14 Αυγούστου, 2025

Κοινωνία του Σώματος και του Αίματος του Χριστού. Διδασκαλίες του Αγίου Δικαίου Ιωάννη της Κρονστάνδης

Το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας είναι το μεγαλύτερο από όλα τα Μυστήρια. Σε αυτό, υπό τη μορφή του ψωμιού και του κρασιού, δίνονται το πιο αληθινό Σώμα και το πιο αληθινό Αίμα του Κυρίου μας Ιησού Χριστού.

«Το Μυστήριο της Θείας Κοινωνίας είναι το μυστήριο της θεώσεως, το μυστήριο της άπειρης αγάπης του Θεού για τον άνθρωπο, το μυστήριο της αιώνιας ζωής, το μυστήριο της λύτρωσης από την αμαρτία, την καταδίκη και τον θάνατο» [1] . «Για τη σωτηρία μας, ο Κύριος μας έδωσε το μυστήριο της Θείας Κοινωνίας, στο οποίο καθαριζόμαστε από τις αμαρτίες, αγιαζόμαστε, θεωνόμαστε» [2] . «Μόνο το Σώμα και το Αίμα του Χριστού μπορούν να ξεπλύνουν τις αμαρτίες μας, τα αμαρτωλά μας έλκη, ναι, έλκη, και να μας σώσουν από το ψυχοφθόρο δηλητήριο - την αμαρτία» [3] .

Αναγεννημένος στο Άγιο Βάπτισμα και έχοντας λάβει τη σφραγίδα της δωρεάς του Αγίου Πνεύματος στο μυστήριο του Χρίσματος, ο Χριστιανός γίνεται ζωντανό μέρος του σώματος της Εκκλησίας του Χριστού. Για να διατηρήσει και να αποκαλύψει τη νέα ζωή ως μέλος του σώματος του Χριστού, ο Χριστιανός λαμβάνει τον Ουράνιο Άρτο στην Αγία Ευχαριστία. Ο σκοπός της μετοχής του Αγίου Σώματος και Αίματος του Χριστού είναι η στενότερη ένωση με τον Χριστό. Αυτός που τρώει τη σάρκα μου και πίνει το αίμα μου μένει ενωμένος με μένα, και εγώ ενωμένος με αυτόν (Ιωάννης 6:56-57). «Όποιος μετέχει αυτού με πίστη, με μετάνοια, με φόβο Θεού, ενώνεται με τον ίδιο τον Κύριο, γίνεται συγγενής με τον Κύριο, παιδί του Κυρίου. Τι ύψιστη τιμή, τι ευτυχία, τι χαρά, τι ευδαιμονία!... Αλλά αν κάποιος μετέχει αυτού από συνήθεια, χωρίς μετάνοια, χωρίς πίστη, χωρίς να διορθώσει την αμαρτωλή του ζωή, τρώει και πίνει την καταδίκη στον εαυτό του (Α΄ Κορινθίους 11:29). «Όποιος δεν κοινωνεί καθόλου, δεν νοιάζεται για την ψυχή του, αλλά είναι βυθισμένος στις αμαρτίες και δεν μετανοεί, ενώνεται με τον διάβολο, γίνεται συγγενής του διαβόλου, δούλος του διαβόλου» [4] .

Το Μυστήριο της Θείας Κοινωνίας χρησιμεύει ως πνευματική τροφή και πνευματικό φάρμακο για εμάς. Η Θεία Κοινωνία χρησιμεύει ως εγγύηση αθανασίας και αιώνιας ζωής για εμάς. «Όταν χρησιμοποιούμε ένα τέτοιο ουράνιο δώρο όπως τα Θεία Μυστήρια του Σώματος και του Αίματος του Χριστού, όλες οι γήινες ευλογίες πρέπει να χάσουν όλη τους τη γοητεία και να θεωρηθούν ως τίποτα, ως σκιά μπροστά στην πραγματικότητα, ως νυσταγμένα όνειρα μπροστά στις πραγματικές ευλογίες» [5] . Ο ίδιος ο Σωτήρας λέει: «Αληθώς, αληθώς σας λέω, αν δεν φάτε τη σάρκα του Υιού του ανθρώπου και δεν πιείτε το αίμα του, δεν έχετε ζωή μέσα σας. Όποιος τρώει τη σάρκα μου και πίνει το αίμα μου έχει αιώνια ζωή, και εγώ θα τον αναστήσω την έσχατη ημέρα» (Ιωάννης 6:53-54).

«Από όλα τα μυστήρια, η Θεία Κοινωνία είναι το πιο απαραίτητο: σε αυτήν ο άνθρωπος αναζωογονείται, θεώνεται, αλλάζει, δηλαδή γίνεται σαν διαφορετικός, νέος. Ακούστε γιατί μας δίνεται η Κοινωνία: ώστε εμείς, λαμβάνοντας την με πίστη, αγάπη και φόβο Θεού, να ενωθούμε με τον Ιησού Χριστό, να γίνουμε σαν μία σάρκα μαζί Του, ένα αίμα μαζί Του: ο Κύριος εισέρχεται μέσω της Θείας Κοινωνίας στο σώμα μας, στο αίμα μας, στην ψυχή μας. Ο άνθρωπος που δεν πιστεύει στην Θεία Κοινωνία και δεν μετέχει χάνεται, ετοιμάζει αιώνια βάσανα για τον εαυτό του» [6] .

«Στο πεσμένο ανθρώπινο γένος δίνονται εξαιρετικά, υπερφυσικά μέσα σωτηρίας—τα Τρομερά Μυστήρια: το Σώμα και το Αίμα του Κυρίου της Δόξας, του Ίδιου του Ζωοδότη! Ποιος θα τα απορρίψει αν επιθυμεί ειλικρινά τη σωτηρία, αν έχει επίγνωση της καταστροφικής, αμαρτωλής του κατάστασης;» [7]

Στο «Ημερολόγιό» του ο άγιος δίκαιος Ιωάννης γράφει: «Δια των Μυστηρίων είσαι ολοκληρωτικά μαζί μας· και η σάρκα Σου ενώνεται με τη σάρκα μας, και το Πνεύμα Σου ενώνεται με την ψυχή μας, - και αισθανόμαστε, νιώθουμε αυτή τη ζωοποιό, υπέρτατη, γλυκύτατη ένωση, νιώθουμε ότι, προσκολλημένοι σε Εσένα στην Ευχαριστία, γινόμαστε ένα πνεύμα μαζί Σου, ωστόσο, συχνά η πονηρή και τυφλή σάρκα ή ο άρχοντας αυτού του αιώνα που ζει στην αμαρτωλή μας σάρκα μας ψιθυρίζει ότι στα Μυστήρια υπάρχει μόνο ψωμί και κρασί, και όχι το Σώμα και το Αίμα του ίδιου του Κυρίου, και με πονηρές μαρτυρίες στέλνει όραση, γεύση και αφή γι' αυτό» [8] .

«Η πλειοψηφία των Χριστιανών χαιρετούν τον Κύριο ψυχρά στον ναό, στα άγια Μυστήριά Του, και σπάνια, πολύ σπάνια προσέρχονται στη Θεία Κοινωνία. Πολλοί απομακρύνονται από τον Κύριο ακόμη και σε ασθένειες. Όταν τους προσφέρεται να λάβουν τη Θεία Κοινωνία για την θεραπεία της ψυχής και του σώματος, την αναβάλλουν και ξεχνούν ότι το μέλλον δεν μπορεί να το εχουμε στην διαθεση μας , γιατί η ζωή μας είναι στα χερια του Θεού. Υπάρχουν επίσης εκείνοι που νομίζουν ότι η κοινωνία πρέπει να λαμβάνεται μόνο πριν από τον θάνατο. Σκέφτονται: αν λάβουμε τη Κοινωνία, τότε αυτό σημαίνει θάνατο, επομένως ο θάνατος είναι κοντά. Αλλά στα Άγια Μυστήρια ο Κύριος μας δίνει ζωή, θεραπεία των σωματικών παθήσεων, επίλυση των πνευματικών παθήσεων» [9] .

«Δώστε προσοχή στη στιγμή της κοινωνίας σας με τα Θεία Μυστήρια του Πανάγριου Σώματος και Αίματος του Χριστού: τα μετέχετε πάντα ειλικρινά, με τέλεια πίστη και αγάπη, δεν είναι η μάταιη, ακάθαρτη καρδιά σας κρύα αυτή την ώρα, και αν ναι, τότε γιατί συμβαίνει αυτό; Αυτό συμβαίνει από την λαιμαργία, την επιθυμία, την υπερφαγία σας την παραμονή εκείνης της ημέρας και γενικά από τη συνεχή λαιμαργία, και είναι ασυμβίβαστο με την Ουράνια τροφή, με τον Θείο Άρτο του Σώματος και του Αίματος του Κυρίου. Αναγκάστε το στομάχι σας να νηστεύει συνεχώς, αν τα μετέχετε συχνά, τότε θα νιώσετε μια ιδιαίτερη χαρά από την Κοινωνία» [10] .

Για να λάβει κανείς αξίως την κοινωνία, πρέπει, ει δυνατόν, μέσω της προσευχής και της συντριβής της καρδιάς να την καθαρίσει από κάθε, έστω και την παραμικρή, βρωμιά της αμαρτίας και, μέσω της ζωντανής πίστης, να την εισάγει όσο το δυνατόν βαθύτερα στην καρδιά του Χριστού.

«Πώς μπορεί κανείς να λάβει την κοινωνία άξια; Με ζωντανή συνείδηση της αναξιότητάς του και, το πιο σημαντικό, με σταθερή και αναμφισβήτητη πίστη ότι σε κάθε σωματίδιο του Σώματος βρίσκεται ολόκληρος ο Χριστός, σε κάθε γουλιά Αίματος· ή: σε κάθε σωματίδιο του Σώματος που μπορεί κανείς να φανταστεί, και σε κάθε σωματίδιο του Αίματος που μπορεί κανείς να φανταστεί, βρίσκεται ολόκληρος ο Χριστός, κατακερματισμένος αλλά όχι διαιρεμένος» [11] .

«Ο καλύτερος τρόπος για να λάβει κανείς την Θεία Κοινωνία άξια είναι να αφήσει στην άκρη και να ταπεινώσει κάθε κακία στην καρδιά και να αφήσει στην άκρη όλες τις κοσμικές μέριμνες και να διατηρήσει ένα φλεγόμενο πνεύμα» [12] .

«Ουδείς, ουδείς από εσάς είναι άξιος της Θείας Κοινωνίας, αλλά ο Θεός, εν τω μεγαλω Του ελεος, μας ανέχεται και μας κάνει άξιους να λάβουμε τα Άγια Μυστήρια. Αγωνιστείτε, λοιπόν, κοινωνοί, να είστε άξιοι των μεγάλων Μυστηρίων του Χριστού· αγωνιστείτε να μιμείστε τον Κύριο με τη ζωή σας, να μιμείστε την πραότητα, την καλοσύνη, την ταπεινότητα, την εγκράτεια, το έλεός Του» [13] .

«Και ποιος είναι άξιος Κοινωνίας; Κανένας από εσάς – ούτε εσείς, ούτε αυτός, κανείς. Είθε ο Θεός να χαρίσει στον καθένα από εσάς, σε όλους σας, να είστε άξιοι αυτής· εκτός αν αυτός που πιστεύει ειλικρινά, μετανοεί ειλικρινά και κοινωνεί, επιθυμεί ειλικρινά τη διόρθωση, ίσως είναι ακόμα άξιος Κοινωνίας» [14] .

«Μη νομίζετε ότι όποιος κοινωνεί συχνά αμαρτάνει με αυτό· μόνο όσοι κοινωνούν ανάξια, χωρίς προετοιμασία, χωρίς αποφασιστική πρόθεση να διορθωθούν, αμαρτάνουν, αλλά όσοι είναι ζηλωτές για τον Θεό μπορούν να κοινωνούν συχνά» [15] .

Για τους καλούς ανθρώπους, τα Άγια Μυστήρια χρησιμεύουν ως μέσο ενίσχυσης της αρετής, αλλά για τους κακούς δεν ωφελούν, αντιθέτως, φέρνουν μόνο καταδίκη. «Όποιος έχει κακία και μίσος προς τον πλησίον του στην καρδιά του, ας μην τολμήσει να πλησιάσει το Ποτήριο της Ζωής. Αλλά αν πλησιάσει και λάβει το Σώμα και το Αίμα του πράου και γλυκού Αμνού του Θεού Ιησού Χριστού, τότε θα το λάβει σε κρίση και καταδίκη» [16] .

«Πρέπει να κοινωνείς με πίστη, με μετάνοια, με άφεση αμαρτιών, με σταθερή επιθυμία να διορθώσεις τον εαυτό σου και να μην αμαρτήσεις ξανά. Αν κοινωνείς από συνήθεια, χωρίς μετάνοια, χωρίς ειλικρινή, ζωντανή πίστη, χωρίς να διορθώσεις την αμαρτωλή σου ζωή, αν δεν εγκαταλείψεις τα πάθη σου, τότε η Κοινωνία δεν ταιριάζει σε σένα και δεν θα σου φέρει κανένα όφελος» [17] .

«Πριν από τη μετάληψη των Αγίων Ζωοποιών Μυστηρίων, μην επιδίδεστε σε άσκοπους και επιβλαβείς συλλογισμούς, με τους οποίους ο πονηρός θέλει μόνο να κερδίσει χρόνο και να κλέψει την πίστη, αλλά πιστεύετε αδιάψευστα ότι ο λόγος του Κυρίου είναι αλήθεια» [18] .

«Μόνο όσοι μετέχουν άξια των Αγίων Μυστηρίων γνωρίζουν το πλήρες βάθος της ανθρώπινης πτώσης, την πλήρη διαφθορά της ανθρώπινης φύσης. Αυτή τη στιγμή βλέπουν – σύμφωνα με την Αποκάλυψη του Κυρίου – το εσωτερικό κακό, ή το κακό της καρδιάς, σε τρομακτικές διαστάσεις: η καρδιά βρίσκεται όλη σε έλκος, σε ασθένεια, και εν τω μεταξύ δεν αναζητά θεραπεία, λιμνάζει στο κακό της και χωρίς αυτοαναγκασμό δεν δέχεται μέσα της τη ζωντανή, σωτήρια πίστη στο Μυστήριο· αντίθετα, απομακρύνεται από αυτό, σαν ένα κακό, πεισματάρικο και ιδιότροπο παιδί από το στήθος της μητέρας της» [19] .

«Το μεγαλύτερο θαύμα επιτελεί ο Ιησούς Χριστός, ο Υιός του ζώντος Θεού, σε κοινωνία με πίστη στα θεία Μυστήριά Του. Τι είδους θαύμα είναι αυτό; Ειρήνη καρδιάς, ανανέωση, γαλήνη, αναζωογόνηση, δύναμη πνευματικών και σωματικών δυνάμεων» [20] .

«Ιδού, το πανάγιο Σώμα και το πανάγιο Αίμα είναι τα μόνα μέσα κατά της βρωμιάς της αμαρτίας, κατά του αιώνιου θανάτου, κατά της αμαρτωλής επιδημίας· αλλά πρέπει να προσεγγίζουμε την Αγία Κοινωνία ως αληθινοί Χριστιανοί, με εγκάρδια μετάνοια, με συντριβή για τις αμαρτίες, με συμπάθεια, με σταθερή πρόθεση να εγκαταλείψουμε την κακία, τον φθόνο, την υπερηφάνεια, την απάτη και όλες τις άλλες αμαρτίες» [21] .

«Μετέχετε στο μυστήριο με πίστη, με ελπίδα, και να θυμάστε ότι τίποτα δεν μπορεί να λυτρώσει, τίποτα δεν μπορεί να καθαρίσει τα αμαρτωλά σας μολυσμένα πράγματα, εκτός από το Σώμα και το Αίμα του Χριστού» [22] .

«Όποιος δεν κοινωνεί ζει μόνο μια ζωώδη, υλική, μάταιη, κοσμική ζωή, και δεν υπάρχει ούτε δεκάρα πνευματικής ζωής μέσα του» [23] .

«Μετά την κοινωνία, διαφυλάξτε προσεκτικά την ηρεμία που έχετε λάβει. Μην δίνετε χώρο στον θυμό, ακόμη και αν υπάρχουν λόγοι για να θυμώνετε» [24] .

«Για αυτόν που πιστεύει στον Ιησού Χριστό, που ειλικρινά μετανοεί και κοινωνεί των Θείων Ζωοποιών Μυστηρίων, ο εχθρός του ανθρώπινου γένους δεν είναι τρομερός γι' αυτόν, επειδή ο ίδιος ο Θεός κατοικεί σε αυτόν τον άνθρωπο· και ο θάνατος δεν είναι τρομερός γι' αυτόν, επειδή πιστεύει και γνωρίζει ότι ο Ιησούς Χριστός, δια των παθημάτων Του, κατέστρεψε τον θάνατο, τον νίκησε, τον μετέτρεψε σε ύπνο και χάρισε σε όλους μας την ανάσταση» [25] .

«Όποιος μετανοήσει, διορθώσει τον εαυτό του και μετέχει αξίως των Αγίων Μυστηρίων, θα εισέλθει στη Βασιλεία των Ουρανών και θα είναι μαζί με τους αγίους. Τι ευδαιμονία!» [26]

Η Κοινωνία των Αγίων Μυστηρίων είναι απαραίτητη για την είσοδο στην αιώνια ζωή. Επομένως, είναι καταστροφή για την ανθρώπινη ψυχή να μην συμμετέχει στα Άγια Μυστήρια για μεγάλο χρονικό διάστημα: η ψυχή αρχίζει να βρωμάει πάθη, η δύναμη των οποίων αυξάνεται όσο περισσότερο δεν επικοινωνούμε με τον Ζωοδότη μας.

Ιεροδιάκονος Πιτίριμ (Ανούφριεφ)

Θεολογική Ακαδημία Σρετένσκι της Μόσχας

[1] Ιωάννης της Κρονστάνδης, δίκαιος . Ημερολόγιο. - Τ. 15. - Μ.: Bulat, 2006. - Σ. 154.

[2] Στεφάνι στον νωπό τάφο του αξέχαστου πάστορα, πατρός Ιωάννη της Κρονστάνδης: 148 διδασκαλίες, αυτοσχέδιες. — Αγία Πετρούπολη, 1909. — Σ. 310.

[3] Στο ίδιο.

[4] Στο ίδιο. Σ. 159.

[5] Ιωάννης της Κρονστάνδης, δίκαιος . Ημερολόγιο. - Τ. 15. - Μ.: Bulat, 2006. - Σ. 94.

[6] Στεφάνι στον νωπό τάφο του αξέχαστου πάστορα, πατρός Ιωάννη της Κρονστάνδης: 148 διδασκαλίες, αυτοσχέδιες. — Αγία Πετρούπολη, 1909. — Σ. 217.

[7] Ιωάννης της Κρονστάνδης, δίκαιος . Ημερολόγιο. - Τ. 15. - Μ.: Bulat, 2006. - Σ. 225.

[8] Στο ίδιο.

[9] Στεφάνι στον νωπό τάφο του αξέχαστου πάστορα, πατρός Ιωάννη της Κρονστάνδης: 148 διδασκαλίες, αυτοσχέδιες. — Αγία Πετρούπολη, 1909. — Σ. 184.

[10] Ιωάννης της Κρονστάνδης, δίκαιος . Ημερολόγιο. - Τ. 2. - Μ.: Πατρικό Σπίτι, 2003. - Σ. 586-587.

[11] Ιωάννης της Κρονστάνδης, δίκαιος . Ημερολόγιο. - Τ. 4. - Μ.: Πατρικό Σπίτι, 2006. - Σ. 332.

[12] Ιωάννης της Κρονστάνδης, δίκαιος . Ημερολόγιο. - Τ. 3. - Μ.: Πατρικό Σπίτι, 2005. - Σ. 177.

[13] Στεφάνι στον νωπό τάφο του αξέχαστου πάστορα π. Ιωάννη της Κρονστάνδης: 148 διδασκαλίες, αυτοσχέδιες. - Αγία Πετρούπολη, 1909. - Σελ.

[14] Στο ίδιο.

[15] Στο ίδιο. Σ. 311.

[16] Ιωάννης της Κρονστάνδης, δίκαιος . Ημερολόγιο. - Τ. 2. - Μ.: Πατρικό Σπίτι, 2003. - Σ. 580.

[17] Στεφάνι στον νωπό τάφο του αξέχαστου πάστορα, πατρός Ιωάννη της Κρονστάνδης: 148 διδασκαλίες, αυτοσχέδιες. — Αγία Πετρούπολη, 1909. — Σ. 197.

[18] Ιωάννης της Κρονστάνδης, δίκαιος . Ημερολόγιο. - Τ. 2. - Μ.: Πατρικό Σπίτι, 2003. - Σ. 532.

[19] Στο ίδιο. Σ. 182.

[20] Στεφάνι στον νωπό τάφο του αξέχαστου πάστορα, πατρός Ιωάννη της Κρονστάνδης: 148 διδασκαλίες, αυτοσχέδιες. — Αγία Πετρούπολη, 1909. — Σ. 163.

[21] Στο ίδιο. Σ. 223-224.

[22] Στο ίδιο. Σ. 235.

[23] Στο ίδιο. Σ. 240.

[24] Ιωάννης της Κρονστάνδης, δίκαιος . Ημερολόγιο. - Τ. 2. - Μ.: Πατρικό Σπίτι, 2003. - Σ. 492.

[25] Στεφάνι στον νωπό τάφο του αξέχαστου πάστορα, Πατέρα Ιωάννη της Κρονστάνδης: 148 διδασκαλίες, αυτοσχέδιες. - Αγία Πετρούπολη, 1909. - Σ. 180-181.

[26] Στο ίδιο. Σ. 171.

https://imonspb.ru/prichashhenie-tela-i-krovi-hristovyh-pouchenija-svjatogo-pravednogo-ioanna-kronshtadtskogo/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου