για τη συνεχή προσευχή του: «Δεν αποκάμνω να προσεύχομαι μέρα και νύχτα για εσάς». Με τον τρόπο αυτό ο Αντώνιος, ως καλός ποιμένας, δεν δίνει θεωρητικές συμβουλές, αλλά κάνει πράξη την κοινωνία μαζί τους, ώστε να αποκτήσουν  πραγματική πρόοδο στο αόρατο τους πόλεμο. Κατόπιν, μιλάει για τις αμαρτίες, που εμφυτεύει ο διάβολος μεταξύ των αδελφών στο κοινόβιο. 

 - Περιγράφει τα διάφορα πονηρά έργα του διαβόλου, τα οποία όμως δε αποκαλύπτει όλα «Τώρα, όμως, δεν είναι η [κατάλληλη] ώρα να τις αποκαλύψω.» Στο τέλος, τους παροτρύνει ο Άγιος να ζητούν από τον Θεό την αρωγή Του, «Διότι αυτές οι πολλές πονηριές υπάρχουν [και οδηγούν] στην απώλεια μας, επειδή ο οίκος αυτός είναι γεμάτος πόλεμο». Έτσι παρομοιάζει ο Άγιος το σώμα μας ως τόπο για τον αόρατο πόλεμο του διαβόλου.

-120-

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου